Allegroformar

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Allegroformar

Inläggav larsbj » sön maj 21, 2017 08:08

Hej
Är det någon som har koll på var formarna till Allegro 30 eller 33 finns ? Och vem som äger dom ?

Jag har en 27:a nu och är sugen på en större båt, det bästa kanske är att köpa en begagnad men skulle iaf vilja jämföra alternativen. Det verkar vara ont om begagnade 30.or.

/Lars Bjerge
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Allegroformar

Inläggav Göran F » sön maj 21, 2017 15:24

Formarna, de som fortfarande finns kvar, till 30- och 331an fanns 2013 i Valleviken på Gotland.
Hans-Roland har skrivit en artikel om sin upptäcktsfärd bland dessa i Allegronytt 2013-03.
Oddsen att kunna bygga en båt från de formarna låter inte så lovande.
Egen reflektion är att gillar man 27an och dess egenskaper är 33an ett mer närbesläktat och logiskt uppbyte av båt med samma egenskapar fast mer utrymme, och dessutom mer frekvent till salu.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Allegroformar

Inläggav larsbj » sön maj 21, 2017 19:58

Tack för svar :)

Det bästa kanske är att köpa en begagnad 30 eller 33 är nog vilket som för mig. Vid samtal med konstruktören för kanske 6-8 år sedan pratade han sig varm för 30:an mycket för att den ger samma komfort/utrymme fast det är en mindre båt, den lägre vikten kan också vara ett argument vid lyft osv.

Har nån gång hört att det skulle finnas formar i en ort vid namn Björkvik utanför Nyköping något du vet något om ?

Får väl ta en tur till Gotland och kika efter dom.
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Allegroformar

Inläggav Göran F » mån maj 22, 2017 20:00

Ett nybygge kontra köpa en begagnad Allegro är knappast rimligt ur ett kostnadsperspektiv, 2003 uppgavs kostnaden för Allegro 331 skrov o köl till 373.000 kr, kompletterat med motor o rigg o segel 835.000 kr, färdig seglingsklar båt 1.223.000 kr. När en 33a kan fås begagnad för under 200.000 kr o ett välskött exemplar kring 300.000 kr.

Efter ha varit intresserad av 30an o granskat då aktuella underlag samt samtal med erfarna allegroägare, som haft både 27an och 33an så anser jag att 30an kan anses som en "kusin" till 27an och 33an ses som ett syskon till 27an.
30an är en "modernare" båt med högre fribord, högre rigg med större segelarea, Lasse Norlin sade själv att 30an baserades på erfarenheterna från Fortissimon (se min hemsida för utförligare info).
Sammanfattat tycker jag att vill du ha en större 27a titta efter en 33a, vill du ha något "sportigare" titta efter en Fortissimo.

Jag slarvläste artikeln i Allegronytt 2013-3 och 30ans formar ska tydligen ha funnits i Björkvik 2013.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Allegroformar

Inläggav Hans-Roland » tis maj 23, 2017 15:05

Hej, utöver den information som Göran lämnat kan jag informera om att i Björkvik fanns 2013 diverse formar till Allegro 30 och Adagion. Steve Franzén vår dåvarande redaktör var i Björvik och kollade formarna om du har fler frågor om dessa. Själv gillade jag in Allegro 30 trots att jag tog initiativet till den båten. Den blev inte riktigt som jag specifiserade hur jag ville ha den. Någon nyproduktion av Lasse N:s båtar är inte trolig. Lasse ringde mig för att diskutera nyproduktion av Fortissimon i början på året före sin bortgång. Det fanns då tydligen ett intresse för det men ingen finasiering i sikte. Vem som äger formarna är vad jag förstått oklart och lär inte bli lättare klar ut nu
Hans-Roland
K 33/S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Allegroformar

Inläggav larsbj » sön maj 28, 2017 09:30

Min tanke var inte att det skulle startas någon produktion, utan att jag kunde hyra formarna och gjuta en båt själv.
Kostnaden för att bygga en ny båt helt självbyggd borde hamna på ca 500000:- ( har då inte exakt pris på riggen och formhyran men i övrigt hyfsad koll)

Det är förstås betydligt mindre arbete att köpa en begagnad och kanske byta motor och renovera insidan.
Vet inte hur man ska se på en 40 år gammal rigg.

Ni får gärna förklara ytterligare varför 30:an inte är lika mycket Allegro som 33:an. Är ju egentligen helt nöjd med vår 27:a(som vi haft sedan ny -78)förutom innerutrymmena som inte uppfyller familjens krav.
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Allegroformar

Inläggav Hans-Roland » sön maj 28, 2017 17:05

Hej, varför jag inte gillade Allegro 30 var att Lasse N gjord båten med valdäck som jag specificerade och den ser då för hög ut i friborden alltså en estetisk fråga. Båten byggdes inte heller med en hög relingslist som jag ville ha för säkerhets skull. Allegro 30 har det som numer är standard på de flest båtar en låg aluminiumprofil runt däck. För att säga också något positivt så gjorde Lasse båten med en järnköl som går ända bak till rodret vilket jag också ville ha istället för plast längst bak i botten som på A 33:an vilket kan ge risk för skador på den integrerade dieseltank som ligger i hålskeppet i skrovet.

Hans-Roland
K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Allegroformar

Inläggav Göran F » mån maj 29, 2017 11:12

Det som slits av användning i riggen är den stående- o löpande riggen, dvs stag, vant o fall, mast, spridare o vantskruvar slits inte specifikt av att användas, däremot kan de givetvis ha deffekter, oftast förorsakade vid påmastning o lagring i mastskjul.
Efter utbyte av stående- o löpande rigg samt ordentlig genomgång av övriga riggdetaljer anser jag en gammal rigg vara fullt pålitlig.

Utöver de synpunkter Hans-Roland framfört kring 30an så tycker jag den högre riggen och medföljande större segelyta är en betydande avvikelse från "original" Allegrokonceptet.
Alltså återigen vill man segla "allegro" (samma egenskaper som 27an) eller vill man ha något "modernare" sportigare, avgör val av större båttyp.
Därmed inget ont om 30an, men den tillför andra egenskaper än grundkonceptet.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Allegroformar

Inläggav Hans-Roland » mån maj 29, 2017 15:15

Hej igen, hur länge en rigg håller kan man tvista om. I Storbritannien krävs byte av rigg vart 10 år för att man skall kunna försäkra sin båt informerade Benns om när vi var där på höstmöte. En av vara medlemmar Sivert A som har en av de första Allegro 27-orna som byggts att han aldrig har bytt riggen under de ca 45 år han hade haft båten. Hur länge en rigg håller beror på var och långt man seglat båten sam hur riggen skötts. Om man inte smörjer vantskruvarna regelbundet kan t.ex dessa skära vid för hård ansättning av riggen. Salt och hård segling förkortar också livslängden. På min båt är riggen aldrig bytt p.g.a. av ålder. en här från 1975 och har varit i Västindien och vänt samt seglats bl. a till Skottland och Amsterdam. När jag köpte båten uppmärksammade förre ägare mig på att förstaget var lite nött då fockfallet vid något tillfälle snott sig runt staget. Det föranledde mig dock inte att byta detta då båten har ett grövre förstag (8 mm) istället för standard (7 mm). Sådana skador kan man ju titta efter om man köper en icke påmastad båt.
Hans-Roland
K 45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Allegroformar

Inläggav larsbj » fre jul 14, 2017 22:21

27:an är nu sjösatt för sin 40:onde säsong i vår ägo.
Lutar åt att det blir en 30:a om några år.
Bild från årets första segeltur på Glafsfjorden.
Bilagor
19668257_1644837552216129_2070565520_n.jpg
19668257_1644837552216129_2070565520_n.jpg (16.11 KiB) Visad 27631 gånger
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Allegroformar

Inläggav larsbj » sön okt 29, 2017 18:57

Formletandet resulterade i att jag fick köpa en plastfärdig och kölad 30:a av en medlem här på forumet.
Som synes så återstår en del arbete innan det är dags för sjösättning, ska hämta båten i Maj-18 och har en förhoppning att kunna segla sommaren -19 om än inte helt färdiginredd.
Återkommer säkert med frågor när bygget ska börja.
Bilagor
Inne2.jpg
Inne2.jpg (67.51 KiB) Visad 27441 gånger
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Allegroformar

Inläggav Göran F » sön okt 29, 2017 19:36

Grattis!
Då har du inga fritidsproblem framöver, men att slutligen ha en nybyggd Allegro är en bra kompensation för alla kommande timmar. :)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Allegroformar

Inläggav larsbj » sön okt 29, 2017 20:35

Göran F skrev:Grattis!
Då har du inga fritidsproblem framöver, men att slutligen ha en nybyggd Allegro är en bra kompensation för alla kommande timmar. :)


Tack :)
det blir nog många timmar, kanske inte så lönsamma men har en ny båt sen ungefär till kostnaden av en välskött begagnad så det känns bra.
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Re: Allegroformar

Inläggav Göran F » mån okt 30, 2017 11:10

När jag ser bilden på det tomma skrovet kom jag att tänka på den Allegro 30 där maststöttningen haverade pga fuskbyggt upplag mot skrovet.
Jag skulle nog kolla att det plastade upplaget är tillräckligt tjockt och framför allt homogent.

Bara en tanke när man ser upplaget så här tydligt :wink:
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Allegroformar

Inläggav larsbj » mån okt 30, 2017 17:34

Göran F skrev:När jag ser bilden på det tomma skrovet kom jag att tänka på den Allegro 30 där maststöttningen haverade pga fuskbyggt upplag mot skrovet.
Jag skulle nog kolla att det plastade upplaget är tillräckligt tjockt och framför allt homogent.

Bara en tanke när man ser upplaget så här tydligt :wink:


Det får ja kolla, båten är byggd på varvet men det kan ju vara fel ändå.

Har även tänkt göra om röstjärnsfästena, gillar inte att dom är gjorda med ingjuten plywood , den ger ju upp långt före plasten.
larsbj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 20, 2017 11:51
Ort: Klässbol

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 39 gäster

cron