Läckage!

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckage!

Inläggav Bertil Ågren » mån aug 08, 2005 16:27

I min Allegro 27 finns ett dolt utrymme under motorn, från skottet vid pentryt och akteröver. Det utrymmet fylls med vatten och detta tränger ut genom små sprickor i tråget under motorn. Det kan ju komma in genom skrovet via kölbultarna. Många har satt en dyvika för att tappa ut vattnet på hösten och L-O Norlin har rekommenderat mig att gänga ett hål direkt i plasten och att ha en rostfri skruv där som dyvika. Nu tycker jag inte att det är så trevligt att svampa upp vatten under motorn utan skulle vilja täta det här en gång för alla. Har någon kommit på en lösning på detta tydligen vanliga problem?
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Läckage

Inläggav Wern Palmius » tor aug 11, 2005 12:15

Hej



I min båt har jag både en dyveka och en länspump. Pumpens slang går ned genom ett hål placerat akter om motorn men för om propelleraxelns genomföring. Själva pumpen sitter i babord sittbrunnstuv och är manuell.

Jag tycker utrymmet nere i kölen under motorn är bra att ha kvar. Dels för att vatten kan rinna från hela kölsvinet ned dit och dels för att jag genom pumpningen har koll på hur mycket som bildas där. Det mesta är säkert kondens. Brukar vara någon deciliter i veckan på sommaren.

Dyvekan tar jag ur på vinter och slipper därmed risken med frostsprängning.



Hälsningar



Wern KS-25 Olga
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Läckage?

Inläggav thoho » sön nov 13, 2005 21:20

Jag har borrat ett hål in i utrymmet akterut i kölen. Där har läckt ut minimalt med vatten. Det är dock svårt att veta var hålet skall placeras för att komma så långt ner och så långt akterut som möjligt i utrymmet. Finns det någon som vet hur långt förut mätt från akterstäven och hur långt upp mätt från undersidan på kölen som man skall borra. Thomas Högberg Rua Tee Song (thomas.hogberg@visit.se)
Thomas Högberg (thomas.hogberg@visit.se). Allegro 27 - Rua Tee Song OR S199.
thoho
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 29, 2004 20:50

Inläggav svenol » ons mar 07, 2007 23:53

Om läckage. Hej Bertil. 27:orna tycks vara litet olika vad gäller utrymmet under motorn. På min 27a, byggd 1970, nr S111, är detta utrymme utnyttjat för en färskvattentank. Av olika anledningar kom det litet diesel ner i drickvattnet där så vi kunde inta ha tanken kvar till vatten - den fick i stället bli en tank för slagvatten som råkar komma in då och då, bl a från litet läckage vid propellertätningen. Där samlas alltså slagvatten och dit ner går nu en sugslang för att pumpa bort slagbvattnet när det behövs. Slangen dit ner går dels till en manuell handpump som sitter i SB bänk i sittbrunnen, dels till en elektrisk länspump också den under SB bänk. I botten av slagvattentanken sitter en flottör som startar länspumpen vid behov. Den fyller ju också en säkerhetsfunktion. Slagvettentanken(f d dricksvattentanken) har slät insida och är inlagd efter att skrovet en gång blev plastat. Men även mellan denna tank och kölfickans allra understa del finns litet sjövatten som jag släpper ut varje höst med en dyvika längst ned på kölslutet. Jag valde att sätta fast en "riktig" dyvika av metall i ett hål som jag tog upp genom plasten. Den har en propp av cirka 20 mm diameter. Jag tror att vattnet som kommer in där har läckt in genom järnkölsklumpen och skrovet - det finns litet rost kan man se, så det är inte helt tätt där. Jag talade med L O Norlin om det en gång - han anser att det är en enbart kosmetisk fråga att det inte är alldeles tätt där. Det lever jag med. // Sven-Olov i K25 S111
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Inläggav OlofStenlund » fre mar 09, 2007 23:21

Ja, variationsrikedomen är märkligt stor på 27:orna att döma av utrymmet under motorn. Även jag har ett slutet utrymme där med endast en dyvika av metall som kommunikationsväg som sitter långt bak på sb sida av kölen. På hösten tappar jag av 1-2 matskedar vatten, märkligt lite om det nu är läckvatten (är nog lite salt). Inne i utrymmet verkar det ligga distansmaterial som känns rätt sunkigt. Skulle helst vilja rensa där men då får jag ta upp durken i motorrummet. Det går att se distansmaterialet från ovan i en liten öppning som gjordes för att inre propelleraxellgret en gång skulle monteras. Det är numera borta men öppningen är kvar under en liten lucka. Jag kan alltså inte komma ner med länsslang i detta utrymme. Möjligen finns en läcka i något roderbeslag eller via någon kölbult. ingenting har förändrats under de 30 år jag ägt båten så jag tror jag låter det vara. kanske känner någon igen just den här konstruktionen.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav Björn » tor mar 15, 2007 14:47

Jo, variationerna tycks vara många.
I min båt är det fritt fall ända ner till kölen akter om motorn och dit ner går slangen från länspumpen. Får ut litet dieselblandat vatten då och då, skall byta en del slangar på motorn, så får vi se.

En annan intressant grej är, att det finns ingen genomrinning förifrån in under motorn och ner i akterpiken, där sitter en HEL bottenstock under skottet mellan ruff och maskinrum, så där blir det stopp.
Vet någon om man vågar borra ett våghål där, för att få iväg vattnet vidare ner till pumpen? Kan där finnas fler hinder på vägen?
Björn på Bonita, K25 S209
Björn
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 17, 2005 12:38


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron