av Göran F » ons nov 18, 2020 11:11
En VP MD1 har en specificerad effekt på 5-7 hk.
Det finns därför inte så mycket kraft på propelleraxeln att använda till framdrivning.
Första frågan är nog hur mycket som finns kvar av denna idag?
Motorns effekt o varvtal måste harmoniera med propellerns bladantal/diameter/stigning.
Om nuvarande propeller utnyttjar effekten fullt ut finns det inte mycket att hämta med en trebladig propeller.
Den trebladiga propellern är effektivare än en tvåbladig men den skapar ingen effekt utan kan bara utnyttja befintlig.
Detta kan man få en viss uppfattning om genom att titta på varvtal/gaspådrag.
Är propellern för liten uppnås motorns maxvarvtal eller litet mer innan gasreglaget är på fullt utslag.
Uppnår man överhuvudtaget inte maximalt varvtal, 2300 varv för en MD1 är propellern för stor eller har för hög stigning eller bådadera.
Det finns alltså en del att analysera innan man kommer fram till val av propeller och om propellern är anledning till att framdrivningen är dålig.
Bästa du kan göra är att svara på frågorna ovan, kolla dimensioner på nuvarande propeller och kontakta en propellerfirma och be dem bedöma vad som är lämpligast.
Gissningsvis är någonstans kring 12-11x7-8 eller mindre lämpligt.
FYI. till en Yanmar 1GM10 med effekt 9hk o utväxling 3,22 (md1 lär har 1:87) är en 13x9 optimal.
Vill du fördjupa dig i Allegro 27 och propellerval så finns det en hel del skrivet kring detta i Allegroklubbens Tipsbok 2020.