Oljekris och skrovtjocklek

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Oljekris och skrovtjocklek

Inläggav Fornjot » mån maj 02, 2016 06:04

1973 blev oljan plötsligt dyrarare. Man slösade inte längre med plast byggde plastbåtar tunnare. Före 1973 var plastbåtarna stadigt byggda överdimensionerad skrovtjocklek. En sån båtmodell som aldrig byggdes efter 1973 är Karlskrona-Viggen. Vad kan man säga om Allegro 27 är båtarna före ett visst nummer i serien gjord kring 1973 mycket tjockare och stadigare än dom nyare.
Fornjot
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 02, 2016 04:36

Re: Oljekris och skrovtjocklek

Inläggav Göran F » mån maj 02, 2016 17:04

Lasse Norlin är en seriöst arbetande konstruktör, som varit involverad i sina olika båttyper under alla år de byggdes.
Har därför svårt att tro att båtarna byggts efter annat en hållfasthetsmässiga kriterier, Lasse kappseglade ju även med 27an så extra vikt kan inte ha varit något positivt.
Har heller aldrig hört talas om någon generell viktsskillnad mellan båtarna.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Oljekris och skrovtjocklek

Inläggav Fornjot » mån maj 02, 2016 21:20

Under vattenytan och andra känsliga platser är det bara positivt med extra förstärkning. En grundstötning kollision eller annan olyckshändelse är lite extra plast bra. Lånades inte formen ut och någon sparsam båtbyggare kan ha minskat på skrovets tjocklek efter 73. Nyare båtmodeller har rykte om sig att vara skörare än äldre av denna anledning. Förutom att plasten kostar blir båten ju lättare med mindre plast.

Kan man verkligen med säkerhet säga att Allegrobåtarna är lika tjocka före och efter 1973. Eller är det ett annat årtal som är viktigt för denna förändring. Kan det ha kommit succesivt.
Fornjot
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 02, 2016 04:36


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron