Skrovgenomföringar

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Skrovgenomföringar

Inläggav S237 » sön mar 04, 2012 18:52

Hej!
Jag skall nu byta ut mina skrovgenomföringar.
Något jag skall tänka på?
Jag har ett par försänkta genomföringar, skall jag montera nya försänkta eller sätta igång att plasta och ersätta dom med kullrigga genomföringar?
Skall man mätta gängorna med epoxy eller bara använda sikaflex?
Kanske finns det någon som hittat någon bra instruktion på nätet, som man kan använda sig av?
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Skrovgenomföringar

Inläggav Göran F » mån mar 05, 2012 15:25

Hade jag haft gamla genomföringar, som är försänkta skulle jag fortsatt med samma.
Det enbart för att det är enklast och minst arbete, förutsatt att de nya har liknande passform.
Efter att sågat bort några fastspacklade genomföringar skulle jag aldrig montera med annat än fogmassa. Det sitter fast mer än väl.
Något som jag tycker är väsentligt är att täta de sönderfläkta plastytorna i själva hålet. Plast och glasfiber brukar här få lite luddig yta, alltså bra förutsättningar för vatteninträngning.
Jag brukar försegla med polyester eller primer.
Dra ihop genomföringen i ett moment, inte två stegsvarianten med efterdragning, bara risk att dra sönder härdad fogmassa.
Det är inte något hightech jobb, får man bara fyllt med fogmassa så brukar det bli problemfritt och hålla tills man (någon) nästa gång byter genomföringen i onödan, för säkerhets skull.
Har bytit ett antal genom åren på olika båtar och alltid efteråt konstaterat att de gamla varit i princip felfria.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Skrovgenomföringar

Inläggav Anders Lamrén » fre mar 09, 2012 23:14

Hej,
Jag skrev en artikel om detta i AN 1-08, s.9 och framåt. Om du går in på medlemsdelen på vår hemsida och klickar på fliken "Allegronytt" kan du hitta alla nummer av tidningen. Fixar du dit de genonföringar som beskrivs där behöver du aldrig mer fundera kring detta ämne. På en av bilderna syns att vi använt silicone för tätningen. Numera använder vi bara Simson MSR Construction Adhesive (Finns Hos Palms på Tyresö). Eftersom dessa genomföringar är bultade med 4 M6 bultar med motplatta och muttrar på insidan kan de inte rotera med påföljd att tätmassan (vilken den än är) kommer att skjuvas loss och mista sin tätande förmåga.
Hälsningar,
Anders Lamrén (A33)
Anders Lamrén
 

Re: Skrovgenomföringar

Inläggav S237 » tis mar 13, 2012 21:24

Hej!
Tack för era svar!
Jag har nu fått bort alla skrovgenomföringar, otroligt vad det kan sitta! Två av dom fick jag använda vinkelslipen till. Tänk på att bara kapa lite åt gången, så det inte blir för varmt, detta kan skada plasten!
Kommer att ersätta med vanliga genomföringar, men uppskattade även att läsa AN 1-08! Mycket intressant!
kommer att mätta skrovet (plasten) med ett par lager epoxy, sedan låta detta torka. Därefter montera på sedvanligt sätt och täta med Sikaflex 291i.
Kullriga där det satt kullriga och försänkta där det satt försänkta!
Kommer att vara noga med att hålla emot från utsidan, så dom inte på något sätt rör sig när jag drar åt! Se bild, bra tillbehör som vi låtit tillverka!
Mvh Jonas
Bilagor
skrovgenomforingar (2).JPG
skrovgenomforingar (2).JPG (96.55 KiB) Visad 5689 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron