Lager till propelleraxel

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Lager till propelleraxel

Inläggav Mats Björling » sön feb 06, 2011 16:14

Jag har länge undrat hur utrymmet under motorn skulle användas. Av ritningar jag har ser jag att det ursprungligen är tänkt att utnyttjas för färskvatten (90 liter).[attachment=1]ritning_lagerplacering.gif[/attachment] Då jag köpte båten för 8 år sedan var det kopplat en elektrisk pump via en fast "slangnippel" inplastad i durken ovanför detta utrymme. Med hjälp av denna anslutning kunde man hjälpligt pumpa ut en del av det vatten som samlades där. Dock inte allt och detta vatten var definitivt inte något dricksvatten.
Eftersom det inte fanns någon möjlighet att inspektera detta utrymme så fick jag gissa mig till att detta vatten var läckage, förmodligen från propelleraxeln (vid 2 på ritning). Denna gissning har stått sig och jag har därför beslutat mig för att försöka åtgärda problemet.
Ser att det finns flera som stött på liknande problem.
viewtopic.php?f=1&t=443&p=987&hilit=propelleraxel#p987
Min propelleraxel och lager skiljer sig dock vad jag kan se så att diskussionen inte är helt tillämplig på mina problem.
[attachment=0]sprangskiss_propelleraxel.gif[/attachment]
Propelleraxeln försvinner in i detta oåtkomliga utrymme så här:
http://matsbjorling.se/mealegro/mall3.a ... icle2=&L=1
(I vänsterkanten anar man anslutningen för den elektriska pumpen)
Jag funderar nu på att dels såga upp för en inspektionslucka, typ sådan som man har i jollar för inspektionsmöjlighet.
Dessutom gissar jag att jag behöver byta lager, men är egentligen osäker på vad som måste bytas och hur man i så fall går till väga.
Jag har för mig att ett tidigare nummer av AN visade på ett rätt omfattande arbete med att byta storlek på propeller och axel. Jag hoppas dock på att kunna behålla axel och propeller och bara byta ut det som behövs.
Är det någon som har erfarenhet av detta som kan överföras till min situation så skulle jag väldigt tacksamt ta emot alla tips och råd.
Bilagor
ritning_lagerplacering.gif
Förligt (1) respektive akterligt(2) genomföring av propelleraxel.
ritning_lagerplacering.gif (51.24 KiB) Visad 4065 gånger
sprangskiss_propelleraxel.gif
sprangskiss_propelleraxel.gif (146.24 KiB) Visad 4065 gånger
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron