Frågor

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Frågor

Inläggav valence » mån dec 21, 2020 20:19

Hej
Köpte i höstas A27 nr 173. Jag fastnade för : -högre rigg -blyköl - nyare motor(2 GM) -dubbel uppsättning segel stor + genua -rodrigg - Pullmankojer(+stick) - kättingbox under förpikskojerna m.m. Säljaren uppmuntrade mig att "personifiera" båten under vintern och jag har nu börjat : - ny bom single-line -ny livflotte - renoverat Optimus 155 - beställt sittbrunnskapell - skaffat kutterstag med Furlexrulle
Såg att färgen var knottrig på skrovsidorna men tänkte som gammal träbåtsägare att det "bara" var att slipa ner och måla om. Visade sig vara illaluktande och klibbig vätska i blåsorna - har nu renskrapat hela friborden ner till gelcoaten och ibland genom in till plasten. Har frågor om färg och annat till er som har erfarenhet :

-grundfärg + lack = 2-K eller 1-K ? De Ijssel gott rykte = svårare ? International = enklare ? Epifanes = ? Annat ? (tidigare färgen sprutmålad International 2-K i tjocka lager som ibland lossar i stora flak men oftast kräver värmepistol och skrapa och slipning med 40-papper)

-fick med en omonterad kraftig r.f. vattentank "skräddarsydd" att passa ovanför motor under sittbrunnsdurken (cirka 40 liter). Blir det baktungt med den där ? (har 90 liter dieseltank under b.b. stuvbänk)

-har i "fyndlådan" hemma både en GeHå POD och en Refleks 66 för vattenburen värme - hört att POD är "klen" sen höst och tidig vår - stämmer det? Vilken rekommenderar ni ?

-kutterstaget ska få en självslående fock till våren och jag har i "fyndlådan" både en böjd fockskotskena och en Peterbom i aluminium., Erfarenheter av dessa 2 olika sätt att skota focken ?

- båten har stått på land i 10 år så jag ber en mekaniker vara med för att småningom väcka motorn ur sin "Törnrosasömn" - något särskilt att tänka på då ?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter
Lars Gustafsson
0708-83 44 80
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: Frågor

Inläggav Göran F » tis dec 22, 2020 12:56

Kring målning av skrov o överbyggnad har det skrivits en hel del i AllegroNytt, äldre artiklar finns i Tipsboken 2020, två nyare An 1-2020, 3-2020.

Lägga 40-50kg i aktern är definitivt ingen fördel för båtens seglingsegenskaper.
En annan, och kanske större, nackdel är att åtkomsten till motorn begränsas. En av Allegrons fördelar är den borttagbara sittbrunnsdurken, som ger en god, men trång, åtkomst till motorns propellersida.
Utrymmet i motorbrunnen är inte större än att varje tillkommande pryl gör motorarbeten till en akrobatkonst.

Peterbom, som sveper över fördäck och sedan permanent ska stå i vägen på Allegrons lilla fördäck kan inte vara särskilt praktiskt, dock en klar fördel på läns.

Fräsch olja o diesel, kör motorn med startmotor och stoppet utdraget så att oljepumpen kan trycka fram olja i den snustorra motorn innan den ska startas o gå på ett högre varvtal.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Frågor

Inläggav valence » ons dec 23, 2020 12:38

Tack för svar på frågor. Gissar att tanken inte var monterad p.g.a. de nackdelar du nämner. Jag fick ju också med 2 vattensäckar för annan placering - ska se på under kojerna i salongen eller ev. kölsvinet eller under kojer i förpiken framför kättingboxen (kanske också dumt m.h.t. viktfördelning ? ). Ska dyka ner i Tipsboken och se vad jag kan finna där - eller AN under åren.
Allegroklubben är mycket givande att tillhöra och minskar tiden "10 år det tar att lära känna en ny båt" - andra har gjort det före och beskrivit.
God Helg
/ LG
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron