Läckande röstjärn på A33, kanske.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckande röstjärn på A33, kanske.

Inläggav hasse_A » lör jul 23, 2016 16:32

Vid segling i hård bidevind under ett par 3 dygn har jag upptäckt läckage som kommer in ovanför den översta stringersen.
Det finns inget läckage mellan däck och överbyggnad så långt jag kan konstatera och då, borde det vara blött i rännan under ventilerna.
Kollar man tätningen av röstjärnen från däck ser man att tätningsmassan har släppt från plattjärnet (röstjärnet) en bit ner.
Hur långt ner är ju svårt att konstatera utan att demontera tätningen.
Jag gissar att den gamla tätningen är utförd med sikaflex. Är verkligen detta det bästa medlet ?
Sikaflexen blir ju ganska hård med tiden och är kanske anledningen till att den släppt från röstjärnet.
Borde man inte använda butyltätning i stället ?
Den skall fästa på rostfritt och jag antar att den fäster på polyester också.
Den är flexibel och resistent mot UV-ljus.
Typ denna http://www.fritidstillbehor.se/campingtillbehor/kaross-invandigt/lim-tatning/butyltatning-bostik-1590.php
/Hasse K45, S120, TRUD
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Läckande röstjärn på A33, kanske.

Inläggav Hans-Roland » mån jan 09, 2017 14:12

Hej Hasse,

Ledsen för sent svar. Har slarvat med forumet senaste tiden då jag haft mycket annat för mig. Jag har också haft problem läckage runt röstjärnen och tätade om alla mina röstjärn till sommarsäsongen i år. Senast jag hade problem med samma sak var för ca 5 år sedan då några av dem läckte. Sikaflex är inte lika bra som den gamla produkten Thioflex som hade mycket bättre vidhäftning. Men den produkten finns inte längre p.g.a. att den innehöll blyhärdare. På min tidigare Allegro 27 klarade jag mig i 12 år utan läckage med Thioflex. Vår tidigare medlem Anders L som tyvärr gick bort i höstas föreslog för mig att byta till ett annat tätningsmedel som han ansåg vara bättre. Vad det hette minns jag inte men jag rådfrågade företaget Plastskador och Montage som reparerar båtar om den produkt som Anders föreslog eller andra var bättre var bättre och fick svaret att produkten var draghållfastare än Sikaflex men att vidhäftningen var sämre så jag fortsatte med Sika. Buytylgummi har jag jobbat med som tätning runt strålkastre på en av mina bilar. Där fungerade det bra och gick att värma så det blev väldigt kletigt men hårt vid vanlig temperatur. Hur det klara sig för UV-ljus och annan påverkan vet jag inte.

Hälsn/Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron