Akterstag som FM-antenn

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Akterstag som FM-antenn

Inläggav hedgehog » mån jun 09, 2008 19:17

Vår 33:a har isolatorer på det ena akterstaget (har använts till en numera urmonterad Sailor kortvågsmottagare).
Har ganska dålig mottagning på fm-radion (bilstereo) så jag tänkte att man kanske kan använda akterstaget som antenn även för det?
Kabel finns redan framdragen, dock ej inkopplad. Hur ansluter man koaxen till staget på bästa sätt? Antar att bara mittledaren ska kopplas in?
Behöver man ngn form av anpassning för fm?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav hedgehog » sön jun 15, 2008 19:24

Svarar på min egen fråga:
Ja, det går utmärkt att använda ett avisolerat akterstag som fm-antenn. Koax (RG58) fanns redan framdragen. Anslöt mittledaren till ändstycket mha en slangklämma och drog några lager riggtejp över. I andra änden satte jag en antennkontakt för bilstereo. Blev kanon!
Som extra bonus försvann även störningarna jag haft både på fm-radion och vhf när motorn varit igång. Antagligen var det den gamla aktiva fm-antennen som på ngt sätt tog upp störningarna och även påverkade vhf:en.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Akterstag som FM-antenn

Inläggav Anders Lamrén » sön nov 23, 2008 17:37

Hej Hedgehog,
Jag skulle vilja veta hur stor del av det ena akterstaget som används, samt vilken typ av isolatorer det är som även tål full belastning i staget.
Har du något fabrikat, eller någon bild?
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Inläggav hedgehog » mån nov 24, 2008 23:08

Hej,
Tja, båten var ju utrustad med dessa när vi köpte den så jag vet inte något fabrikat. De är förmodligen rätt gamla men påminner om de som Hjertmans säljer, art nr 6333-6 och -7.
Det jag saknar ( och som inte verkar finnas på Hjertmans variant heller) är någon typ av kontakt för antennkabeln. Jag smetar in mittledaren med vaselin, klämmer fast den med en slangklämma och lindar riggtejp runt det hela men tycker inte det blir riktigt bra.
Antennen är akterstagets längd utom ca en meter uppe och nere. Är inte så kritiskt, ska du använda den till ssb måste du ändå ha en avstämningsenhet.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Akterstag som FM-antenn.

Inläggav Anders Lamrén » mån dec 01, 2008 20:38

Hej,
Tack för tipset. Vi kommer att använda det framförallt till FM och det var kul att höra att det funkade så bra för dig. Det är väl bra med enkla anslutningar men jag antar att man får se till att den blir helt vattentät eller använda syrafast stål just mot staget och lägga skarven mot kopparen en bit därifrån. Annars kan det nog bli så att stålet i akterstaget kommer att offra sig (korrodera) eftersom kopparen i antenntråden är en ädlare metall. Hälsninar, Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron