Manöverera i hamn

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Manöverera i hamn

Inläggav Johansson_Onsala » tis jun 08, 2004 13:59

Hej alla Allegroexperter.

Jag har just köpt en Allegro 27.

Under hemseglingen tycke jag att den var svår att manöverera i hamn.

I lördags var jag ute på fritt vatten för exprimentera lite.

Det blåste kanske 5-6 m/s.

Om den får driva fritt lägger den sig ganska snabbt med aktern mot vinden.

Jag provade en metod att vända som ni säkert alla känner till:

Rodret åt ena sidan (utanför pushpit) och sedan växling mellan fram och back. Tanken är ju att man då skall kunna rotera på stället.

Men det lyckades inte så bra. Åt ena hållet kunde jag vända upp fören mot vinden på detta sätt, men det krävde rejält motorpådrag. Och det tog tid, 10-15 växlingar, och under tiden drev ju båten med vinden. I andra riktingen kom jag inte längre än tvärs vinden.

Det kändes inte bra när jag tänkter in omgivande båtar och bryggor i en trång, blåsig gästhamn. Själv stod jag ju med huvet ner i sittrunnen och ryckte i backslag och gaspådrag; ingen vidare koll på läget.



Att styra på backen var i princip omöjligt.



Några tips från er mer erfarna innan jag sätter in en bogpropeller;)



/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav arngrimur » tis jun 08, 2004 19:06

Jo då det kan vara lite jobbigt i hamn. Det gäller att ta det lugnt. Vad har du för motor och propeller? Många har bytt ut den gamla motorn mot en starkare på runt 15 hk. Jag vet inte hur stor skillnad det gör eftersom jag har en original MD1A på 7hk. En trippel bladig propeller kan göra skillnad men jag har ingen kunskap om det. är det någon som vet?



På vär båt har vi också gort så att rorkulten är fällbar. Det gör att det går att få fullt roderutslag. På många båtar kommer annars akter pulpeten ivägen. Det är väldigt användbart vid tilläggning och avfärd.
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Inläggav Johansson_Onsala » tis jun 08, 2004 20:32

Tack för svaret. Motorn är en encylindrig Yanmar. Den är väl på 6-8 hk.

Propellern är en tvåbladig med riktigt smala blad.

Vi har delad pushpit så det är inget problem att få ut rorkulten tillräckligt, men det finns väl en maxgräns där det inte hjälper längre. tyckte jag.

/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav WaZoBia » tis jun 08, 2004 23:10

Jag har själv en 33:a och har ingen erfarenhet av 27:an men principen är ju den samma. Nu har vi ju nöjet att ha att göra med relativt tunga båtar vilket kan vara till både för- och nackdel. Vad det gäller att vända i t.ex. en trång hamn så skall man inte tro att man kan bemästra vare sig vädrets makter eller fysikaliska lagar.



Mina tips: Låt båten vända åt det håll den vill. Jag har en Volvo motor med vänstergängad fast propeller vilket gör att aktern strävar åt styrbord vid backmanöver (det är möjligt att din Yanmar går åt andra hållet). Låt varje manöver vara kraftfull och bestämd, "små-fjuttande" lite fram och lite back gör bara att du står still. Du får säkert inte båten att lyda rodret under back om inte farten är god, låt istället rodret hjälpa dig runt under frammanöver och låt propellerns sidoverkan hjälpa till under back. Det är ju ingen brådska så varför inte ta en extra sväng för att anpassa farten efter vind och ström.



Bogpropeller är säkert kul (och el-slukande) att använda. Jag tycker nog att en kryssfock (eller en liten stormfock) kan vara till stor nytta när man vänder genom att skota den i lovart och bräcka runt båten.



Angående val av propeller så har jag bytt från tvåbladig till en något mindre trebladig. Den stora skillnaden är att vibrationerna har minskat och jag upplever att kraften är bättre. Det är möjligt att båda fenomenen kommer av att endast ett blad är bakom akterstäven åt gången i stället för två.



Fördelen med en tung båt är att hon inte driver omkring som en tvålkopp i hamnbassängen, medan man letar efter lämplig plats eller ordnar med draggen, vilket många andra båtar gör.



MVH/Göran
WaZoBia
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lör feb 21, 2004 20:41

Inläggav Mårten på Ivalu » sön aug 29, 2004 23:48

Kul att det lite pinsamma ämnet om hur man manövrerar en Allegro för motor i en hamn har kommit upp. Som relativt nybliven Allegroägare, nu inne på den tredje sommaren, har jag också upptäckt att båten knappast kan sägas vara lättstyrd när man skall gå för motor i trånga passager. Visst är det tryggt med en tung båt men frågan är om det kompenserar det uppenbara problemet med att baxa sig runt ifall det blåser det allra minsta och man tvingas backa åt "fel" håll.

Jag är som sagt grön och har inte kommit mycket längre själv i kunskaper om hur man skall göra - läser förvisso På KryssŽutmärkta följetång om just tips på manövrer med motor. Jag hoppas dock att det stora intresset inom Allegroklubben för detta debattämne (140 ska ha tittat just nu) skall väcka fler till att också skriva ner lite tips till oss nybörjare i kostervärlden.
Mårten på Ivalu
 

Inläggav kurre » ons mar 16, 2005 23:18

Hej

Hade en Allegro 27 i 15 år och hade i början precis samma problem som ni. Jag hade en 15 Hk bensinare med en trebladig propeller. Kraft fanns det m a o gott om.

Kom ganska snart underfund med att utnyttja 27:ans egenhet med att alltid lägga aktern mot vinden. Det är en stor fördel då man skall ta upp ankaret och båten styr sig själv upp i lovart hela vägen till ankaret.



Oftast kunde man svänga runt båten med kraftigt gaspådrag och fullt roder om det fanns plats.

Vid några tillfällen då det var särskilt trångt och blåsigt i en hamn backade jag först upp en bit i lovart - körde sen framåt så att jag fick rätt kurs att BACKA ut ur hamnen. Låter kanske tokigt men fungerar alldeles utmärkt och säkert.

Om man vill backa och svänga 27:an finns bara en möjlighet - rodret i mitten - full fart back tills båten har bra fart - gas av och fullt roderutslag. Först efter detta händer det nåt.

Hälsningar

Kurre
kurre
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 16, 2005 22:16
Ort: Kurre

Inläggav Johansson_Onsala » fre feb 17, 2006 13:01

Hej,

Tänkte kommentera dethär med bogpropelller i "min" tråd, där jag får säga vad jag vill.

Efter två säsonger med båten ligger inte längre bogpropellern högst på listan.

Vi har väl dels lärt är oss att manöverera lite bättre, eller i alla fall gissa vart aktern tar vägen och planera manövern därefter.

Dels väljer man ju också hamn och plats i hamn. Vi går tex inte längst in på Källö-Knippla, för er som känner till den hamnen, utan ligger vid piren.

Något ligger väl i att INTE vara för försiktig, utan ta i ordentligt med gasreglaget. Men just detta ledde också till en uppskrapad relingslist (mot en brygga som tur var.)

Vi har också fördelen av en liten båt och en stor besättnings om kan bära av för rätta till kaptens misstag.

Naturligtvis vore en bogproppeler bra att ha, om den kostade nån tusenlapp.

Kanske en slaktad elutombordare fastskruvad på rodret kunde funka?

/LarsJ
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Ta upp fören i vind med plätten!

Inläggav Gunnar » lör apr 29, 2006 21:37

Försökte komma runt (för motor) i Löka på Möja häromåret. Det fanns inte utrymme för att komma runt. Vinden låg på rätt in genom hamninloppet. Vi var två i båten (27:an Celeste). Det började kännas som om vi bjöd på lite mer underhållning än vi egentligen ville själva! Plötsligt fick vi för oss att testa med att släppa i blyplätten i fören. Det räckte att hålla fast bandet (Ankarolina) med handen. Vinden vände båten åt oss. Med nosen rätt upp i vind och lite granna gas på motorn så var det enkelt att lyfta upp klumpen från botten och forsätta ut ur hamn.



Gunnar
Gunnar
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 29, 2006 21:00

Manövrera i hamn

Inläggav nisse » sön maj 27, 2007 13:34

Hej !
Jag har vid några tillfällen ofrivilligt showat lite för mycket vid vissa hamnmanövrar. På min K25:a sitter akterpulpit ivägen när man vill göra större roderutslag. Jag skulle vara intresserad av att få en hint hur arngrimur löst detta med fällbar rorkult.

/ nisse
nisse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån mar 01, 2004 01:27


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron