Röstjärnsinfästningar

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav marma » lör mar 16, 2019 08:08

Hej Hans-Roland, tack för bra tips om förstärkningar. Vill minnas att du också skrivit om s.k ”stringers” i A27. På min K25 124 finns två längsgående förstärkningar längs hela båten; en som kojbottnarna vilar på och en som är ca en halvmeter ovanför denna och bla används som underlag till hyllor mm. Är det dessa långskeppsförstärkningar som kallas stringers och var det någon speciell händelse som gjorde att man ansåg dessa nödvändiga? Är stringers ihåliga eller ska där finnas något fyllnadsmaterial? Skrovet är ca 1 cm tjockt överallt vilket anses vara väl tilltaget idag när man opitimerar (minimerar) materialåtgång. Mvh, Martin M.
marma
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 11, 2019 22:15

Re: Röstjärnsinfästningar

Inläggav Hans-Roland » sön mar 17, 2019 09:41

Hej, när jag och min kompis byggde våra Allegro 27:or 1972 så plastade vi också basinredningar i plast som plastade s fast i skrovet vid överkanten på kojbottnarna och i nedre delen på skrovet. Vi frågade Lasse Norlin om man inte också behövde långskeppsförstärkningar (Stringers) under kojern. Svaret vi fick av Lasse var att det kanske skulle var bra att göra i förskeppet. Men min kompis och jag lade förstärkningar inte bara där utan vidare akter ut. Vi använde VP-rör som bas och plastade fast dessa i hela sin längd med tre lager glasfiberväv. Då kunde vi använda rören för att dra elkablar till elsystemet i. Av Göran Forsström Allegroklubbens redaktör som byggde sin 27:a senare så blev det standard med långskeppsförstärkningar utöver fastplastning av basutredningern. Vi vi gjorde också andra förstärkningar så att lägga mer glasfiber än standard när vi plastade ihop skrovhalvorna m.m..

Hans-Roland K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Föregående

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron