Var hitta nya lexanrutor till K 45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Allan Waktmar » ons okt 05, 2011 11:28

Mina rutor till Allegro 33:an är mjölkiga och svåra att se igenom och det går antagligen inte att polera bort.
Någon som vet var man kan köpa nytt?
Hur monterar man enklast och säkrast och vilket tätningsmedel ska det vara mot överbyggnaden?

hälsningar
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav admin » ons okt 05, 2011 13:23

Jag beställde en ny lexanruta till vår Adagio via Jompas Glas i Södertälje för ett antal år sedan. Monterade i den ursprungliga gummilisten. Jag tror de i sin tur beställde via nån finsk firma. Hör till saken att Adagion har välvda framrutor och att en ruta i härdat glas skulle ha blivit orimligt dyr.

Jompas är en liten men mer seriös firma än namnet kanske antyder så andra glasmästare bör också kunna hjälpa till.
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Allan Waktmar » ons okt 05, 2011 17:57

Tack för tipset. Jag ska undersöka närmare

vänligen
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Allegroklubben » ons okt 19, 2011 06:51

Hej,

Du frågar vilken tätning du skall använda när du sätter dit nya rutor. Det beror på vad det varit för tätning innan. Om silikon använts som tätning är det enda som fäster ny silikon. Det silikon som då skall användas är fönstersilikon.

Har rutorna tätats med thioflex eller Sika använts tidigare bör Sika användas. Thioflex är nog svårt att få tag i då härdaren i denna innehöll bly och har därför förbjudits enligt vad jag erfarit. Användning av silikon riskerar att "smitta" plasten vilket försvårar eventuell ommålning av båten senare.

Själv har jag också skaffat nya rutor som jag skall montera. Jag har dock undvikit lexan trots dess större styrka. Lexan har nämligen egenskapen att brytas ner på ytan och snabbt bli mjölkigt har proffsen jag prata med sagt mig. Jag har därför skaffat ny rutor i 8 mm lätt rökfärgad plexi. För att undvika sprickor i den främre rutan, vid monteringen, har den förvärmts i ugn och böjts över en form för att få rätt profil.

Vid monteringen är det också viktigt att rutan inte skruvas fast för hårt utan kan "flyta" lite på tätningsmaterialet så att spänningar som kan åstadkommas av stora temperaturvariationer undviks. Skruvhålen skall därför också vara något större än skruvdiametern. Mina rutor klarade sig från 1975 ända till förra vintern när temperaturen var nere på -30 grader. Då sprack tre av mina rutor.

Hälsningar

Hans-Roland Lindgren

K45 S14
Senast redigerad av Allegroklubben tor okt 27, 2011 09:49, redigerad totalt 1 gång.
Allegroklubben
 

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Allan Waktmar » sön okt 23, 2011 12:58

Stort tack för tipsen.
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Anders Lamrén » ons okt 26, 2011 17:07

Hej,
Vi har haft Lexan 6mm rutor på vår A33 sedan 1978. Nu är vi inne på andra omgången och ser att det snart är dags för en tredje. Andra omgången monterades 1994 och det var 6mm Lexan Margard. Jag avråder dock starkt för Margard eftersom den hårda hinnan med tiden har en tendens att flakas av.
Polycarbonatet bryts ner av UV ljus som någon sade. Rutorna blir matta och brunaktiga och ser krackelerade ut. Styrkan avtar också i den processen, de blir sprödare och spricker lättare vid påfrestning. Nu har det dock dykt upp UV-BESTÄNDIG POLYCARBONAT!! på marknaden för första gången. Jag fick reda på det igår när jag besökte Packningar och Plast AB några mil söder om Stockholm. Där köper vi allt polycarbonat och all vävbakelit jag behöver. Gissa vad vi kommer att välja nästa gång? Tjockleken blir som alltid 6mm. Det behövs för stabiliteten. Vi använder aldrig någon fogmassa utan skär till hela bitar av 3mm neoprene (Det blir alltså skarvlöst) i vilka hål tas upp för M6x16 planförsänkta skruvar. Dessa hål genom neoprenet stansar vi med hålstans vars diam. är betydligt mindre än 6mm. I de gängade hålen (M6) i överbyggnaden lägger vi in Permatex Aviation Form-A- Gasket No 3 Flänstätning (Mekonomen). I de tunna hålen i neoprenet lägger vi lite armatursilicone endast för att skruvarna skall rotera lättare i neoprenet. Innan skruven drages in helt lägger vi en sträng glassilicone straxt under skruvhuvudet för att inte vatten skall komma in den vägen. Det sista är antagligen onödigt men vi har gjort så och vi har inte fått in en droppe vatten genom rutorna på alla år.Vi drar skruvarna så att neoprenet trycks ihop till 1mm tjocklek. Hålen i polycarbonatet borrar vi till 6.5mm. Den förligaste rutan är välvd. För att förhindra att neoprenet trycks ihop för mycket på mitten av rutan har vi där lagt in syrafasta små brickor mellan överbyggnaden och neoprenet.

Detta är en beskrivning av hur vi gjort tidigare, och vi kommer att göra exakt så även nästa gång eftersom tiden har visat att det fungerar perfekt. Vi är glada att vi inte använt någon tätmassa, eftersom denna antagligen skulle bli problematisk att få bort.

Hälsningar,
Anders Lamrén
Bilagor
1nx.jpg
1nx.jpg (358.19 KiB) Visad 11186 gånger
Anders Lamrén
 

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Allan Waktmar » tor okt 27, 2011 21:01

Tack för denna välspecificerade rutinbeskrivning för rutbytet Anders. Nu vågar jag ge mig i kast med jobbet.

K45 swe 143
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Allan Waktmar » mån okt 31, 2011 18:23

Anders

Det låter klart mer tilltalande att använda Neopren i stället för kladdig gucka.

Nu undrar jag; Är neoprenet den utskuret/figurskuret ur ett slags gummiark eller finns den på rulle? Hur sätts neoprenet på plats?

Tack på förhand
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Anders Lamrén » mån okt 31, 2011 20:29

Hej Allan,
Neopren är ett slags cellgummi som bl. a. används i dykdräkter fast då tjockare. Gå in på http://www.kuntze.se och titta på: produkter>Gummiduk..cellgummi...>413 Neoprengummi 70 grader. Detta med 60 grader och 70 grader och vad "inlägg" betyder vet jag inte just nu men det bör kollas . Det ligger på skivor med måtten 1000x1400mm. 3mm har prod. nr 413.030. Man skär till det med en skärkniv exakt efter rutans ytterkant. Sedan skär man innnerkanten så att man får en sammanhängande tätning. Vi har en bredd på neoprenet på cirka 25mm. (Det beror ju på hur stora utsågningar man har i överbyggnaden) Hålen i rutan måste först vara borrade (6.5mm) och försänkta. Därefter märker man på och stansar ut de små hålen i neoprenet för M6 bultarna, smetar in Permatex (Luktar som tjära) med en tändsticka i de gängade hålen i överbyggnaden. Så här gör vi: För att få hålen exakt på rätt ställe borrar man först ett hål på rätt ställe i överbyggnaden gängar det, och drar fast rutan löst (utan neopren) med en bult där. Sedan passar man in rutan exakt där den skall vara och borrar och gängar ett hål i andra änden och drar en bult där. Därefter tar man en 6.5mm borr och markerar med en lätt borrning var alla andra hål skall vara. Sedan borrar man alla 5mm hål och gängar dem. Försök få hålen 90 grader mot överbyggnaden.
För att få den något sladdriga neoprenlisten och rutan på plats gör vi så att vi sticker in tändstickor genom rutan, genom neoprenet och in i varje gängat hål. Då sitter det hela någotsånär på plats hängandes på tändstickorna. Sedan kan man ta en bult i taget och dra fast dem löst. Hålen i neoprenet har då fått lite armatursilicone i sig för att skruven skall glida runt bra.
Med skjutmått kollar man sedan så att avståndet ruta-överbyggnad blir 7mm runtom när det är färdigdraget. Då har neoprenet tryckts ihop till 1mm. Glöm inte att lägga in en sträng glassilicone under skruvskallen innan den får kontakt med polykarbonatet.
Hälsningar, Anders
Anders Lamrén
 

Re: Var hitta nya lexanrutor till K 45

Inläggav Anders Lamrén » tis nov 01, 2011 09:33

Hej igen Allan,
Jag måste korrigera ett fel som uppstod i mitt förra inlägg angående neoprengummi. Jag kollade med Kuntze och det visar sig att en stor termförbistring råder på detta område. Neoprengummi med hårdhet (shoretal) 60 och 70 är mycket hårt och går inte att trycka ihop utan ett enormt tryck. Materialet som vi använder, och som varmt rekommenderas, heter cellgummi, shore (hårdhet) 15. Det har samma fina egenskaper som neopren, har slutna celler osv, men är mycket mjukare och går lätt att komprimera från 3mm till 1mm. Materialets beteckning hos Kuntze är: 490 Cellgummiplatta. 3mm tjocklek heter 490.03. Plattorna ligger på 1x2m.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron