Röstjärnsinfästningar

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Röstjärnsinfästningar

Inläggav MattiasL » mån okt 08, 2018 22:31

Hej,

Våra röstjärn är ett evigt aber där vi aldrig lyckas håll dem täta. På vår båt är de bultade genom en distans och sedan skrovet och inte fästa i knän, skott eller liknande. Nu är en infästning rätt dålig vilket gör att röstjärnet kan röra på sig vid genomföringen genom däck och tätmassan släpper direkt. Jag kommer behöva åtgärda detta under vinter/vår och funderar på om man skulle plasta upp knän för röstjärnen till de aktre undervanten och fästa röstjärnen till främre undervant och toppvant i förpikens skott respektive huvudskottet.

Hur ser det ut på era båtar? Tycker ni att det är en bra idé att plasta upp knän eller är den lösning jag har idag fullgod?

Bifogar lite bilder på det krånglande röstjärnet samt ett annat röstjärn där man ser konstruktionen i sin helhet.
Bilagor
IMG_20181007_101557-2mp.jpg
Babord aktre undervant. Övre delen
IMG_20181007_101557-2mp.jpg (437.02 KiB) Visad 29736 gånger
IMG_20181007_101909-2mp.jpg
Babord aktre undervant. Nedre delen
IMG_20181007_101909-2mp.jpg (272.97 KiB) Visad 29736 gånger
IMG_20181007_102356-2mp.jpg
Styrbord toppvant
IMG_20181007_102356-2mp.jpg (116.43 KiB) Visad 29736 gånger
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Göran F » tis okt 09, 2018 09:40

Uppenbarligen är en av dina infästningar bristfällig och därmed är denna en dålig konstruktion, är övriga gjorda på motsvarande sätt borde de rent logiskt också vara dåliga konstruktioner. :)
Du har tydligen en av de tidigt byggda båtarna.
Nyare, vet ej från vilken tidpunkt, har knän, plastvinkel, inplastad mot skrov och däck, detta för alla tre stagen/sida.
Det är definitivt starkt och en bra lösning.
Jag skulle plasta upp nya knän och montera om det vore min båt.
Ska ta upp båten endera dagen, kommer jag ihåg kan jag ta några bilder.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Leif & Gun » tis okt 09, 2018 16:31

Hej!
Jag håller med May Be att plastade knän med rätt lutning så att röstjärnen sitter som en förlängning av vanten. Vad som däremot kan övervägas är om röstjärnen skall flyttas inåt på däck. Det kanske gäller mer på A33 där upptrampet på överbyggnaden alltid är lite retsamt. Jag vet att Lasse godkände stagningen även om rörstjärnen kom upp mitt i däcket.
Leif
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav MattiasL » ons okt 10, 2018 20:04

Jepp, det är en tidig båt, plastad på Karlskronavarvet vilket märks på sina ställen :-)

Magkänslan har varit att knän är bäst, men det är skönt att höra andras åsikt innan man genomför en så radikal ändring ;-). Jag har sett att en del ansett det vara bra på utländska forum, men då tänker de nog mer på helt utanpåliggande röstjärn.

Även tanken på att flytta in röstjärnen har slagit mig. Det skulle då bli lättare att röra sig på skarndäck och man skulle kunna få till bättre kryssvinklar. Känner ni till någon som gjort det ? Vi har en större rigg idag än "original" (från en Mistress) vilket lär resultera i att krafterna som röstjärnen och deras infästningar utsätts för är större än annars, jag får ta det i beaktande med.
Senast redigerad av MattiasL ons okt 10, 2018 20:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Göran F » ons okt 10, 2018 20:12

Sven-Olov Aldrin, som tidigare hade i K25 S111 flyttade in sina vant.
Det finns beskrivet i något nummer av Allegronytt har jag för mig.
Tips, finns ett tidningsregister på medlemsarean, där kan du nog hitta artikeln.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav MattiasL » ons okt 10, 2018 21:32

Tack för tipset om Sven-Olovs artiklar! Hittade dem i 2002-3 och 2002-4 om någon annan letar efter dem.
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Göran F » tor okt 18, 2018 15:38

Så här ser röstjärnsknäna ut.
De är tillverkade som en L-profil, anpassade efter skrovformen och fastplastade i skrovet.
röstjärn 2.jpg
röstjärn 2.jpg (553.95 KiB) Visad 29697 gånger

röstjärn 1.jpg
röstjärn 1.jpg (523.39 KiB) Visad 29697 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Bosse S » fre nov 30, 2018 14:09

Hej
Jag hade samma problem i många år på min Adagio 27:a tills jag lät en mekanisk verkstad skära
ut rostfria brickor som täckte genomföringen av röstjärnet i däcket. Brickorna skruvades fast på däcket
med rejält med sikaflex under.
För att få bra fäste med en träskruv i glasfiberplast förbättras den avsevärt om man
först borrar ett hål för en "Thorsmansplugg" som man sätter i betongväggar och stryker lite
kontaktlim på innan den knackas ner i plasten.
Bosse S
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 23, 2018 13:31

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Göran F » fre nov 30, 2018 19:23

Bild till Bosses inlägg ovan.
DSCF3375.JPG
DSCF3375.JPG (2.89 MiB) Visad 29633 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Hans-Roland » lör dec 01, 2018 13:03

Hej, på min A 33 är vantfästena inflyttade. Det gör det mycket enklare att gå fram till stäven. Man skall dock var medveten om att det också innebär en viss försämring av riggen. Spridarna skall idealt ha samma vinkel mot masten både över och under spridarna för att belastning skall gå i spridarens riktning. Men på min båt har masten klarat sig i en dust med Fasnetstormen trots inflyttade vant. Så Lasses N bedömning är nog riktig. Men när det gällde dimensioneringen av mastbalken på 27:an så har flera båtar haft problem. Själv gjorde jag stöttningen på min 27:a betydligt grövre än vad Lasse N dimensionerat när jag byggde den.

Hans-Roland
A 33 SE14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Göran F » lör dec 01, 2018 13:36

Något off topic, men ändå.
Beträffande mastbalken tror jag inte man i första hand ska "skylla" på Lasse Norlin när problem har uppstått.
Dimensionering är bara en parameter för att en komponent i en konstruktion ska hålla.
Utförandet är minst lika viktigt.
Mastbalken är av trä, vilket som bekant är ett "levande" material, dvs det har inte homogena egenskaper som tex. stål, plast eller andra producerade råmaterial.
Hållfastheten för trä är beroende av träslag, tätfibrighet, sågning, dvs hur trästycket sågats ur stocken och därmed hur fiberriktningen hamnat, kvistar och andra defekter.
Samt hur hantverkets utförts avseende ovanstående defekter och dess placering.
Jag har sett en mastbalk tillverkad av plywood med fanerskikten på högkant, att den började ge mig sig tycker jag inte är Lasses fel.
Sedan kan man alltid överdimensionera, vilket inte är någon nackdel frånsett att man tillför extra vikt och begränsar de fria öppningsmåtten.
Mastbalken på vår båt, i dimension enligt Lasses specifikation har hållit i över 40 år utan några problem. :wink:
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Hans-Roland » mån dec 03, 2018 10:21

Hej, håller med om att styrkan i mastbalken är beroende på egenskaperna hos det materialet man väljer ut för mastbalken. Själv stod jag i flera timmar och valde vilka teakbitar som jag och min kompis skulle välja för att försäkra oss om att fibrerna låg i rätt riktning och att det inte fanns några defekter i bitarna. Jag hade också en diskussion med Lasse om dimensioneringen av mastbalk och behovet av långskeppsförstärkningar i skrovet då vi ville försäkra oss om att båtarna skulle klara långseglingar. Det var den diskussionen som ledde till att vi dimensionerad upp både mastbalk och lade långskeppsförstärkningar i våra båtar. När min kompis och jag byggde våra 27:or 1972 så lade man normalt inte in långskeppsförstärkningar vilket man gjorde senare vad jag förstått. Orsaken till problemen med mastbalkarna på 27:an torde i första hand bero på självbyggsverksamheten då alla självbyggare inte haft de tekniska kunskaper som behövs för att undvika fel. Maststöttningen borde därför som jag ser det tagit höjd för detta.

Hans-Roland A33 SE14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav MattiasL » sön dec 16, 2018 19:48

Stort tack för ingående bilder och beskrivningar!

Har sett konstruktioner där en bit plywood plastats fast och att röstjärnen sedan bultats i dessa.Jag vill i möjligaste mån undvika plywood dock då läckage vid röstjärn är en tidsfråga. Att just plasta en l-profil verkar smart, då kan jag återanvända de röstjärn jag har om de är i bra skick. Dock finns ju risken för spaltkorrosion där thioflex tätat mellan skarndäck och röstjärn.

Täckbricka har jag förstått varit ett bra sätt att få tätt.

Iom att jag har genomgånde mast behöver jag inte tänka på mastbalken i alla fall :). Dock gjordes genomföring med sticksåg, utan att "täta" distansmaterialet med efterföljande vatteninträngning... Men det är en annan historia :).
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav marma » tor mar 14, 2019 07:45

Har för säkerhets skull bytt ut gamla mässingsskruvar vid mastfoten och vid infästningen av mastbalkstöttorna mot kojbotten mot lite kraftigare skuvar i rostfritt. Har mätt med måttband mellan tak och durk att rufftaket strax bakom mastbalken sviktar ner ca 1.5 mm när riggen är på. Borde vara normalt att det sviktar en aning i taket då masten står på tå på mastbalken men hur mycket brukar det svikta ner för er och vad ansåg Norlin vara normalt?
Mvh, Martin
marma
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 11, 2019 22:15

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Hans-Roland » fre mar 15, 2019 09:45

Hej, om du vill var säker på att få en bra lösning så rekommenderar jag som skrivits förut att plasta upp knän för röstjärnsinfästningarna för alla stagen och se till knäna blir en förlängning i stagens riktning. Det är en stark och bra lösning. Att fästa i skotten är sämre då trä är mer eftergivligt. Det ökar risken för vattenläckage vilket ofta är ett problem också när man har plastknän. Moderna tätningsmaterial åldras snabbare än Thioflex, som jag använde tidigare, är min erfarenhet. Så regelbunden kontroll av tätningsmassan är att rekommendera.

Hans-Roland
K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron