Axelkoppling Allegro 33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Axelkoppling Allegro 33

Inläggav Klondie » fre nov 01, 2019 07:42

I slutet av denna sommar upphörde funktionen fram och back. Backslaget var inte problemet, utan kopplingen mellan detta och propelleraxeln (se bild). Propelleraxeln har dragits ur kopplingen, och propellern har gjort ett litet märke i rodret. Av de sex bultarna i kopplingen var fem lätta att lossa, den sjätte satt betydligt hårdare, vilket för mig betyder att de fem släppt under många års drift (byggd 1980) och att den sjätte burit hela lasten i slutskedet Jag har inte byggt den själv, men har byggt en 27:a.
Min fråga är hur jag på bästa sätt kan återställa axeln till sitt rätta läge. Från utsidan har jag pressat axeln tillbaka någon centimeter, men motståndet är stort och jag är naturligtvis orolig för att förstöra något, t ex axeltätningar eller detaljer i själva kopplingen. Alla bultar i kopplingen är lossade, men den är inte helt öppnad. Det som ligger närmast till hands är att göra det och därefter pressa in axeln.
Tacksam för några tips eller kommentarer.
Bilagor
Klondie propelleraxel 2.JPG
Axelkoppling
Klondie propelleraxel 2.JPG (198.54 KiB) Visad 14985 gånger
Klondie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 30, 2019 13:24

Re: Axelkoppling Allegro 33

Inläggav Hans-Roland » mån nov 04, 2019 13:25

Hej, det låter konstigt att axeln inte går in i axelkopplingen om alla 6 skruvarna är lossade. Jag har lossat axeln på min 33:a två gånger, både då jag bytte min axel som var sliten och när jag bytte axeltätningar (zimmeringar) och har inte haft några problem. Det kan möjligen vara så att motorn inte är korrekt upprikta mot axeln. Om du lossar klämkoplingen från motorn så bör du kunna få på den på axeln. Sedan kan skjuta axel med klämkopplingen mot motorå ser du om motorn är korrekt uppriktad. Genom att mäta med bladmått så kollar du det. Spelet mellanklämkoppling och motor skall inte vara större än 0,1 mm. Om så är fallet får du lossa motorfästena och lägga under mässingsbleck mellam motortassarna och motorfästena tills det är OK.

Hans-Roland
K45 SE14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Axelkoppling Allegro 33

Inläggav Klondie » ons nov 06, 2019 09:34

Hej, Hans-Roland! Tack för bra och utförligt svar! Eftersom fem av sex bultar var lätta att lossa hoppas jag att axeln helt enkelt glidit ur vid en kraftig backmanöver, men skall passa på att kontrollera motor/axeluppriktningen också. Hälsningar, Eric Wahren
Klondie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 30, 2019 13:24

Re: Axelkoppling Allegro 33

Inläggav Hans-Roland » ons nov 06, 2019 18:58

Hej, jag ser att jag slaravt med texten och inte givit fullständigt svar. Du skall mäta med bladmåttet runt hela omkretsen mellam kläm,kopplingen och fästet i motorn. Det är då skillnaden runt om inte skall vara större än 0,1mm. Själv är jag ännu noggrannare och nöjer mig inte förrän spelt är 0,05 mm.

Hälsn/Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Axelkoppling Allegro 33

Inläggav Klondie » fre nov 08, 2019 21:51

OK - tack för förtydligande!
Eric
Klondie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 30, 2019 13:24


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron