A33'an är en snabb båt.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

A33'an är en snabb båt.

Inläggav hasse_A » tis sep 26, 2017 17:02

Vi har alltid tyckt att vår båt gjort bra ifrån sig när vi seglat längre sträckor.
Under senaste flerdygnsseglingen på 260 Nm från Franska Guiana till Guyana i ganska svaga vindar (5-7 m/s) och medvind fick vi detta bekraftat. Vi samseglade med en brittisk aluminiumbåt 13,7 meter lång 4,4 m bred. Hon var alltså nästan 4 meter längre än vår 33'a.
Själva kom vi iväg närmare en timma före våra vänner och hade ett försprång på 4 Nm. Det tog dem en hela dag och halva natten innan dom var jämsides och när vi kom fram på morgonen efter 2 dygn till waypointen vid floden där vi skulle gå in var dom ca 5 Nm före oss. Dom gick alltså 3-4% snabbare.
Under seglingen kommenterade damen ombord vår fina framfart och menade att dom samseglat med båtar i vår storlek och hade då med lätthet swichat ifrån, men inte nu. Skepparen kommenterade det också och menade att att det var först när vinden ökade lite som dom kunde dra ifrån annars segade vi med samma fart.
Vi skall inom kort tillsammans bege oss härifrån upp till Tobago och det verkar bli ganska svaga vindar. Jag menade att vi kanske behövde ett par timmars försprång men skepparen i den andra båten tyckte att det kanske var han som behövde försprånget med tanke på de låga vindhastigheterna som utlovats.
Båda båtarna är långfärdsutrustade och nedlastade därefter men vår båt torde lida mer av detta då den ju är så mycket mindre.
Ni som har en 33'a kan glädjas åt att båten faktiskt är ganska snabb trots allt prat om långkölat och stor våt yta o.s.v.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: A33'an är en snabb båt.

Inläggav hasse_A » lör jan 05, 2019 22:22

Trud.jpg
Vi passerar i lovart.
Trud.jpg (486.38 KiB) Visad 13426 gånger
Jag har åter fått ett bevis på att vår 33'a är synnerligen snabb även på bidevind.
Vi seglade från Mayreau upp till Mystique nyligen.
Våra vänner i en Forgus 36'a gick från Tobago Cays strax innan oss. De ligger ungefär 1 Nm framför när vi får visuell kontakt. Under seglingen upp mot Mystique går vi både fortare och tar bättre höjd än forgusen som är 1 meter längre än vår båt. Det blåser ca 9 m/s och vi för full stor och vår 150% genua helt utrullad. Det är precis lagom och båten går finfint i den modesta swellen. Vi ligger nästan upp till vår destination och det blir ett kort slag innan vi kan gå in i viken. Då är vi ca 1 Nm framför forgusen. På distansen 20 Nm har vi gått nästan 2 Nm längre. Det blir ju osannolika 10 % bättre mot en båt som är 1 m längre och dessutom fenkölad som ju av många anses bättre på just bidevind.
Skepparen på forgusen är mäkta imponerad när vi pratas vid på VHF'en när vi passerar i lovart om dem. Han säger att dom normalt seglar jämt med båtar i deras storlek.
Bifogar ett foto taget från forgusen.
/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: A33'an är en snabb båt.

Inläggav petter brandberg » tis jun 14, 2022 19:03

Jag drömmer om att skriva inlägg som ditt! Om några år kanske. Jag har precis köpt min första båt någonsin. En Allegro 27. Försöker lära mig att segla och älskar det. På det sista har jag tagit många korta turer och försökt mig på att trimma mot en gps app med hastighet. Hur fort kan man segla med en 27a? Jag kom upp i genomsnitt 7,5 knop häromdagen när det blåste 9-10 m/s. Jag tappade både glasögon och hatt i sjön, men skoj var det. Har läst lite olika formler men teori och praktik är ju inte alltid överens. Det kanske är nybörjar aktigt att gå upp i men det är kul och motiverande med mål.
petter brandberg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jun 10, 2022 21:55

Re: A33'an är en snabb båt.

Inläggav hasse_A » tis jun 14, 2022 19:50

Petter,

Jag tvivlar på att formlerna stämmer alla gånger. Jag och min fru seglade med mina föräldrar till södra England i början på 1980-talet i deras Allegro 33'a som jag var med och byggde från form. På utvägen hade vi en kraftig NV längs Langeland i Danmark. Vi hade sjölä från land och fullt ställ. Vi gjorde otrolig fart. Jag kommer ihåg att loggen kunde visa 11 knop och mer under så lång tid som mer än en minut. Loggen var kalibrerad så den var ingen glädjemätare. Detta ska vara omöjligt om man utgår från formlerna. Hon drog upp en otrolig häckvåg men det gick fort.

När vi skulle hem över Nordsjön blåste det kuling från V. Vi seglade med 1 rev i storen och full genua.
De 470 nautiska milen avverkades på 2 dygn och 13 timmar vilket ger en genomsnittsfart på 7,8 knop. Vi hade lite medström de första timmarna där strömmen satte som mest. Men det är en mycket snabb seglats ändå för en båt < 10 m. Man får betänka att om du ska uppnå 7,8 knop i medelfart måste du långa stunder segla betydligt fortare.

För en vecka sedan seglade vår dotter solo i hennes Allegro 33'a (tredje generationen) från Porto Santo till Azorerna. Hon lämnade 1 timma efter 2 Tyska 12 metersbåtar och var framme på Santa Maria 1 timme före båda de tyska båtarna efter en seglats på 4 dygn. När dottern hjälpte tyskarna med förtöjningarna var deras första kommentar "Vad fort du seglade!".

Inget snack, Allegrobåtarna är snabba och snälla mot besättningen.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron