Byte Cutlesslager K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Byte Cutlesslager K45

Inläggav Tantgron22 » mån jun 18, 2018 18:09

Hejsan!

Jag undrar om det är nån av er som har erfarenhet från att byta cutlesslagret på er Allegro?
Vi har en 33a där vi behöver göra detta och jag undrar hur/om det sitter fast i "röret"?
Nån som var med och byggde sin båt eller har bytt lager och kan ge oss ett gott råd?

Har fått ett tips om att bygga en utdragarpress med en gängad stång (som man trär igenom axelhålet och via stor bricka/mutter sätter på insidan ) och som man drar ut lagret med hjälp av en annan mutter/fäste på utsidan. Nån som har nån erfarenhet av detta? Känns som att det krävs ordentlig kraft för att pressa bort det så.

Alternativet jag fick var att klyva lagret med ett bågfilsblad och sen knacka ut det i två delar.

Som sagt, har inte gjort nåt liknande tidigare och tar tacksamt emot era tips, speciellt om ni bytt själva :)

Tack på förhand!

Allegrohälsningar
Niclas och Ann K45 S22 TantGrön
Tantgron22
 
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 17, 2018 18:57

Re: Byte Cutlesslager K45

Inläggav Göran F » mån jun 18, 2018 18:24

Har bytt några stycken och då använt bågfilsblad.
En långsamgående tigersåg med ett smalt metallblad kan också vara till hjälp.
Såga med bågfilsblad tar en stund om lagrets hylsa är i mässing, nyare sådana är i någon form av plast/vävbakelit material och de är mycket enklare att såga i.
Lossa gärna låsskruvar innan du börjar så går det lättare, vid axelhylsa i glasfiberarmerad plast och lager i "plast" så kan skruvarna vara "osynliga" överplastade vid montaget av axelhylsan, sistnämnda lager brukar även vara limmade med epoxi så även stämjärn behövs.
Pressa ur lagren tror jag är tuffare då mässinglagret genom åren har korroderat fast ordentligt, och vid axelhylsa i "plast" är det som sagt epoxilimmat.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Byte Cutlesslager K45

Inläggav hasse_A » tis jul 10, 2018 19:15

Detta behövs: Se bild.

1) Gängad stång.
2) Urskuret 4-kantsrör. Det är utskuret för att man skall se hur/om lagret kommer ut.
3) Plattjärn.
4) Plywoodbit med utsågat hål för att skydda skrovet.
5) En Hylsa med rätt diameter. (Diameter mindre än stävtöret men större än propelleraxeln)
6) Några muttrar.


Sedan är det bara att montera delarna och och börja skruva på muttern så kommer lagret ut. Se bild.


Den gängade stången går också fint att använda för att pressa i det nya lagret.
Man år då använda ytterligare ett plattjärn med hål i eller superbricka.

Om du vill låna grejerna finns dom i Göteborg.

/Hasse
Bilagor
Bild_1.JPG
Bild_1.JPG (488.83 KiB) Visad 15972 gånger
Bild_3.JPG
Bild_3.JPG (479.01 KiB) Visad 15972 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron