När vi byggde vår båt, 1975, användes balsa som distansmaterial och jag frågade Holger Elvin, chef för tillverkningen, varför balsa o ej divinycell och fick svaret att hållfastheten var för låg i divinycellen.
Utgår man från detta är det knappast troligt att tidigare båtar använt annat material än balsa.
Gissningsvis användes det även efter 1975.
Så här ser däcket ut.
1. En båt från 1976 är med all säkerhet tillverkad av ACVA-båt, mig veterligt tillverkade de alla båtar fram till konkursen 1981.
2. Överbyggnaden är bultad i det yttre glasfiberlaminatet i däcket, ett större hål är borrat underifrån för att få plats med bricka o mutter och ett mindre i ytterlaminatet.
I min båt pluggade vi ej hålet i innerlaminatet utan limmade bara den invändiga mattan över hålen.
Det enklaste sättet, minsta ingreppet, att kolla om det är balsa borde vara i ett av dessa hål, alltså lätta på mattan vid lämplig plats, alternativt skära ett litet kryss i mattan och sedan kolla vad som finns i hålet.
2. Jag har korta skotskenor monterade intill överbyggnaden, sedan tiden med kryssfock, som gick i topp, skotskenorna används inte längre sedan det blev rullfock.
Förra våren kände jag samma oro som du nu känner och plockade bort den ena skenan för att kolla tätheten och täta om skruvgenomföringarna.
Det visade sig då att alla skruvhål var helt täta och ingen antydan till problem, trots tätning med silikon.
Nöjde mig därför med att bara göra denna operation på en sida.