Självläns i sittbrunnen

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Självläns i sittbrunnen

Inläggav cypris » lör dec 12, 2020 20:43

Hej

Hej, jag har en Allegro 27. Vid segling i måttlig till grov sjö, trycks lite vatten upp igenom självlänsen, dessa är inte korslagda. Har ni andra med A-27 upplevt samma sak, har ni åtgärdat det. Och i så fall hur. Tacksam för tips.

Mvh
Christer
cypris
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 29, 2019 20:52

Re: Självläns i sittbrunnen

Inläggav Göran F » sön dec 13, 2020 11:30

Mitt intryck är att detta inträffar sällan och det lilla vatten som kommer in håller sig i den fördjupning (avvattningsränna) som finns mellan sittbrunnslådans sida och flänsen som sittbrunnsdurken ligger på.
Inte så att man sitter med fötterna i vatten.
Har inte upplevt detta som något problem.

Slangarna i vår båt är dragna rakt ner.
Tror inte korsade slangar gör någon nytta, dessa förändrar ju inte den lägsta punkten för självlänsen på läsidan och utloppet hamnar knappast ovan vattenytan, vilket rimligen är en förutsättning för att korsade slangar ska fungera.

Vill man åtgärda problemet är förmodligen en höjning av sittbrunnsdurken bästa alternativet.
Ove Weststrand har beskrivit en sådan ombyggnad i AllegroNytt 1-2019.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Självläns i sittbrunnen

Inläggav cypris » tis dec 15, 2020 13:14

Göran F skrev:Mitt intryck är att detta inträffar sällan och det lilla vatten som kommer in håller sig i den fördjupning (avvattningsränna) som finns mellan sittbrunnslådans sida och flänsen som sittbrunnsdurken ligger på.
Inte så att man sitter med fötterna i vatten.
Har inte upplevt detta som något problem.

Slangarna i vår båt är dragna rakt ner.
Tror inte korsade slangar gör någon nytta, dessa förändrar ju inte den lägsta punkten för självlänsen på läsidan och utloppet hamnar knappast ovan vattenytan, vilket rimligen är en förutsättning för att korsade slangar ska fungera.

Vill man åtgärda problemet är förmodligen en höjning av sittbrunnsdurken bästa alternativet.
Ove Weststrand har beskrivit en sådan ombyggnad i AllegroNytt 1-2019.



Hej igen, ja man får väl leva med det, även om man inte tycker om det.

Mvh
Christer
cypris
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 29, 2019 20:52

Re: Självläns i sittbrunnen

Inläggav zoi » mån feb 22, 2021 21:53

Inget som jag själv prövat på, men jag fick ett tips om installationer som smalnar av uppåt med en flytande boll inuti. Det begränsar säkert länsförmågan en aning.

Själv har jag bara hittat sådana som skruvas utanpå skrovet, men de har väl säkert samma idé. När det blir backslag så täpper bollen till hålet, när tryck kommer uppifrån så hamnar bollen i ett läge som låter vattnet rinna ut.
--
Northern Duck
S104
zoi
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jul 27, 2020 13:50
Ort: Prag, Tjeckien


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron