Placering av badstege

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Placering av badstege

Inläggav hedgehog » tis maj 08, 2018 13:40

Funderar på en bättre lösning för badstegen. Den nuvarande är den som är placerad längst bak på bilden. Den fungerar dåligt.
Förutom att den är i vägen och skallrar på pushpit så är den otroligt bökig att använda. För att komma upp i båten måste man häva sig upp mellan relingen och pushpit. I ett nödläge skulle det antagligen inte gå att få upp en person med kläder och flytväst på.
Ett alternativ skulle kunna vara att montera en stege enligt främre läget på bilden. Det löser problemet med svårighet att komma ombord men skrovet är ju rakare där så stegen hamnar mer åt sidan än akterut. Den kommer att släpa i lite vid krängning. Att det inte är optimalt inser jag men _hur_ dålig är placeringen? Vad säger forumet?
Vad har ni för lösningar på era 33:or?
P
IMG_0213.JPG
IMG_0213.JPG (96.86 KiB) Visad 21194 gånger
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Placering av badstege

Inläggav Göran F » tis maj 08, 2018 14:09

Jo, det är en stor nackdel med spettsgattat, man får ingen bra plats för badbrygga eller stege :)
Jag skulle inte placera en stege så långt fram.
I trånga hamnar där man ligger långsides och i flera lager så är den "idealisk" för att repa andra båtar o fastna i tampar.
Akterpulpiten ser inte helt optimal ut, kanske läge att ta ett helhetsgrepp på akterpulpit och badstege och göra en ny lösning?
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Placering av badstege

Inläggav hedgehog » tis maj 08, 2018 14:25

Det finns en del 33:or med den akterpuloiten. Den gjordes så för att man ska kunna ge fullt roderutslag. Det är ju en viktig detalj på en redan trögmanövrerad båt...
Jo, det finns tankar på ny akterpulpit sammanbyggd med någon typ av targabåge. Det är ju bara det att det ska bli av också. Vi hade båten på land i vinter och meningen var att detta skulle åtgärdas då. Sedan kom det flytt med påföljande renovering i vägen. I och för sig väldigt trevligt men tiden räcker inte till allt...
Vad gäller risken att repa andras fribord så går den att kontrollera mha stora kulfendrar (som vi redan använder flitigt) Jag är mest bekymrad för att delar av stegen kommer att ta i vattnet vid segling för sb halsar.
P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Placering av badstege

Inläggav Göran F » tis maj 08, 2018 14:44

Att stegen du har kommer att gå i vattnet är nog troligt.
Frågan är väl om det har någon praktisk betydelse?
Om det är en provisorisk lösning, varför inte en lös badstege, som man hänger på plats vid behov?
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Placering av badstege

Inläggav Hans-Roland » tor maj 10, 2018 20:06

Hej, jag håller med Göran. En stege så långt fram kommer nog att släpa i vattnet. Akterpulpiten är en udda konstruktion enligt min uppfattning. På min 33:a hänger vindrodret på SB-sidan av akterpulpiten och badstegen är fäst i skrovet ganska långt bak om BB

Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Placering av badstege

Inläggav Leif & Gun » tis okt 09, 2018 16:39

HejJag önskar att man kunde få till en badplattform med stege (som alla plattgattade båtar har) men jag har ingen bra lösning. Jag har en lös stege som jag hänger på sidan när vi skall bada. Om vi ligger tätt så passar stegen längst akterut och vi kan gå ner precis bredvid rodret. Det är ingen plattform men det fungerar hyfsat.

Leif
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re: Placering av badstege

Inläggav Hans-Roland » lör okt 13, 2018 11:51

Hej, en av mina tidigare klubb kompisar konstruerade en badplattform på aktern av sin A 33. På plattformen fästes en steg. Jag skrev en artikel om det i Allegronytt nr 1, 2007. Om min kompis Lars har mallen kvar vet jag inte. Lars har bytt båt men kontakta honom gärna för information

Hans-Roland
K 33, SE 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Placering av badstege

Inläggav Euphoria » mån okt 15, 2018 17:36

Kanske något i stil med denna vore något?

https://www.blocket.se/vi/81881830.htm
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron