Propeller

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Propeller

Inläggav foto39bert@gmail.com » tis nov 17, 2020 11:54

Skall man byta till tre bladig propeller på allegro 27 och i så fall hur är måtten vet någon det Har det någon effekt jag har en MD1 från74
foto39bert@gmail.com
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 06, 2020 12:12

Re: Propeller

Inläggav Göran F » tis nov 17, 2020 12:11

Om man ska byta är det nog bara båtägaren själv som kan svara på :wink:
Har båten en tvåbladig propeller och båtägaren är nöjd och tycker den fungerar bra vid motorgång finns knappast någon anledning att byta.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Propeller

Inläggav foto39bert@gmail.com » tis nov 17, 2020 21:40

Det känns inte om jag är helt nöjd med framdrivningen är det någon som har mått på en trebladig propeller Jag hade det på en tidigare 27 när vi gick kanalerna men kommer inte ihåg måttet Men det är kanske någon som vet/bert
foto39bert@gmail.com
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 06, 2020 12:12

Re: Propeller

Inläggav Göran F » ons nov 18, 2020 11:11

En VP MD1 har en specificerad effekt på 5-7 hk.
Det finns därför inte så mycket kraft på propelleraxeln att använda till framdrivning.
Första frågan är nog hur mycket som finns kvar av denna idag?

Motorns effekt o varvtal måste harmoniera med propellerns bladantal/diameter/stigning.
Om nuvarande propeller utnyttjar effekten fullt ut finns det inte mycket att hämta med en trebladig propeller.
Den trebladiga propellern är effektivare än en tvåbladig men den skapar ingen effekt utan kan bara utnyttja befintlig.

Detta kan man få en viss uppfattning om genom att titta på varvtal/gaspådrag.
Är propellern för liten uppnås motorns maxvarvtal eller litet mer innan gasreglaget är på fullt utslag.
Uppnår man överhuvudtaget inte maximalt varvtal, 2300 varv för en MD1 är propellern för stor eller har för hög stigning eller bådadera.
Det finns alltså en del att analysera innan man kommer fram till val av propeller och om propellern är anledning till att framdrivningen är dålig.

Bästa du kan göra är att svara på frågorna ovan, kolla dimensioner på nuvarande propeller och kontakta en propellerfirma och be dem bedöma vad som är lämpligast.

Gissningsvis är någonstans kring 12-11x7-8 eller mindre lämpligt.
FYI. till en Yanmar 1GM10 med effekt 9hk o utväxling 3,22 (md1 lär har 1:87) är en 13x9 optimal.
Vill du fördjupa dig i Allegro 27 och propellerval så finns det en hel del skrivet kring detta i Allegroklubbens Tipsbok 2020.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Propeller

Inläggav marma » ons jan 06, 2021 21:56

Vi gjorde just denna "övning" för drygt 30 år sedan och bytte ut den tvåbladiga "slipspropellern" till en något större trebladig propeller med samma VP MD1 motor. Den enda fördelen var att det gick något fortare att få stopp på båten om man först varvade upp motorn ordenligt i friläge innan backväxeln las i. Nackdelarna var dock betydande. Motorn orkade inte varva upp på sitt optimala fullvarv utan var ständigt överbelastad och sotade vilket gjorde att avgasventilen ständigt fastnade i fastbränt sot samt att topplocket med sina ventiler och ventilsäten fick slipas in och renoveras inför varje säsong. Det var nog inte mer än 5 hkr kvar på slutet.
Den andra stora nackdelen var att en fast trebladig propeller bromsar mer än en tvåbladig vid segling. Allegron är ju trots allt en segelbåt även om inte alla ägnar sig åt kappsegling. En fast trebladig propeller bromsar som mest i det högre fartregistret, 7-8 kn, och tycks omöjliggöra att få riktig "gång" (flow) i segelbåten.

För att göra en lång historia kort så slutade det efter ett antal propellerbyten med att vi sedan dess använder en något större tvåbladig propeller med en piggare VP MD2010 motor som sedan dess har fungerat kladerfritt och ger en toppfart av ca. 6.3 kn. Den högre accelerationen och varvtalet gör att bromsverkan vid backning är tillräckligt effektiv. Rådet är därför att inte kasta den lilla tvåbladiga propellern i sjön så länge VP MD1:s låga kraft och varvtal används. För en större tvåbladig eller flöjlande trebladig propelleryta krävs säkerligen en motor på helst 10-15 hkr.
marma
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 11, 2019 22:15


Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron