Allegrohamnar, Ingelsfjärden noteringar från besök

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Allegrohamnar, Ingelsfjärden noteringar från besök

Inläggav Göran F » tor okt 23, 2014 18:04

I Allegronytt 2/2014 beskriver Jesper den trevliga hamnen Ingelsfjärden.
Kompletterande information om en okänd sten mitt i inloppet ges nu i Allegronytt 3/2014, som kom i brevlådan häromdagen.
Vi besökte hamnen i somras och jag vill ge ytterligare några synpunkter.
Då hade vi ingen vetskap om den nyupptäckta stenen mitt i inloppet och navigerade efter den ursprungliga skissen.
Så här efteråt står det klart att vi bör ha passerat väldigt nära denna sten.

Vårt besök skedde en varm dag med ordentligt utvecklad sjöbris under eftermiddagen.
Vinden kom då från havet och den sydostliga vinden drog rätt igenom inloppet.
Det medförde att möjligheten till bottennavigering försvann och vi tuffade in försiktigt mitt i sundet med ordentlig uppsikt på ekolodet.
Vår uppfattning är att ekolodets utslag ofta blir väldigt hoppande när man kommer under 2 meters djup och gör det svårt att avgöra vad som är faktiskt djup och vad som är falska värden från bottenbeväxning.
Den innersta smalaste delen av inloppet gav hoppande utslag mellan 1.0 och 1,8 m, vi litade på Jesper, gick långsamt och kom problemfritt in i fladen, där det djupnade.
Här upptäckte vi att de få platserna på Lilla Holmen, som låg i lä för vinden redan var upptagna av ett par andra båtar.
Den andra lämpliga förtöjningsplatsen mot berget på Fångö var fri från båtar men sjöbrisen blåste fritt över den låga udden i inloppet och längs med bergssidan.
Vi tilltalades inte av att ligga förtöjda mot land tvärs vinden, som nu hade en styrka av 5-6 m/s och tuffade därför sakta ut samma väg som vi kommit in, även utfarten gick problemfritt men ekolodets grunda angivelser gjorde att det inte kändes helt tryggt.

Sammanfattat efter att ha läst Jespers kompletterande artikel tycker vi:
Hamnen har sina begränsningar vid bra väder med tillhörande sjöbris, sydost, då angöringsplatserna mot land blir få, i alla fall om man som vi gärna vill ha någorlunda vindlä och inte vinden tvärs om det kan undvikas.
Vid lågtrycksväder med SV-NV vindar ger hamnen betydligt fler tilläggsmöjligheter.
Inseglingen bör absolut göras så att man har möjlighet till bottennavigering, särskilt nu med den "nya" stenen i inloppet.
Vi som är lite försiktiga av oss skulle nog inte vilja gå in här med en Allegro 33, djupmarginalerna känns små redan med vår 27A.
Det är en tilltalande hamn med intressanta omgivningar så vi kommer att återkomma ett annat år med en annan vindriktning :)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron