Hej
Jag har en 27 med mahogny överbyggnad som har fått en hel del fixat de senaste åren. Bla epoxy behandlat botten, sprutlackade fribord, ny el/instrument mm. Den åtgärd som har gjort störst skillnad för seglings egenskaperna och trivseln, förutom fungerande segelhantring, är byte av motor och propeller. Hade en MD 2a med fast trebladig. Det var ingen fröjd att segla lättvind med båten precis, allt med segel var snabbare om man så säger. Gjorde som alla andra, kollade runt och fick lika många svar, detta är den bästa lösningen, men passar det verkligen mig var min fundering?
Under många dygns bonnkryss längs norrlandskusten var önskemålet enkelt och klart. När det piper emot så skall det bara vara att starta motor, rulla in genua, stramskota storen å överlåta styrandet åt autopiloten.
Gå ner i ruffen koka en soppa, krypa ihop under sprayhooden å åka med. Detta utan att ha en motorbåt med segel.
Min lösning blev en tre cyl Vetus på 27 hk och en 4-bladig Vario-prop från Tyskland. Första sommaren var som att vara nyförälskad! Min Allegro seglar! Med stillastående axel och minimalt motstånd. Propellern rymms utan åverkan i skrov eller roder. Motorn luffar på utan oljud och vibrationer. Det går att sitta i ruffen å prata vid motorgång, även när det går motsjö och man gasarpå. Dessutom så blev hon betydligt lättare i häcken.
Är det någon som är intresserad av hur det ser ut i praktiken, så kan jag maila bilder.
I vinter blir det nya rutor, från Göteborgs Vattenskärningsteknik, ny sprayhood med kapell, singelrevbom med neddragna tampar till brunnen mm.
Jag skall behålla denna vackra båt i många år, så att det kostar mer i ombyggnader än marknadspriset är av mindre betydelse.
Mvh
P-A Fjellström
S/Y Alize Bureå