Allegro 33, peke/bogspröt

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Allegro 33, peke/bogspröt

Inläggav Klondie » tis mar 17, 2026 19:30

Hej, alla!
På vår 33:a har vi dubbla förstag, vilket har några kända nackdelar vid kryss inomskärs med en Genua 1 på det yttre förstaget. Det är fäst längst förut på peket.
Vi överväger därför att ta bort det inre förstaget och bara ha det yttre. Det innebär ju en stor last på peket, som dock är avlastat med en kätting till en punkt, strax ovan vattenlinjen på bogen. Vi är oroliga för att lasten blir för stor. Grundkonstruktionen är ju med det inre förstaget färst i däcket.
Har någon någon erfarenhet av en sådan förändring?
Tacksam för alla synpunkter.
Hälsningar,
Eric
Klondie
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons okt 30, 2019 13:24

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster