Lavac toalett

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Lavac toalett

Inläggav valence » ons mar 17, 2021 20:22

Hej
Jag planerar att installera en Lavac toalett och jag har en Henderson pump till den. Tidigare fanns en elektrisk Henderson pump att koppla i serie med den manuella - det finns inte att köpa nu. Då kunde man använda el (så länge det fanns) och sedan handpumpa som reserv. Nu finns förstås eldrivna membranpumpar av olika fabrikat men jag prövade också tanken att ha en macerator i serie med handpump. Då visar det sig att inloppet i dem är 38 mm men utloppet 25 mm efter att kvarnen gjort sitt jobb.och då går det nog inte att handpumpa igenom om det skulle behövas. Flera frågor uppstår då :
-finns det pumpar med kvarn som "släpper igenom" om/när elen är slut ? ( d.v.s. när knivarna står stilla )
-skulle det funka med parallellmontage d.v.s. pumparna parallellt ? ( Y-koppling med kran - krångligt och tar plats men både "hängslen och livrem ) )
-skulle en macerator orka suga igenom vattnet i en Lavac toalett ? ( den bygger ju sitt "arbete" på vacuum i toaskålen )
Jag vill fråga här på forumet innan jag "ger upp" och väljer endera bara manuellt eller bara el. En elektrisk membranpump är jag tveksam till m.h.t. risk för stopp och svårighet att hantera det. Henderson membranpumpar har jag god erfarenhet av - sällan stopp och om det sker enkelt att fixa.
Tacksam för synpunkter
Lars Gustafsson
A 27 173
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: Lavac toalett

Inläggav Göran F » tor mar 18, 2021 09:48

Hej Lars,
Tyvärr inga svar på dina frågor men några allmänna synpunkter:
Vi har haft två Lavac toaletter i Allegron, den första var "urtypen" från Blake &Lavac, dessa var i plastbehandlade aluminium, vilket efter ca 20 år korroderat sönder så utloppet blev strävt och papper o övrigt ofta fastnade vid utpumpning.
Den andra, nuvarande är i porslin i övrigt samma princip med en separat pump.
Ursprungskonstruktionen var med manuell pump, vilken fungerar fortfarande.

Håller helt med dig om att handpumpen fungerar mycket bra o är lätt att öppna o rensa vid de sällsynta tillfällen när behov uppstår.
Beaktat det ovan skrivna skulle jag själv aldrig fördyra och krångla till installationen med en elpump.

Tycker inte det finns någon vinst att göra med elpumpen kontra fem sex slag med handpumpen.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Lavac toalett

Inläggav valence » tor mar 18, 2021 10:46

Tack för svar.
Köpte igår en Lavac Popular med pump Mk5 på Tradera för 400:- !! ( "som ny " - har inte sett den än men ändå...).
Då åker den gamla slitna Jabscon ut och jag håller mig till manuellt system.
/ LG
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: Lavac toalett

Inläggav Göran F » tor mar 18, 2021 11:02

Du är klok :wink:
Mindre bekymmer i framtiden
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron