Nya Rutor

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Nya Rutor

Inläggav Esaj » fre feb 16, 2018 19:55

Hej på er alla Allegroägare!

Jag har en Allegro 33 som jag vill göra nya rutor till. I dagsläget har jag bara en plexiruta som är skruvad utanpå.
Tror att jag skulle vilja ha en ram, antingen rostfri eller aluminium. Isolerruta hade inte varit fel då jag seglar hela året.

Någon av er som har några tips och idéer? Kanske kontakt till något företag som kan göra ramar.

Segla Lugnt!
// Elin och S/Y Virgo
Esaj
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 09, 2015 06:57
Ort: Göteborg

Re: Nya Rutor

Inläggav Hans-Roland » lör feb 17, 2018 10:24

Hej, vart du skall vända dig för att få ramar beror nog på var du bor. Om du bor i Stockholmstrakten så kan Stockholms Vattenskärning i Kungsängen vara ett möjligt alternativ. Lag bytte rutor för 7 år sedan då minagamla var fulla av sprickor. Jag valde vanligt plexiglas rökfärgade med 8 mm tjocklek och främre rutan varmformade efter ugnsvärmning. Det är viktigt att inte dra skruvarna för hårt. Rutorna skall "flyta" på tätningsmedlet annars riskerar man sprickor vid skruvarna. Många väljer polykarbonat när rutorna byts. Det har bättre hållfasthet men tenderar "gråna" med tiden. Någon nämnde för mig att det numer finns polykarbonat med bättre egenskaper som inte har den tendensen. Hur som helst är jag nöjd med mina rutor. Jag har inte fått några sprickor i mina rutor.

Hälsn/Hans-Roland
K 45 SE 14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron