Skota en Gennaker eller spinnaker

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav Kjelle » tor feb 14, 2019 16:48

Hej!
Jag är sugen på att prova att segla med Gennaker. Jag har fått ett bra erbjudande men undrar hur ni skotar dessa segel? Jag förstår att man behöver ha skotpunkten långt bak. Men hur funkar det bäst? Ett block tillbaka till huvudvinscharna? Någon som har en bild kanske?

Nybörjarfråga två:
Jag har aldrig seglat med varken spinnaker eller gennaker. Men jag är ensamseglare så frågan är hur klurigt det är att sätta och ta ner seglet direkt i säcken utan strumpor eller rullar när vinden ökar. Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!
Kjelle
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 16, 2016 06:35
Ort: Falkenberg

Re: Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav Göran F » tor feb 14, 2019 17:51

Hej Kjelle,

Jag har ensamseglat en hel del och även med spinnaker då i strumpa och det är fullt hanterbart, kan dock bli spännande om det friskar i.
Med strumpa är det i princip att helt släppa lägajen och sedan snabbt dra ner strumpan, autopilot eller låsning av rodret är väldigt lämpligt.
Skulle inte vilja göra den operationen ensam utan strumpa, en spinnaker kan sno sig obegränsat kring förstaget.
Som jag skrev i Allegronytt 2018-4 seglar vi nu gennaker på rulle och det är praktiskt att hantera.
En gennaker är lättare att hantera ensam än en spinnaker, då den har ett sträckt förlik.
Men en gennaker är nästan lika stor som en spinnaker så en lösfotad sådan utan rulle eller strumpa kan också ge mer problem än vad man uppskattar.
Jag skotar gennakern i spinnakerblocken, som sitter i akterpulpiten.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav Kjelle » fre feb 15, 2019 09:30

Tack för snabb respons!

Spinnakern har jag respektför då man skall få till det med spinnakerbom, nedhal och annat... Jag hade en till min IF-båt men vågade aldrig försöka :-) Som sagt, det känns svårt att lära sig när man ensamseglar.

Så du har satt blocken i akterpulpit. Det är drt enklaste och då är de ur vägen. Men det ”känns” som om det är stora krafter att kontinuerligt belasta med? Jag har delad akterpulpit. Jag får provdra och se hur det svarar ;-)
Kjelle
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 16, 2016 06:35
Ort: Falkenberg

Re: Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav Göran F » fre feb 15, 2019 11:07

Jo, spinnaker är ett segel som bör hanteras med viss respekt, 50 m2 segel och en vindby då kan det hända saker.

Litar man på att akterpulpiten håller för tyngden av en fallande människa och har vettiga infästningar med rejäl bricka på insidan så håller det säkerligen för skotkraften också.
Skotet får ju inte den hävarm som en belastning på överkant pulpit ger på infästningen.
Hävarmen för blocket blir bara tiondelen av den vid belastning på övre röret i pulpiten.
Du behöver nog inte provdra, titta på hur pulpitenär infäst. :)
Går du in på min hemsida, så visar inledningsbilden aktern på båten o där syns båda blocken.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav Kjelle » lör feb 16, 2019 08:17

Så sant, på din bild syns blocken tydligt! Då är det ju väldigt enkelt att fixa till det! Tack för detta!

PS. Det är kul att läsa de gamla Allegro-broschyrerna och bilder ifrån självbyggandet på din hemsida! Ibland känns det som det fanns ett helt annat driv i folk förrut. Det måste vare en speciell kännsla att först ha byggt och sedan seglat sin båt ett halvt liv.
Kjelle
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 16, 2016 06:35
Ort: Falkenberg

Re: Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav Göran F » lör feb 16, 2019 10:43

Jo, de gamla broschyrerna och självbyggandet ger en bild av en annan verklighet än idag.
1970-talet, självbyggeriets guldålder, präglades av optimism och framtidstro, vilket gav många kraft att ge sig in i tids och kraftkrävande båtbyggeri, vad som idag anses som orealistiska projekt,.
I dagens samhälle saknas båda dessa komponenter samt oftast även "den stora drömmen", vilken ger drivkraft och glädje.
Snävar man in området till seglingsvärlden kan man genom att räkna antalet pågående självbyggen lätt konstatera att det var bättre förr, underbyggt med statistiska fakta :)

Har man turen att välja rätt, oavsett om det är partner eller båt, så har man ett förhållande med någon man alltid kan lita på och att man tillsammans kan utvecklas och komma längre.
Vår May Be II har under mer än 40 år aldrig svikit mig, så länge jag respekterat hennes personlighet och egenskaper (och brister), det är en båt att lita på i alla situationer, även när jag dummat mig.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Skota en Gennaker eller spinnaker

Inläggav marma » ons mar 13, 2019 22:27

Har provat både gennaker och spinnaker och föredrar det sistnämnda då det ger högre fart.
För att kunna gippa och stagvända med en gennaker behöver man ha ett stabilt peke med waterstag istället för spinnakerbom. Ett annat alternativ är Code0 som numera förordas. Enligt offert från Boding kostar en Code0 omkring 25 kkr inklusive rulle och moms och man måste ha peke med waterstag. Här är istället en Reacher ett bra lättvinds alternativ från halvvind och något upp mot vinden och man behöver inte ha peke.

Spinnakern är dock ett betydligt roligare (flygande) segel om man väl lärt sig trimma och hantera det på ett bra sätt. Skotpunkten flyttas med hjälp av ett inhal för att dämpa sidorullning. Använder ingen strumpa vid nedtagning. Går fram på fördäck och knäpper av karbinhaken på gajen (lovarts skot) och all kraft försvinner omedelbart och spinnakern lägger sig lodrätt bakom storseglet. Sedan är det bara att ta tag i (lä-)skotet och fira ner den med fallet, oftast ner genom förluckan för senare ompackning i segelsäcken. Skulle det komma en kastby just vid nedtagningen släpper man gajen (lovartsskotet) från vinschen istället för att gå fram och knäppa av karbinhaken. För optimalt drag bör (lä-)skotet trimmas kontinuerligt så att lovartsliket precis inte slår in. Ett litet smakprov, dock inte helt intrimmat:
https://youtu.be/kPWtIIIrsQE
//Martin
marma
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 11, 2019 22:15


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron