Motorbyte

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Motorbyte

Inläggav Erik Hjelte » ons sep 14, 2011 08:04

Min 33 år gamla MD 7 har givit upp och dömts ut av varvet. Inte mycket att säga om det. Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av motorbyte från MD 7 till Yanmar. Jag tänker framförallt på hur pass komplicerade arbeten det i så fall blev med att bygga om motorbädden till exempel. Någon som har gjort denna operation nyligen och kan ge en kostnadsbild?
Med vänlig hälsning
Erik Hjelte
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Motorbyte

Inläggav KG Bergendahl » ons sep 14, 2011 12:05

Hej,

Vi satte in en Yanmar 3YM20 i vår A27 förra vintern. Vi lät Puzzlevarvet på Hönö göra det eftersom jag varken orkade eller ville ge mej på ett sådant jobb själv. 3YM20 får plats i A27 men det är trångt. Jag valde 3YM20 därför att servicepunkterna sitter väl samlade på sidan som vätter inåt båten, bara att ta bort trappan och sen finns allt där lätt åtkomligt, plus att det var just en Yanmar. Den enda grejen som sitter lite trångt till är den lilla hävarmen man trycker på för att lufta bränslesystemet. Tar man bort oljestickan kommer man åt den bakom stickan.

Vi har en fast trebladig propeller, kommer inte ihåg dimensionen nu. Den valda dimensionen är precis rätt för A27, 3600rpm vid fullgas. Vid 2000rpm gör vi ca 5knop vid vindstilla. Motorn går då lugnt och tyst. Vid fullvarv gör vi 6.5-7knop och kan bogsera en tanker :-) 20hk kan tyckas väl tilltaget men det väldigt gott att ha när man skall manövrera båten i trånga utrymmen och cruisa med ett behagligt lågt varvtal.

Nyckelfärdig installation kostade 100 000kr jämt.

MVH Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Motorbyte

Inläggav KG Bergendahl » ons sep 14, 2011 12:05

Hej,

Vi satte in en Yanmar 3YM20 i vår A27 förra vintern. Vi lät Puzzlevarvet på Hönö göra det eftersom jag varken orkade eller ville ge mej på ett sådant jobb själv. 3YM20 får plats i A27 men det är trångt. Jag valde 3YM20 därför att servicepunkterna sitter väl samlade på sidan som vätter inåt båten, bara att ta bort trappan och sen finns allt där lätt åtkomligt, plus att det var just en Yanmar. Den enda grejen som sitter lite trångt till är den lilla hävarmen man trycker på för att lufta bränslesystemet. Tar man bort oljestickan kommer man åt den bakom stickan.

Vi har en fast trebladig propeller, kommer inte ihåg dimensionen nu. Den valda dimensionen är precis rätt för A27, 3600rpm vid fullgas. Vid 2000rpm gör vi ca 5knop vid vindstilla. Motorn går då lugnt och tyst. Vid fullvarv gör vi 6.5-7knop och kan bogsera en tanker :-) 20hk kan tyckas väl tilltaget men det väldigt gott att ha när man skall manövrera båten i trånga utrymmen och cruisa med ett behagligt lågt varvtal.

Nyckelfärdig installation kostade 100 000kr jämt.

MVH Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Motorbyte

Inläggav Erik Hjelte » ons sep 14, 2011 16:02

Tack för snabbt svar.
Kostnadsmässigt var det precis vad jag räknat med. Dock funderar jag på en 14-hästare men medger att det ligger en del i den där extra kraften. Jag ska få en offert från mitt varv och sedan får jag se om banken vill hjälpa till. Egentligen finns det ingen annan väg att gå - om jag nu inte helt slutar med segling men det ska mycket till.
Mvh
Erik
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Motorbyte

Inläggav KG Bergendahl » tor sep 15, 2011 06:29

Hej,
Om man jämför priset för en Allegro eller liknande, upprustad med ny motor etc, med priset för en sommarstuga vid havet är investeringen inte mycket att orda om. I Bohuslän, som är våra hemmavatten, får man inte dörren till ett utedass för vad vi lagt ner på vår A27. Hoppas du seglar ännu många år!
MVH Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Motorbyte

Inläggav Erik Hjelte » tor sep 15, 2011 07:25

Min förhoppning är att ett antal goda seglingsår återstår. Med facit i hand skulle jag naturligtvis ha avsatt mer just för en ny motor, men jag är optimist och tänker att "har den gått ett år igen, så går den ett år till..." och så vidare. Grabbarna på Vindön tröstade mig med att jag, när motorn väl var installerad, skulle tycka att det var det bästa jag gjort med båten någonsin. Troligen har det rätt.
/Erik
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Motorbyte

Inläggav KG Bergendahl » tor sep 15, 2011 08:18

Vi har vår båt i Dragsmark, inte långt från Vindön. Om du vill får du gärna komma och titta på vår installation.
/Kjell-Göran Tel: 0768 340 110
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Motorbyte

Inläggav KG Bergendahl » tor sep 15, 2011 08:19

Ursäkta, fel telefonnummer. Skall vara 0768 340 100.
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Motorbyte

Inläggav Erik Hjelte » tor sep 15, 2011 11:12

Tack. Det tar jag till mig. Jag ska väl åka ned någon gång under hösten och ta med mig lite handarbete som jag kan göra på hemmaplan, och då kan det vara läge att kika på er lösning.
/E
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Motorbyte

Inläggav Fågel Blå » lör sep 24, 2011 10:31

Eftersom jag i två år funderat och läst om motorbyten i Allegro 27 utan att än komma fram till vad som är bäst är jag nog inne på renovering. Här finns en bra artikel som ger många upplysningar. http://nf.broach.se/motorer/motorbyte
Det jag ändå kommit fram till är att ett motorbyte för 100 000 kr är väl dyrt om det inte gäller en jordenruntsegling där påfrestningrna blir extrema. Det finns mycket annat som gör en segelbåt bättre och säkrare, tex nya segel, bra navigationsutrustning som plotter med ekolod (Garmin). Min erfarenhet av Allegro 27:an är att under rätt segel hanterar du ensam båten säkert i alla väder. En motor i krissituationer är en falsk tryghet men givetvis bekvämt när allt funkar. Har en gammal Albin O22 i den A27:a som är under renovering och har i sommar bytt elpumpen, slangar och slangklämmor på färskvattenkylningen som fungerar bra. O22:an med den gamla reverserbara propellern är faktiskt betydligt starkare än den MD6:a diesel som jag har i min andra A27:a. Skillnaden i toppfart är ca 2 knop. Renovering av bef motor är oftast det billigaste alternativet och har det funkat i 30-40 år så går det lika länge till efter en helrenovering för en fjärdedel av priset. Sen får man mer kraft per kg motor i nya dieslar men hur länge de håller vet ingen ännu. VP-delar nytillverkas än idag i landet. http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMot ... t.aspx#vpd
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron