Täta fotlist eller "tålisten" av teak

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Täta fotlist eller "tålisten" av teak

Inläggav Euphoria » sön okt 07, 2018 18:40

Jag vet inte hur många av er som har sk fotlist eller "tålist" i teak, för jag har sett att den på en hel del båtar är plastad.
Men på min båt är iaf fotisten i teak, och det har tyvärr börjat läcka in en del vatten via några av skruvarna. Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall ta itu med problemet, men iom att listen är ganska dåligt skött så lutar det åt att jag måste montera bort listen.

Är det någon här på forumet som har gjort detta och isf har en bra metod för att täta den igen när den skall på plats?
Jag har sett att många använder sig av Butyltejp för tätning i skrovet, är det någon som testat den?

Mvh
Erik
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47

Re: Täta fotlist eller "tålisten" av teak

Inläggav MattiasL » mån okt 08, 2018 21:49

Jag har också en fotlist i teak. Vill gärna behålla den pga av utseendet även om plast hade varit smidigt.

Jag kör butyltejp för allt ovan vattenlinjen. Fördelen med butyltejp är att det förbli kladdigt under decennier och lätt kan tvättas bort med terpentin. Allt med butyl i är dock inte bra grejer. Biltema har en grå massa på patron med butyl. Den var mycket svårjobbad och rekommenderas ej. Karosseriband från Mekonomen har fungerat bra men finns bara i svart.

Här är en bra länk om hur man kan arbeta med butyltejp:
https://marinehowto.com/bed-it-tape/
Användarvisningsbild
MattiasL
 
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 20, 2014 11:38
Ort: Karlskrona

Re: Täta fotlist eller "tålisten" av teak

Inläggav Euphoria » tis okt 09, 2018 07:28

Ja, jag har även kollat på en i aluminium..
Men om jag bara får lite stil på teaken som tyvärr har blivit lite ful, så tror jag det är det klart snyggaste alternativet.

Det är tyvärr en ganska stor nackdel med just den tejpen, att den inte finns i vit. Som tur är finns den iaf i grått, och det är klart bättre än svart på min vita båt :)

Toppen! Riktigt bra och informativ sida!
Euphoria K25S83
Euphoria
 
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 05, 2018 20:47


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron