Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav asalind » sön aug 12, 2012 22:37

Ska reparera lite smärre skavanker i överbyggnad & skrov på min Allegro-33 S-96. Båten är vit med röd rand i skrovet. Finns någon info om färgkoder som användes slutet 70-tal/början 80-tal? //Åsa
Åsa Lindberg
K45 S-96
asalind
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön dec 26, 2010 12:28
Ort: Danderyd

Re: Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav Göran F » tis aug 28, 2012 18:17

Hej,
Har inte svar på din specifika fråga men;
Jag tror inte färgbeteckningar är särskilt nödvändiga om det gäller vit färg.
En mer än 30 år gammal båt har påverkats och blekts så mycket av solen att den har en annan färg än färsk gelcoat.
Vitt tror jag man bara kan köpa rätt av, andra färger är nog bättre att titta på färgprover och jämföra med den färg båten antagit idag :)
Små bättringar är ju inte heller så kinkiga för en liten nyansskillnad.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav asalind » ons aug 29, 2012 21:53

Tack - får prova mig fram!
Åsa Lindberg
K45 S-96
asalind
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön dec 26, 2010 12:28
Ort: Danderyd

Re: Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav hedgehog » tor aug 30, 2012 18:15

Nja, håller inte riktigt med. Har köpt "vit" gelcoat ngn gång för att laga en liten skada och det har inte stämt särskilt bra. Det är väldigt lätt att uppfatta en yta vitare än vad den är. Ljusa färger verkar heller inte blekas särskilt mycket av solljus.
Jag plastade nya lock till sittbrunnsfacken på vår 33:a för några år sedan. (De gamla var original i plywood) Jag använde samma färgkod till ytskiktet som sittbrunnen var plastad med 30 år tidigare. Man ser inte minsta skillnad på färgen!
Jag har alltså koderna till överbyggnad/sittbrunn (antagligen samma till friborden) samt till däcket. Kollar och återkommer!

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav hedgehog » tor aug 30, 2012 19:08

Nu lovade jag nog lite mycket...
Måste ha slängt en av burkarna i flytten men den benvita (överbyggnad och antagligen fribord) heter 8(0)12. Vår båt är nr 64 plastad runt 1980 skulle jag tro av Acva Båt. Kan ju ha betydelse.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav asalind » tor aug 30, 2012 20:50

Tack för ditt tips. Ska ta tag i projektet så snart båten är upptagen. Jag uppfattar friborden som mer "vita" än överbyggnad & sittbrunn. Men det kanske är en synvilla. Får återkomma senare med resultat!
Åsa Lindberg
K45 S-96
asalind
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön dec 26, 2010 12:28
Ort: Danderyd

Re: Färgkoder för gelcoat Allegro 33?

Inläggav Hans-Roland » fre sep 21, 2012 08:57

Hej,

Min Allegro 33 S 14 som är varvsbyggd har en ljust grå nyans. Vilken färg som använts beror ju på vad beställaren/byggaren valt. Det finns färgkartor att jämföra med. Troligen är din båt byggd med Jotuns gelcoat som var förhärskande på på Aqva Båt. Kontakta gärna Jotun och be att få en färgkarta så kan du jämföra och se vilken färg som är närmast din. Ett alternativ är att låna en färgkarta från något företag som reparerar båtar.

Hans-Roland
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster

cron