Allegro 33

Allegro 33 har långfärdsbåtens höga fotlist och lättskötta, stadiga rigg med dubbla undervant och genomgående mast. Förutom rullgenuan finns ett monterbart kutterstag för en självslående fock. Stävankare med vinsch är en självklarhet, liksom att rutorna i överbyggnaden är utanpåliggande och bultade.

Enlarge

Allegro 33 har långfärdsbåtens höga fotlist och lättskötta, stadiga rigg med dubbla undervant och genomgående mast. Förutom rullgenuan finns ett monterbart kutterstag för en självslående fock. Stävankare med vinsch är en självklarhet, liksom att rutorna i överbyggnaden är utanpåliggande och bultade.

Allmänt

Allegro 33 är en cirka 10 meter lång segelbåt av så kallad kostertyp, vilket gör att den är förhållandevis grundgående, tämligen bred och framför allt har den en spetsgattad akter. Den är byggd i plast, med en utanpåliggande, lång, köl i järn. Riggen är oftast i aluminium och den har 49 kvm segelyta (stor och kryssfock). Den är försedd med inombordsmotor, oftast en diesel på 25-43 hk. Den har fem kojer, pentry och toa.

Allegro 33 tillhör långfärdsseglarens "non plus ultra". En drömbåt för många långfärdsseglare: traditionell, stark och lagom stor. Den ses ofta otrustad med vindroder och vindkraftverk. Det är Lars-Olof Norlins största koster och är byggd i cirka 150 exemplar,

Båten är robust byggd med sin utanpåliggande järnköl och väl skyddade roder och propeller som gör att den tål grundstötningar och kollissioner med flytande föremål. Själva skrovet är också kraftigt dimensionerat med förstärkande stringers. Den kan utan svårighet seglas av en person. Båtarna är rymliga och man får plats med oerhört mycket långseglingsutrustning, livflotte, cyklar och andra mer eller mindre nödvändiga attiraljer.

Historia

Allegro 27:an kom till som det vinnande förslaget i en konstruktionspristävling för kosterbåtar i 25 kvadratmetersklassen 1967 som Kosterbåtsförbundet anordnade. Efter framgången med 27:an konstruerade Lars-Olof Norlin en större båt på c.a 33 fot. Den skiljde sig dock genom att den i stället för valdäck var försedd med en låg brädgång med trälist. 33:an tillverkades åren 1975-1990.

Segling

Anders Lamrén i Allegroklubbens Tekniska Kommitté, som själv byggt och seglat sin Allegro 33 i trettio år säger:

- Den här båten är vi så nöjda med, vi slutade tidigt leta efter något annat. - Det kan hända vad som helst ute på havet, man är alltid trygg. Den har otroligt fina utrymmen för långfärd. Och det är bra med den utanpåliggande järnkölen, den tål hårda smällar. Anders vet vad han talar om, för han och hustrun Boel har seglat sin Allegro 33 i snart 30 år. De var själva med om att bygga den på varvet i Nyköping, året var 1977: - Vi fick handledning och plastade från scratch. Det var en kul tid. Och jämfört med det jobb som kom sen var det enkelt... Med åren har Anders och Boel utvecklat sin båt i varje detalj, hon är skräddarsydd för att passa deras behov. - Vi seglar henne mest på två och har anpassat den till det. Det borde fler göra, menar Anders. Det var via en god väns Allegro 27 som fick man upp ögonen för storasystern på 33 fot. - Vi jämförde med OE 32 men tyckte att Allegro 33:ans form var bättre, hon är mer rak i vattenlinjen och har lite slankare förskepp. OE 32:an är lite bulligare. Och Anders är nöjd med seglingsegenskaperna, balansen är fin, menar han: För Anders Lamrén och hans fru Boel blev Allegro 33 den perfekta båten; de har seglat den i snart 30 år.

- En del har satt på peke för att få en större genua. Men hon är inte lovgirig, så det behövs inte för balansens skull. På kryssen går hon själv; man låser rodret och släpper lite på storen, sen tuffar hon på. Anders har ett löstagbart kutterstag där han kan sätta en liten fock, som dessutom är självslående på en skena: - Hon är otrolig i hårt väder med den självslående kutterfocken. Med ett rev eller två kan man segla var som helst. Och hon går väldigt fint i havssjö, är rätt snabb, tycker vi nog.

En väl skyddad och dränerad sittbrunn. Luckorna är extra förstärkta för att försvåra inbrott.

Enlarge

En väl skyddad och dränerad sittbrunn. Luckorna är extra förstärkta för att försvåra inbrott.

- Kosterbåtar kanske uppfattas som tröga av vissa, men i hård vind och lämplig kryssvinkel är i alla fall vår Allegro 33 förvånansvärt snabb även jämfört med andra moderna båttyper. Man får förstås ta hem ordentligt på taljan mellan akterstagen så att förstaget blir hårt ansatt, säger Anders, och fortsätter: - Men även i extremt lätt vind kan vi segla förbi båtar vi annars skulle vara chanslösa mot, förmodligen beroende på den ringa avdriften. Men då gäller det att inte ha fel propeller under vattnet...

Traditionell salong i Allegro 33. Bordvarts om sb-soffan finns en sjökoj. Bordets klaffar är ställbara efter krängningsvinkeln.

Enlarge

Traditionell salong i Allegro 33. Bordvarts om sb-soffan finns en sjökoj. Bordets klaffar är ställbara efter krängningsvinkeln.

Allegro 33 har gott om lådor, fack och stuvutrymmen, inte minst kring navbord och stickkoj. Detta är det gamla sättet att inreda segelbåtar på, före akterhytternas tid och det enda tänkbara med den tidens smalare akterskepp och låga fribord.

Enlarge

Allegro 33 har gott om lådor, fack och stuvutrymmen, inte minst kring navbord och stickkoj. Detta är det gamla sättet att inreda segelbåtar på, före akterhytternas tid och det enda tänkbara med den tidens smalare akterskepp och låga fribord.

I det praktiska, sjögående pentryt står man stadigt och har allt inom bekvämt räckhåll.

Enlarge

I det praktiska, sjögående pentryt står man stadigt och har allt inom bekvämt räckhåll.

- Vi hade ett tag en fast trebladig propeller, medger Anders. Men det gick bara inte! Vi bytte till en skevrande, också med tre blad, och det var ett väldigt lyft. I broschyren har Allegro 33 ett deplacement på 5,6 ton, men som vanligt är det "på lätten", långt innan båten är rustad för segling. - Den väger nog uppåt 6,5 ton, vi har fått höja vattenlinjen, säger Anders och pekar därmed på ännu en anledning att eliminera bromsklossar under vattnet. En av få nackdelar han kan hitta hos sin Allegro 33 är den vanliga man fi nner hos långkölade båtar: manöverförmågan i trånga utrymmen: - Att backa för motor går knappt, det är rena slumpen vilket håll båten går åt. Och i mycket låg fart för motor driver fören lätt av i sidvind eftersom pulpiten begränsar roderutslaget. Därför använder sig Anders och Boel ofta av det i vårt land så underskattade sättet att övernatta i naturhamnarna - man lägger sig på svaj. - Vi har ett Bruce-ankare på 15 kilo i fören, det fungerar utmärkt, avslutar Anders.

Läs hela artikeln från tidningen segling

Tekniska data

Längd överallt

9,81 m

Längd i vattenlinjen

8,82 m

Bredd

3,33 m

Djupgående

1,50 m

Deplacement

5,6/6,2 ton

Kölvikt

2,8 ton

Segelyta

49 kvm

Rigg

Masthead - stående på rufftak / genomgående

Kojplatser

6

Ruffhöjd

~1,90

Lystal

1,07

Motor

Volvo Penta MD11 C 23 hk, senare Volvo Penta 2002 / 2020 28 hk

Konstruktör

Lars Olof Norlin

Konstruktion: Skrov och däck i glasfiberarmerad polyester enligt handuppläggningsmodellen. Skrov i enkellaminat, däck och rufftak i sandwichkonstruktion. Rostfria kölbultar.

Anmärkningsvärda resor med Allegro 33:or

S/Y, SKAI TO med Anna-Karin och Björn Wase rundade Cap Horn från öst till väst 1984-1985