Byta rutor k25

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Byta rutor k25

Inläggav Euphoria » sön okt 07, 2018 20:23

Jag vet att detta ämne har varit upp förut. Men efter att ha jagat runt efter nya prisvärda rutor så tänkte jag att jag kunde dela med mig lite av det jag hitta iaf. För det är säkert fler än jag som har "något" mjölkiga rutor :?

Jag har fått pris från tre olika firmor på olika typer av rutor.
Den första offerten jag fick var från Gustavsbergs Glasmästeri, i offerten ingår även montage på plats. Dom ville ha mellan 12-15k

Den andra fick jag från Ö-Metall och är för fönster i glas och med aluminumram på insidan och rotfri ram på utsidan. Den klart dyraste.. Offerten låg på drygt 40k. Klart över min budget.

Den tredje är på rutor i härdad 12mm Polycarbonat (även kallad Saphir) från Stocksundet. Dessa kommer dock endast i fyrkanter, sen får man såga till rundningar själv med hjälp av sticksåg. Dessa kommer att gå på 3100:- och är också det jag valt. Jag har dock inte fått hem dom ännu, så det återstår att se om det tillkommer något på priset.

Och jag återkommer också om ett par veckor när båten är på land, och jag lossat dom gamla rutorna och börjat såga i dom nya :shock:
Senast redigerad av Euphoria mån okt 08, 2018 09:26, redigerad totalt 1 gång.
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47

Re: Byta ruta k25

Inläggav Göran F » mån okt 08, 2018 09:16

Såga plastglas har sina sidor.
Är hastigheten på bladet för hög smälter och kladdar spånet fast.
Låg hastighet och kylning med vatten är ett tips.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Byta rutor k25

Inläggav Euphoria » mån okt 08, 2018 09:52

Jo, jag har förstått att det inte är helt riskfritt..
Men jag tänkte iom att priset var så pass mycket bättre om man gjorde det själv så var är det iaf värt att försöka.
Tydligen skall det även finnas specifika sågblad att köpa just för sågning i plastglas. Tror jag skall kosta på mig det.

Dessutom har jag tänkt fräsa kanterna för att slippa att för mycket vatten samlar sig ovanpå. Men jag har frågat om testbit också, så jag har något att testa på innan jag förstör något i onödan :)
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47

Re: Byta rutor k25

Inläggav Göran F » mån okt 08, 2018 09:58

Enklast vore väl att om leverantören formatsågar rutorna även sågade de runda hörnen?
Så köpte jag mina egna.
Har du inte redan köpt rutorna och de ej kan såga runda hörn välj annan leverantör, tror att de flesta glasmästerier säljer färdigsågat plastglas.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Byta rutor k25

Inläggav Euphoria » mån okt 08, 2018 11:32

Det hade varit klart enklare. Men av dom jag har haft kontakt med så är det ingen som har gjort det för en rimlig peng. Kostnaderna har varit väldigt mycket högre för att bara få t.ex hörnen rundade. Men det kan vara så att jag inte fått kontakt med rätt leverantörer :(
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47

Re: Byta rutor k25

Inläggav Göran F » mån okt 08, 2018 11:36

Ja, då är det bara att gilla läget och såga själv.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Byta rutor k25

Inläggav Göran F » tis okt 09, 2018 09:56

Den här tråden i forumet kanske kan vara något viewtopic.php?f=1&t=741
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Byta rutor k25

Inläggav Hans-Roland » tis okt 09, 2018 13:48

Hej, jag bytte rutor för 7 år sedan. Jag valde 8 mm rökfärgat plexiglas då polykarbonat har en tendens att bli mjölkiga med tiden. Ställproduktion i Åkersberga AB gjorde 11 st rutor till min Allegro 33. då var rutorna färdigskurna och och färdiga borrhål för skruvarna samt färdigböjd framruta som böjts i värmeugn. Det kostade mig 4 700 kr. Rutorna är fortfarande i perfekt skick utan några tecken till sprickor. Jag är jättnöjd med mitt val.

Hans-Rolan K45 s 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Byta rutor k25

Inläggav Euphoria » tis okt 09, 2018 15:07

Det måste jag säga låter som att du gjorde ett klipp isf :D

Dock så skall den härdade Polycarbonaten jag beställde vara UV-skyddad och lättare kallböjning skall inte häller vara något större problem om man läser vad leverantören skriver.
Länk till där jag beställt från där det även finns en del info om produkten: https://www.stocksundet.se/category/lex ... akrolon-ar
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47


Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron