Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Är du nöjd med din båts styregenskaper i trånga situationer?

Omröstningen slutade tor okt 04, 2018 18:40

Jag är nöjd med min Allegros styregenskaper i trånga situationer
1
17%
Jag är INTE nöjd med min Allegros styregenskaper i trånga situationer
5
83%
 
Antal röster : 6

Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Göran F » ons okt 03, 2018 18:40

Jag har i senaste numret av Allegronytt, 2018-03, beskrivit hur man med enkla metoder kan halvera Allegro 27ans svängradie och därmed uppnå en avsevärt mycket bättre hanterbarhet i trånga hamnsituationer.
Svängradiers storlek och allmänna synpunkter på hur Allegron fungerar avseende styrning och olika möjligheter till förbättringar beskrivs detaljerat i tidningen.

Med denna tråd vill jag i första hand få en bild av hur Allegroseglaren ser på sin båts styregenskaper.
I enkäten ovan kan du därför svara på att antal frågor kring din båt och dina egna värderingar.
Därutöver välkomnas alla till en allmän diskussion kring Allegrons styregenskapar med egna synpunkter och förslag på förbättringar.
Om intresse finnes kan även resonemang föras kring eventuell tillverkning av rodergångjärn liknande det jag presenterar i artikeln.

Den som är missnöjd med sin båts manöverbarhet i hamnar och andra trånga situationer rekommenderas läsa artikeln.

Min ambition och avsikt är att skapa interaktivitet mellan tidning och hemsida och ge ett ytterligare mervärde till dig som medlem i Allegroklubben.
Så fyll i enkäten ovan och skriv gärna många inlägg i tråden!

Är du ännu inte medlem i Allegroklubben så är denna artikel ett gott skäl att söka medlemskap i klubben, 150 kr bör möjligheten till förbättrade styregenskapar vara värt :wink:
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Euphoria » sön okt 07, 2018 19:48

Nu är jag kanske inte den bästa att utvärdera Styregenskaperna iom att K25an är min första segelbåt och även den första segelbåt jag manövrerar själv.

Men med det sagt, så måste jag säga att efter vad jag läst om långkölade båtars dåliga manöverförmåga så tycker jag att Euphoria (min K25a) manövrerar över förväntan. Euphoira är utrustad med en ganska stor motor, en volvo penta på 18hk vilket jag känner hjälper till en hel del när det är trångt och ett backstag som går att släppa på vilket ger några extra cm utrymme vid manövrering. Dessutom så har jag en Pushpit, så att dela på rorkulten för att få extra grader vid manövrering känns i dagsläget inte som något jag kommer göra. Kanske mest för att jag inte tror att jag kommer känna mig säker nog när jag kommer i trånga lägen att vika rorkulten när man är stressad som det är :D
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Göran F » sön okt 07, 2018 19:56

Det är praktiskt att gå in i något utan förutfattade meningar.
Det viktiga är givetvis hur man själv upplever situationen.
En rejäl motor rätt utnyttjad underlättar definitivt.
Hur mycket kan du lägga ut rorkulten? relatera gärna till bilden i tidningen.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Euphoria » sön okt 07, 2018 20:35

Jo så är det absolut, man får bara ta det för vad det är helt enkelt.
Ja, motorn kanske är en falsk trygghet ibland. Men än så länge har den helt klart hjälpt mig i många lägen.

Jag skulle tippa utifrån bilden att det är ungefär 30 grader. Och glömmer jag att släppa på backstaget så gör det stor skillnad.
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Göran F » mån okt 08, 2018 09:11

Då har du ett bra utgångsläge.
Du är nu nöjd med 30 graders roderutslag.
Lovar dig att du efter ett antal trånga situationer i fullbelagda hamnar vill ha bättre svängradie än du har idag.
Den dagen vet du hur du kan halvera svängradien :wink:
Tills dess segla på och var glad.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav MattiasL » mån okt 08, 2018 21:25

Vi har en pushpit som är utsvängd så att rodret kan läggas nästan 40 grader. Akterstaget är också fäst i pushpit, så det hindrar inte roderutslaget. Pga av dålig infästning gick en av fötterna till pushpit genom däcket pga av avsaknad av förstärkningar dock. Detta ledde till att jag fick reparera och förstärka akterdäcket.

Vi har en encylindrig diesel, en Volvo Penta 2001. Pga av den låga effekten, det tunga svänghjulet och tvåspaksmanövrering tar det en ganska rejäl stund att gå från back till framåt och vice versa. Detta leder till att den "klassiska" manövern med full gas framåt med fullt roderutslag och sen max back, fram och tillbaka, inte fungerar lika bra som med en större maskin som snabbare kan komma upp i varv. Jag har lekt med tanken på att dels byta till en större trecylindrig maskin, fyrbladig flöjlande propeller och/eller ett hybridarrangemang modell 'hybrid marine'. Jag tror att en liten elmotor direkt på propelleraxeln passat mycket bra för den typen av manöver tack vare sitt stora vridmoment från 0. En kollega har elkonverterat en snipa med ett mycket lyckat resultat. Elmotorns kvickhet märks framförallt när man snabbt behöver sätta fart eller slå back. En större motor, flöjlande propeller och hybridkonverteringar är dock ganska stora investeringar så jag har knuffat de framåt i tiden, framförallt med tanke på att vi funderat på att byta upp oss till en Allegro 33 eller en Fortissimo.

Bifogar en bild från förra vårens stora projekt där akterdäcket renoverades och förstärktes. Man ser även hur pushpit är utsvängt, dock inte jättetydligt pga bildens vinkel. Kan ta en bild nästa gång jag är förbi båten så att man ser tydligare.
Bilagor
IMG_20170516_194559-2mp.jpg
IMG_20170516_194559-2mp.jpg (235.98 KiB) Visad 22365 gånger
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Göran F » tis okt 09, 2018 09:30

Intressant.
Finns många vägar till bättre styregenskaper.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav vela » tor okt 11, 2018 11:53

Hej!

Jag tycker att Anders Eriksson har en idé som verkar fungera.

https://www.facebook.com/solononstoparo ... &__tn__=-R

/Micke
"Blue Water"
vela
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 16, 2008 18:44
Ort: Örnsköldsvik

Re: Förbättra Allegrons styregenskapar, Allegronytt 2018-03

Inläggav Euphoria » tor okt 11, 2018 13:31

vela skrev:Hej!

Jag tycker att Anders Eriksson har en idé som verkar fungera.

https://www.facebook.com/solononstoparo ... &__tn__=-R

/Micke
"Blue Water"


Intressant lösning!

(Och snygg badbrygga hade han också, kanske något för alla oss som saknar badplattform i aktern :D )

Jag har förvisso trimroder på Euporia (vet inte hur vanligt det är på K25orna?) men jag använder det för att kompensera vid motorgång.
Så det kanske blir svårt att kombinera både och om man någon gång skulle vilja utöka roderutslaget iom att den då följer rodret?
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron