Propeller Adagio

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Propeller Adagio

Inläggav Lasse-L » sön okt 26, 2014 15:38

Köpte en Adagio i våras, med ny Yanmar 3 cyl 30 Hk 1:2.62
Original propellern är för liten max 6 knop med övervarvad motor.
Funderar på en ny flöjande, vill gärna få råd.
Har fått en 2 hkr bogpropeller över som förmodligen installeras till våren.
Synpunter efterfrågas.
Ja jag vet att det går att segla utan. :oops:
http://lasselundell.se/adagio.html

[attachment=0]sjösatt2.jpg[/attachment]

Mina båtar
Bilagor
sjösatt2.jpg
sjösatt2.jpg (37.5 KiB) Visad 8719 gånger
Användarvisningsbild
Lasse-L
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons okt 22, 2014 18:54
Ort: Göteborg

Re: Propeller Adagio

Inläggav Göran F » tis okt 28, 2014 17:40

Hej Lasse,
I avsaknad av svar från Adagioägare får jag, som allegro 27 ägare, istället bidra med några tips. :wink:
1. I senaste numret av Allegronytt finns en artikel om byte till flöjlande propeller på en Fortissimo.
2. I Yachtingmonthly may 2009 finns en stor artikel om flöjlande och övriga propellertyper, artikeln finns bla på deras hemsida, har även en kopia av den.
3 I Allegronytt 92-3 och 93-2 skriver Lasse Norlin om propeller till Adagio.

Montage av bogpropeller på en 27a finns beskrivet i Allegronytt 2007-1. Skrovet till 27an och Adagion är ju i princip detsamma.

Tänkbart att du även får fler svar om du skriver i frågeforumet och inte i tipsforumet :)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Propeller Adagio

Inläggav Lasse-L » tis okt 28, 2014 19:47

[quote="Göran F"]Hej Lasse,
I avsaknad av svar från Adagioägare får jag, som allegro 27 ägare, istället bidra med några tips. :wink:
1. I senaste numret av Allegronytt finns en artikel om byte till flöjlande propeller på en Fortissimo.
2. I Yachtingmonthly may 2009 finns en stor artikel om flöjlande och övriga propellertyper, artikeln finns bla på deras hemsida, har även en kopia av den.
3 I Allegronytt 92-3 och 93-2 skriver Lasse Norlin om propeller till Adagio.

Montage av bogpropeller på en 27a finns beskrivet i Allegronytt 2007-1. Skrovet till 27an och Adagion är ju i princip detsamma.

Tänkbart att du även får fler svar om du skriver i frågeforumet och inte i tipsforumet :)[/quote]

Tack för de tipsen Göran.
Fick idag CDskivan "Tipsboken" med posten.
Jag har bara haft båtar sen 1952, men hittade värdefulla tips om Adagio/Allegron på CDen.

Haver sänt underlag för propellerberäkning till Propellerservice Gbg, spännande att se vad de kommer fram till.
Kan tänka mej att såga bort och utvidga proppbrunnen för att få plats med en "rejäl" flöjbar propp.
http://lasselundell.se/
Användarvisningsbild
Lasse-L
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons okt 22, 2014 18:54
Ort: Göteborg

Re: Propeller Adagio

Inläggav Göran F » tis okt 28, 2014 20:51

Jo i tipsboken kan man hitta en hel del intressant och framför allt allegro- adagio unikt.
Även här på forumet kan du hitta mycket smått och gått, väl värt att läsa de gamla trådarna.

Den erfarenhet jag fick vid motorbyte var att teoretisk propellerberäkning gav för stor propeller.
Tror inte du behöver öka utrymmet för propellern, enligt Lasse Norlin ska adagion ha en 17x13" propeller, större diameter än 17" kan du väl knappast behöva.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron