Självskotande skena på A33:an

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Självskotande skena på A33:an

Inläggav janne » tor jul 21, 2011 21:23

Hej
Efter att ha kommit hem från en härlig 3-veckorssegling på ostkusten (men med mycket motvind och smala farleder) har jag börjat fundera på ombyggnader.
Jag har en genua på rulle och peke, så det är ingen höjdare att ligga och kryssa längre tider, och vid lite hårdare vindar har jag svårt att få bra höjd i kryssen också (speciell med revad genua...).
Jag har därför börjat fundera mer och mer på att skaffa rulle på ett kutterstag och en kryssfock som skotas med en självslående skena.
Jag efterlyser därför alla A-33-ägare med sådant arrangemang, hör av er och berätta hur ni har byggt på era båtar.
Gärna med bilder, mått och fabrikat på delarna.
Kanske någon som har varianter, t ex petersbom, ombyggd spirbom eller något annat som är enklare (och billigare)
Kanske det kan bli något att ta in i Allegronytt... det är väl fler som funderar i samma banor kan jag tro.

/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Självskotande skena på A33:an

Inläggav seglarna » mån aug 08, 2011 20:59

Hej Janne! Jag har pratat med Bodingsegel i Haninge om liknande problematik med våran 33-a, Hållidej. Höjdtagningar under kryss är ett ständigt problem och man jagar ständigt höjd för att komma framåt. Hos oss där förseglena börjar bli till åren kommna så sa dom att det oftast inte spelar ngn roll att seglen ser bra ut, dom är helt enkelt slut och kan inte prestera längre med olika problem som följd och dina liksom våra verkar passa bra in så jag rekomenderar dig att ringa tex Oskar eller ägaren själv och beskriv dina problem så kommer dom säkert att kunna hjälpa dig. Dom hade massa roliga tips !! Vi har i år monterat en ny rulle från Furulex och sytt om två gammla försegel och vilken skillnad det blev med rulle !!!!! oj oj oj rena halleluja stämmningen rådde vid våran semester segling men seglena däremot måste vi förnya för att kunna matcha den nya rullen och få bättre bett på kryssen...
Det är bara att börja spara för fler leksaker liksom........

Mvh/Micke

:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron