Ergonomi A27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ergonomi A27

Inläggav valence » ons aug 26, 2020 17:03

Hej
Jag funderar på att köpa en Allegro 27 - och har sett på ett antal som är till salu. Samtidigt har jag stora problem att passera från sittbrunn ner i ruffen under uppfälld sprayhood : vikt 100 + längd 190 + ålder 70 +. Det blir trångt och jag blir dubbelvikt. Finns det möjlighet (plats under bommen ) att ha högre sprayhood än det de flesta har ? Eller - hädiska tanke - kan man såga bort bridgedäcket och ersätta med lös lucka typ Fortissimo ?
Annars fungerar det väldigt bra att sitta - ligga - och röra sig i och på båten för min del ( nåja - indragna vant skulle göra det lättare att röra sig på däck ).
Tacksam för svar.
Lars Gustafsson
Nybliven medlem
0708-83 44 80
admin@valenceconsulting.se
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: Ergonomi A27

Inläggav Göran F » tis sep 01, 2020 09:19

Höjden är begränsad även om man har något mindre kroppsdimensioner :wink:
Möjligheten att få plats med en högre sprayhood är, om vi pratar generellt, troligen tämligen begränsad.
De flesta sprayhoods är rimligen tillverkade med en viss marginal för frigång kontra bommen.
Behöver man maximal höjd under sprayhooden går det givetvis att optimera genom att höja bommen maximalt vid infästningen i masten, man kan också skära ur underliket på seglet en smula i akterdelen (eller ta in trimrevet om sådant finnes.
Har man gjort detta och sedan tillverkar sprayhooden utan några extra marginaler så kan du förmodligen vinna 10 cm, gissningsvis då alla allegrobåtar är unika i detaljutföranden.
Givetvis kan du skära bort bridgedäcket men det försämrar ju säkerheten vid havssegling, men ska du hålla till i Svenska vatten med enstaka överseglingar är det knappast något bekymmer.
Hållfasthetsmässigt är det förmodligen (men bör tänkas igenom två gånger innan sågen tas fram) inga problem, Allegron är en liten båt och rejält överdimensionerad jämfört med de båtar som tillverkas idag.
Det är förmodligen den bästa lösningen för att komma ner smidigt i båten.

Gillar du Allegron, sätt sågen i bridgedäcket det viktigaste är att båten fungerar för dig.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Ergonomi A27

Inläggav valence » tis sep 01, 2020 14:24

Stort tack för kunnigt och konstruktivt svar !

Jag köpte A27 nr.173 häromdagen med sprayhood fast monterad i båge som fortsätter till handtagen på rufftaket - jag får hålla mig mjuk framöver och när det inte funkar längre blir det sågen. Tack för tipset att det är möjligt den dag det behövs.
Annars hade båten fler plustecken för mig :
-skotbalken dryg decimeter över sittbänken - jag får benen under den och inte på smalbenen - och bred teak på sargen om man sitter där uppe
-vanten fästa utvändig som ger lite mer plats att slingra sig fram till fördäck
-pullmankojer som jag gillar skarpt
-en meter högre mast - större segelyta
-blyköl d.v.s. rostfri balja med insmält bly och ovanför det polyuretanskum = samma vikt men lägre tyngdpunkt

/ LG

PS: är detta fortfarande en Allegro ?
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: Ergonomi A27

Inläggav Göran F » tis sep 01, 2020 14:55

Det är en intressant fråga :wink:
Mycket blir en fråga om tycke o smak.
Personligen anser jag att en Allegro27:a ska vara som Lasse ritade och som den byggdes vid fabriken.
Därmed är dessa ändringar sådana som skulle göra båten ointressant i mina ögon.
Det hindrar ju inte att det ändock är den perfekta båten för dig :)

En Allegro får man nog ändock säga att det är, men en hårt friserad sådan.
Däremot är det ingen koster längre, då kosterregeln föreskriver utanpåliggande järnköl, den ändringen tycker jag är den sämsta.
Ska man vara petig bör därför segelmärket inte vara K25 längre, då detta relaterar till kosterregeln, vilket även numreringen gör.

Allt detta bör dock inte hindra dig från att segla och uppskatta Allegrons goda egenskaper.
Även ett varmt välkommen i Allegroklubben.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Ergonomi A27

Inläggav valence » fre sep 04, 2020 10:17

Tack för svar - mycket värdefullt för en nybliven Allegroägare.
Forumet och tipsboken är en "guldgruva" för att bekanta sig med en för mig ny typ av båt.
För att inte förarga/ förnärma någon bör jag nog byta beteckning i seglet - som medlem i segelsällskapet Fram ska man inte utmana traditionen. Alternativ jag sett på bilder eller på havet :
-SWE 123
-KR 123
-SXK 123
Sedan finns förstås också SSF - det ska jag kolla med Fram.
Finns det fler alternativ och hur ska man tänka ?
Tacksam för synpunkter
/ LG
PS: har förstått att det finns fler Allegro som är ändrade på olika sätt - hur har ni gjort ?
valence
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons apr 20, 2016 13:41

Re: Ergonomi A27

Inläggav Göran F » fre sep 04, 2020 10:37

Man kan ju också se det som så att.
Det är nästan bara du o jag samt någon enstaka som ramlar in på forumet som känner till förhållandena så få bör bli störda av den ändringen om du bibehåller K25.
Dock som medlem i Fram har du rimligen ett åtminstone moraliskt ansvar :wink:
SXK är ett trevligt alternativ men ger en bindning till SXK, den märkningen faller rimligen bort om du avslutar medlemskapet och då är du på ruta ett igen.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Ergonomi A27

Inläggav S237 » fre sep 25, 2020 20:11

Grattis till ditt köp, skall bli kul att följa dig och kul att du är med i klubben! Välkommen!
Klart att det fortfarande är en Allegro, finns många som gjort stora förändringar på sina båtar. Nästan alla Allegro är självbyggen och sedan har många dessutom förändrat båtarna genom tidens gång.
Hittade nyligen min gamla båt på instagram och fb, nya ägaren har verkligen förändrat båten! Se före och efter bilden. Om det är en koster är väl mer tveksamt....
Trevlig helg till alla i klubben!
Mvh Jonas
Bilagor
36590311_451312821946648_2125744984563908608_o.jpg
36590311_451312821946648_2125744984563908608_o.jpg (240.01 KiB) Visad 8241 gånger
sommar2012 (1)_web.jpg
sommar2012 (1)_web.jpg (252 KiB) Visad 8241 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron