Rullfock & Peke

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Rullfock & Peke

Inläggav seglarna » fre dec 31, 2010 17:58

Jaha! Då var det dax igen...... Vi står i begrepp att förse våran Allegro - 33 med peke och rullfock. Nu har jag några frågor ang detta.... Enligt konstruktören var det inte lämpligt att flytta fram förstaget mer än 800 mm från original fäste då det skulle medföra negativa seglingsegenskaper på båten och rullfock vet väl alla vad han tycker om det , ha ha ! :D Ankare var inte heller bra att montera fram då det utgjorde ett motstånd i öppen sjö samt var tungt med obalans i båten. Vi skulle vilja ha en rulle i fram på peken och ett stag lite längre in som man skulle kunna skicka upp en stormfock i hårt väder men jag e inte så sugen på backstag till detta bara för att få detta att fungera när det blåser hårt. Har ni några idèer eller tips så är jag tacksam.

M. Jarbrant
S-38 Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Rullfock & Peke

Inläggav hasse_A » lör jan 01, 2011 19:30

Hej!
På vår 33'a har vi ett inre förstag (kutterstag) som går i topp, nja nästan. Då behövs inga backstag.
Vi har inget peke så i däck sitter kutterstaget med infästning strax akter om ankarboxen.
Ankaret ligger i ett rostfritt beslag med rulle som omgärdar förskeppet. Själv är jag negativt inställd
till peke. Enda anledningen till att ha ett sådant som jag kan se är när man seglar med genaker
men till det är jag i färd med att iordningställa ett löstagbart genakerpeke. Med rätt segelsättning
och en stor som inte har buken i akteränden (utseglat) är inte båten lovgirig till skillnad från flera av
konkurrenterna. Jag kommer att sy upp ett segel att sätta på kutterstaget som skall skotas midskepps
när vi länsar. Detta för att förhindra rullningen som annars blir i medsjön. Kan kanske rapportera hur resultatet
av detta blir efter nästa säsong.
/Hans Almqvist TRUD, K45, S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron