Offeranod på gjutjärnskölen

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Offeranod på gjutjärnskölen

Inläggav Leif R » tor nov 01, 2018 16:04

Är det någon som vet hur man fäster offeranoder på gjutjärnskölen. Hoppas kunna minska rostangreppen.
Leif R
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 15, 2014 13:14

Re: Offeranod på gjutjärnskölen

Inläggav Göran F » tor nov 01, 2018 16:52

Borra, gänga, montera med maskingängad skruv.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Offeranod på gjutjärnskölen

Inläggav hedgehog » tor nov 01, 2018 20:17

Hjälper det? Vår köl är också rostig...
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Offeranod på gjutjärnskölen

Inläggav Göran F » fre nov 02, 2018 11:06

Vad jag förstår kan zinkanoder minska rostbildningen på kölen, dock har varje anod begränsad "räckvidd" så på allegrons långa köl lär det behövas flera.
Zinkanoder är inget alternativ till en bra rostskyddsbehandling av köl utan möjligen ett (onödigt?) komplement.
Också stålbåtar rostskyddsbehandlas omsorgsfullt fast dessa oftast har ett antal anoder monterade, anoder är ett komplement.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Offeranod på gjutjärnskölen

Inläggav Hans-Roland » fre nov 02, 2018 11:49

Hej. ett alternativ till offeranoder är att förzinka kölen. Min tidigare A 27 hade doppförzinkad köl. Under de 12 år jag hade båten fick jag inte tillstymmelse till rost. Min kompis som också byggde sin 27:a doppförzinkade också sin köl men slipade av kölen där den gick utanför plastskrovet. Där kom rosten redan första säsongen. På en redan befintlig båt så finns möjligheten att sprutförzinka kölen. Då blästarar man kölen fri från rost sprutar smält zink på den. Sedan målar man förstås kölen med ett antal lager rostkyddfärg enligt färgtillverkarnas specifikationer. Klubbkamrater som jag har har gjort detta med gott resultat men fått rost där grundstötningar slipat bort rostskyddsfärgen och zinken.
Hans-Roland K 45 SE 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster

cron