Byta fönsterventiler

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Byta fönsterventiler

Inläggav Mats Björling » tis nov 20, 2007 14:34

Tänkte byta ruffventiler i vintern på min Allegro 27 och undrar om det finns någon som gjort detta och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter.
Tänkte använda polykarbonat/akrylglas och limma med Bostiks Simson BC alt. CA utan att skruva.

Alla tips eller tankar om detta mottages tacksamt.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Byta fönsterventiler

Inläggav Anders Lamrén » ons nov 21, 2007 17:59

Hej,
Jag rekommenderar starkt att du använder 6mm polycarbonat tex Lexan. Det är i princip skottsäkeret, det tål vad som helst men går utmärkt att borra, hyvla och såga i. Du MÅSTE enligt min erfarenhet skruva dem, eventuellt även använda tex Simson CA, men man måste tänka på att polycarbonat med åren blir grumlig och senare även spröd, så efter drygt 15 år måste du byta dem och då kan det vara skönt om de inte sitter för hårt. Jag har lång och god erfarenhet av att använda packningar gjorda av 3 mm neoprenegummi (som i dykdräkter). Mina packningar är 25 mm breda. Packningen till varje ruta skar jag till i ett stycke sedan skruvade jag rätt tätt med M6 kryssbult och gängade för dem i överbyggnaden. Om plasten där är 6-7mm är det helt ok. Man kan dra skruvarna så att neoprenet trycks ihop till cirka 1 mm tjocklek. Man måste vara noga med att täta varje skruvskalle och en bit ner i borrhålet (planförsänkta skallar så inga skruvskallar sticker ut)) med silicone innan man drar ihop det. Jag har haft på detta sätt sedan 1994 och inte fått in en droppe vatten genom rutorna. OBS jag använde inget tätningsmedel under neoprenet eller runt rutorna.
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Byta fönsterventiler

Inläggav Mats Björling » ons nov 21, 2007 18:07

Hej Anders,
Tack för bra råd.
Vet du någon som säljer Polykarbonat? Är det glasmästare man får vända sig till?
Hur är det för övrigt att ha glas? Laminerat säkerhetsglas tänkte jag närmast på. Det brode väl stå emot och inte mattas så som plast gör?
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Byta fönsterventiler

Inläggav Anders Lamrén » tor nov 22, 2007 00:00

Hej Mats,
Jag skulle välja polycarbonat på grund av dess överlägsna styrka, och enkelhet att montera, men man får förstås tänka på hur och var man tänker segla med båten. Helgardering=polycarbonat. Väljer du glas blir det nog till att tillverka rostfria ramar till varje ruta så att du kan skruva fast dem. Du kan köpa polycarbonat hos Gösta Ferm Fräsarv.9 i Länna. Tel 7713500. Där kan du även beställa det tuffaste, Lexan Margard, som används på tex X2000 och liknande. Det är belagt på båda sidorna med ett hårt skikt som tål nötning, tex från torkarblad. Vi har haft just det i 13 år och skiktet har lossnat på en del ställen. Detta försvagar dock inte materialet. Tänk på att man måste rusta sig för det värsta scenariot som man kan drömma upp och då blir det nog tveksamt om laminerat glas håller.
Hälsn. Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Byta fönsterventiler

Inläggav OlofStenlund » sön nov 25, 2007 20:51

Även jag har bytt fönster, två gånger faktiskt. Första gången när jag upptäckte att originalet, som satt i gummilister, var mindre än det utsågade hålet i ruffen! Livsfarligt, trampade in ett fönster och bytte omedelbart.

Jag delar uppfattningen att det bör vara polykarbonat, handelsnamn te x Lexan. Jag köpte mitt material hos ett bilglasmästeri som sågade ut dem. Inte uppseendeväckande dyrt. Sedan putsadfe jag kanter och borrade hål. Det är lättbearbetat, precis som Anders L säger. Men efter ca 15 år var materialet så repigt och grumligt att det inte gick att se ut genom fönstren. Så för ca 4-5 år sedan bytte jag igen och gjorde likadant som förra gången.

Jag har skruvat med M6 "ostskalle" med mutter på insidan. Avstånd ca 7-8 cm. Jag har använt vanlig vit Sikaflex. Men vidhäftningen är nog inte så bra som med annat mer limmande material, men tillräckligt för att bli tätt. Och silikon vill jag inte använda. Förr eller senare måste man måla och då är silikon ett elände. (Jag har prövat.)

Det gäller att inte dra skruvarna hårdare än att man får ett tunt skikt kvar emellan. När det härdat över natten har jag dragit muttrarna på insidan något lite för att få en viss press i konstruktionen. Men det är viktigt att hålla skruven absolut stilla så tätningen runt denna inte går om intet. Håll skruven stilla själv och låt en medhjälpare dra muttern max ett kvarts varv.

Det är ett kladdigt jobb och viktigt att maskera ordentligt. Skyddspappret på glaset bör sitta kvar utom precis där anliggningen mot ruffsidan skall vara. På samma sätt maskerade jag ruffsidan utanför glaset. Jag monterade alltså först alla fönster med några få skruvar och markerade överlappningen på ruff respektive glas. När jag bytte andra gången var det mycket enklare eftersom jag kunde göra kopiaor av de gamla fönstren och borra nya hål exakt efter de gamla. Bara man håller reda på var fönstren ska sitta.
Även jag har valt 6 mm Lexan. Den är verkligen stark. Har testat på provbitar och inte lyckats spräcka eller krossa dem.

Sen är det ju en smaksak vad man tycker om fönster utan lister runt. Men jag tycker det är ok och funktionen är viktigast. man kan ju välja färgad fogmassa om man vill.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Re: Byta fönsterventiler

Inläggav Mats Björling » mån nov 26, 2007 13:37

[quote="OlofStenlund"]Även jag har bytt fönster, två gånger faktiskt. Första gången när jag upptäckte att originalet, som satt i gummilister, var mindre än det utsågade hålet i ruffen! Livsfarligt, trampade in ett fönster och bytte omedelbart.[/quote]
Var nere och plockade ut fönstren idag och kunde konstatera att mina var monterade precis så. Mindre än själva hålet och med gummilist. Så det var nog dags att byta...
Funderar på hur mycket större fönsterskivan bör vara än hålet, hur mycket överlapp som krävs altså.
Är 25 mm tillräckligt?
Och Olof, för en oinvigd, vad är skruv med "ostskalle"?
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Byta fönsterventiler

Inläggav OlofStenlund » ons nov 28, 2007 22:32

Jag tror att jag har något mindre överlapp, 20 mm om jag minns rätt. Antagligen ska jag till båtklubben till helgen då kan jag kolla det och ta några bilder. Har dock inte lyckats med att lägga in bilder på det här forumet så om du "talar om" din epostadress så kan jag maila dom.

Ostskalle är väl inget foremellt namn men används ofta. Det är helt enkelt en skruvskalle som är cylindrisk, dvs med plan undersida och nästan plan översida, ofta lite svagt rundade kanter. Nackdelen med denna skruv är att man då och då slår tårna i dem eftersom dom sticker utanför glaset. Man kan försöka få tag i en variant som just är lite rundad. Men jag tycker det är en fördel att slippa försänka i glaset som rimligen försvagar infästningen något.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Re: Byta fönsterventiler

Inläggav Mats Björling » tor nov 29, 2007 17:30

Beställde idag fönster av polykarbonat hos Ferm i Länna. Inte Lexan, men av märket Saphir tillverkat av Arla Plast. Bad dem skära ut dem med 25 mm överlapp. Ville ha lite marginal. Av Ferm fick jag också veta att försänkt skalle som jag tänkt mig inte alls var bra eftersom man då skruvar fast fönstret så tajt att det inte kan röra sig alls med risk för skador som följd. De ostskallar du nämner vad var han också rekomenderade. Använde du brickor?
Jag skulle gärna se bilder på hur du löst dina fönster Olof. Min adress är look(snabel-a)matsbjorling.se
Tack på förhand.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Inläggav OlofStenlund » sön dec 02, 2007 21:28

Brickor tror jag att jag använt på insidan där muttrarna finns. Annars blir det trögt att dra. Man kan ju invända mot att det kanske inte är så snyggt med synliga muttrar på insidan. Återigen får man väl väga funktion mot prestanda och arbete. Med gardiner på insidan syns muttrarna inte så mycket så det stör tycker jag.

När det gäller handräckena har jag ju en helt annan lösning nu jämfört med originalet. (Stål-A:n som grenslar plastlisten och på vars topp en kraftig teakhandledare löper.) Jag tog bort teaklisterna som var skruvade i plastlisterna. Spacklade igen hålen och målade sedan hela överbyggnaden, fönsterbytet skedde samtidigt. Jag håller med om att listerna har en trist förmåga att samla vatten och därmed smuts. Men jag kan tänka mig att de i någon mån bidrar till takets styvhet. Framförallt drog jag mig för jobbet att göra något åt dem. De nya hål jag borrade blev precis lika många som de som fanns från början.

Tyvärr hittade jag lite fukt i distansmaterialet på ett par ställen. Jag borrade fler hål underifrån på dessa platser (givetvis bara upp till taket, inte igenom) som jag inte spacklat igen. Det verkar som fukten försvunnit. Men det är ett elände med distansmaterial. På min båt verkar det vara divinycell i rufftaket men jag vet att det är balsa i däcket och det känns inget vidare. Vore väl ett under om inget läck t in under alla år. Man ska nog pensla varenda hål man borrar med epoxi på insidan innan man sätter i skruv och Sikaflex. Men tänk så många skruvar där sitter som fanns från början. Ska man göra om allt…?
Det var 2004 som jag bytte fönster, målade och satte dit nya handräcken.

Ett tips när man målar vertikala ytor med skruvhål för fönster. Det blir lätt rinningar då färgen rinner ur hålen. Jag spacklade därför igen samtliga hål med vanligt inomhusspackel (sandspackel), slipade och målade över. Sedan var det bara att peta ut ”propparna” . Fungerade jättebra.

Hör av dig om du vill veta mer om hur jag gjorde. Har även måttskiss på stålbyglarna till handräcket om du är intresserad av min lösning.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav Mats Björling » tis dec 25, 2007 19:52

Nu är polycarbonaten införskaffad. 6mm tjock och tillskuren med de gamla fönstren som mall med förborrade hål. Märket är Sephire som tillverkas av Arla (inte mjölkproducenten :-)). Tänkte nog använda en vit Bostik Simpson BC för tätning.
När vädret tillåter ska jag måla ruff och däck innan jag monterar de nya fönstren. Återkommer förhoppninsgvis med bilder på hur det går.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron