Adagio 27

Enlarge

Enlarge

Enlarge

Allmänt

Adagio 27 är en dubbelruffad motorseglarvariant av Allegro 27. Eftersom alla båtar är mer eller mindre självbyggda kan utanförande och detaljer variera. Jag har utgått från vår ”Af-stressa” som har nummer 16.

För oss är Adagio 27 den ideala motorseglaren. Eftersom den är baserad på Allegro seglar den som en riktig segelbåt men ger ändå den ökade komforten hos en motorseglare. Huvudpoängen är inte att kunna sitta i styrhytten med kapellet uppe och segla utan att alltid ha skapligt lä i sittbrunnen. Det gör båten mer ”social” eftersom fler i besättningen trivs där under segling även om vädret är lite tjurigt.

För en familj på två vuxna och tre barn känns båten väldigt rymlig även när man är ute en vecka eller två. Ofta har barnen en extra kompis med. Den bör även fungera för fyra vuxna och två-tre mindre barn någon enstaka natt. På dagturer har vi varit upp till fem vuxna och fem barn utan problem men då kan man inte äta runt samma bord. En trång passage är vid pentryt. När någon lagar mat begränsas möjligheten att passera. När man har bordet uppe i sittbrunnen blir det ganska bökigt när någon ska gå iland.

När vi valde båt jämförde vi bland annat med Winga 25 och Saga 27. Båda seglar betydligt sämre. Utrymmesmässigt tycker vi båten är betydligt större än Winga och jämförbar med Saga.

Ruff

Direkt till babord finns toalett och till styrbord en garderob. För om toaletten och garderoben finns en U-soffa som går föröver och runt i fören. Det är inte riktigt ståhöjd men det har aldrig bekymrat oss. Eftersom pentryt finns i styrhytten är man inte i ruffen om man inte sitter eller ligger. Det är fönster längs hela överbyyggnaden även framåt. En höjoch sänkbart bord sitter på maststöttan. Man rymms 5-6 personer sittande runt bordet, men då blir det trångt för alla tallrikar.

Två kojer finns i ruffen. Sänker man bordet och lägger på en kudde rymms man faktiskt tre. I ”förpiken” rymms två personer, men det blir smalt vid fötterna för vuxna. Dessa kojer ligger högre och är föskjutna i längsled så att de delvis överlappar. Det åstadkommer man genom att fälla upp alla ryggstöden. Lite pickligt men väldigt bra när det väl är gjort. Styrbordskojen är säkert 2.50 lång,.

Toaletten har en riktig dörr och det går att stänga om sig även om det blir trångt då. Garderoben är smal men djup. Den blir ännu smalare av att värmare med bränsletank sitter på skottet till höger. På golvet finns startbatteriet som också tar bort en del plats. Stuvfack finns under kojerna och under förpiken (segelstuv). Det finns också öppna hyllor bakom sofforna.

Akterruff

Enlarge

Akterruffen är helt avskild och har ingång från aktre delen av sittbrunnen. Där finns två kojer som delvis sticker in under sittbrunnen. De är rejäla både på längden och bredden. Det finns en liten garderob innanför styrbordskojen och stuvfack under kojerna. Två små fönster på sidorna.

Styrhytt

Enlarge

Enlarge

I styrhytten finns styrplats om babord och pentry om stybord. Däremellan finns en rejäl dörr in mot ruffen. Det är ordentlig ståhöjd (minst 2.20) eftersom golvet är i samma nivå som i ruffen. Man sitter framåtvänd när man kör. Motorreglaget sitter till vänster. Framför styrplatsen finns en lagom sluttande hylla som rymmer båtsportkort. Fäller man ner övre delen av ruffluckan får man ett fantastiskt stort kartbord. Man sitter bra och har bra sikt. Öppnar man takluckan och reser på sig ser man ännu bättre.

Till vänster om styplatsen finns ett rejält fack som till och med rymmer båtsportkorten. Nedanför finns ett stort fack som vi brukar förvara skor i. Under sitsen på styrplatsen finns ett otroligt stort fack som vi använder för tampar, verktyg, reservdunk etc. Under det ligger vattensäcken.

Pentryt har bra höjd. Man har köket till vänster och diskhon till höger. Innanför finns fiffiga fack för tallrikar i olika storlekar, småspecerier och grönsaker. Alla är dränerade. Under pentrybänken finns några lådor och ett skåp och under golvet finns ett halvstort (men djupt!) kölsvin. Vi har ett kompressordrivet kylskåp av ”väskmodell” som har en bra plats på golvet framför styrplatsen.

Sittbrunn

Enlarge

Enlarge

Sittbrunnen är U-formad. Man kan även sitta på pentryt och förstås på styrplatsen så här rymms utan vidare 6-7 personer runt ett stort bord. Styrhytten ger vindskydd och kapellet ger regnskydd vid behov. Det sitter på bågar och är enkelt att fälla upp och ner. Motorn ligger under sittbrunnsgolvet som är helt borttagbart. Man kan även ta bort trappan till sittbrunnen så åtkomligheten blir riktigt skaplig.

Däck

Den största öppna däcksytan finns på rufftaket. Fördäcket är också ganska skapligt men akterdäcket är trångt och belmrat mer rorkult ochförtöjningspunkter. Relingslisten och de breda skarndäcken ger nästan lite fartygskänsla.

Segla

Vi kan väl börja med att slå fast att det här är en segelbåt och inte en motorbåt. Så vitt vi kan bedöma är seglingsegenskaperna jämförbara med Allegro. Det är ju i stort sett samma skrov under vattenlinjen, bara rodret skiljer sig en del. Det betyder en tung och trygg båt som dock rullar en hel del. Jag kan inte tänka mig att styrhytten påverkar seglingsegenskaperna nämnvärt. Båten går bäst på halvvind eller lite för om tvärs.Riggen är identiskt samma som på Allegron. De långa och böjda skotskenorna gör att det går att hitta rätt skotpunkt för alla försegel. Vid segling sitter vi nomalt på akterruffen och styr för att få sikt över styrhytten. Eftersom båten är långkölad är manövrerbarheten inte särskilt imponerande. Man får tänka sig för i trånga hamnar och utnyttja propellern skovelhjulseffekt. För motor går båten bra och ska göra drygt sju knop. Med vår 30 år gamla motor har vi aldrig varit över sex.

Läs mer utförlig och se fler bilder (PDF)

Tekniska data

Längd överallt:

8,15 m

Längd i vattenlinjen:

7,30 m

Bredd:

2,80 m

Djupgående:

1,25 m

Deplacement:

3,5 ton

Kölvikt:

1,2 ton

Segelyta:

28 kvm

Rigg:

Masthead - stående på rufftak

Kojplatser:

6

Ruffhöjd:

~ 1,70 m

Lystal:

0,96

Motor:

Volvo Penta MD 2B 25Hk, Volvo Penta 2030 29hk, Oz EcoDrive

Konstruktör:

Lars Olof Norlin