Propeller, K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Propeller, K45

Inläggav Göran F » tor sep 05, 2013 16:29

Hasse,

Allegroklubben tar inte ansvar för innehåll i enskilda forummedlemmars inlägg.
De åsikter som framförs får den enskilda medlemmen själv ansvara för.
Olagliga, rasistiska och andra olämpliga diskussioner tillåts givetvis inte och sådana plockas bort.
I det här fallet tycker jag det närmast är en fråga som berör din relation till Darglow och du lämpligen själv bedömer om det är lämpligt eller ej.
Du kan ju även maila Hedgehog informationen om du så önskar, ikon för detta finns längst till höger i varje inlägg under användarnamnet.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » tor sep 05, 2013 18:44

Hej,
Ja, hur mycket propellern bygger bakåt i flöjlat läge är en intressant punkt som jag inte fokuserat så mycket på, har mest funderat på att den ska få plats radiellt så att säga. Vad gäller det senare verkar både Rodahl och Darglow överens om att med den aktuella skrovformen bör det inte vara något problem.
Jag ska faktiskt ta en dag och dyka ner och göra mätningar av propellerbrunnen så får vi se vad Rodahl anser om det axiella utrymmet med tanke på Autoprop.
Vad gäller reduktionen så har ju TMC60 2,5:1 så det bör inte vara något problem
Vet du om Darglow har någon representant i Sverige/Norden? Kollade deras hemsida men kunde inte hitta någon uppgift om det. Var köpte du din propeller?
En fördel med Rodahl är att om det skulle visa sig att propellern inte blir bra så köper de tillbaka den och levererar en annan. Det kan ju möjligen bli lite bökigt om man handlar direkt från England.
Om du inte vill skriva ut priser direkt i forumet får du hemskt gärna använda forumets pm-funktion och skicka direkt till mig.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tor sep 05, 2013 19:06

Hej igen hedghog!
Det verkar vara något strul med PM-funktionen. Jag ser inte ditt kuvert.
Du behöver inte dyka. Jag bifogar en bild.
/Hasse
Bilagor
DSC01144.JPG
DSC01144.JPG (131.25 KiB) Visad 10440 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tor sep 05, 2013 19:09

Här kommer en bild till.
Urtagen bör vara desamma eftersom de är gjorda från samma form.
Det som kan skilja är propelleraxelröret.
/Hasse
Bilagor
DSC01146.JPG
DSC01146.JPG (127.29 KiB) Visad 10440 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tis maj 06, 2014 17:41

Jag bumpar tråden och undrar hur det har gått med installationen av ny motor hedgehog ?

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » tis maj 06, 2014 20:15

Lustigt att du frågar just idag. Satt precis och funderade på att skriva en liten uppföljning!
Motorn är installerad och båten sjösatt och hemseglad. I det stora hela tycker jag att det gått bra och att vi fått det vi förväntat oss.
Lombardinimotorn är kraftfull, mjuk och smidig. Gången påminner om en dieselbil med sina fyra cylindrar. Sedan blev det lite extra bonusar med nya roderbussningar, rengjord och reparerad dieseltank, nymålat och fräscht motorrum m.m.
Det som ännu inte är till full belåtenhet är faktiskt propellern. Vi valde ju en 4-bladig 16" Featherstream men jag tror att stigningen (12") har blivit lite för hög. Båten gör nästan 3 knop på tomgång samtidigt som den inte varvar mer än max 2880 varv på full gas framåt. Full gas i friläge ger 3700 varv. Men framförallt så bullrar den nåt fruktansvärt när man kommer upp i marschvarv på 18-1900. Propellerljudet överröstar lätt motorn... Jag tror att den stora stigningen får propellern att kavitera. Annars måste jag säga att det är ett oerhört bett i propellern, framförallt på backen. Det är en helt annan sak att manövrera i trånga utrymmen nu. Under segel upplever vi också mindre broms i lätta vindar.
Fick svar från Darglow idag och de föreslår att vi byter pitch-kasetten till 10,5". Då ska motorn varva bättre samtidigt som bladtrycket och oljudet ska minska. Vi får hoppas att det stämmer! Synd bara att båten måste upp, det verkar ju annars vara lätt gjort att byta pitch-kasett. Darglow verkar annars vara en mycket seriös firma och de har (utan att jag frågat) erbjudit sig att ta tillbaka propellern med full återbetalning om jag inte blir helt nöjd. Frågan är om man ska gå så långt ner i stigning som till 10,5, motorn får ju inte varva ur för lätt. Man bör väl ligga några hundra varv under teoretiskt max om jag förstått det hela rätt? Jag ska diskutera det med Darglow en vända till.
Hur har du/ni upplevt den 3-bladiga Featherstream på er båt vad gäller ljudnivå?
Bifogar några bilder som visar propellern samt motorrummet (motorn inte riktigt färdiginstallerad)
Bilagor
propeller1.JPG
propeller1.JPG (438.55 KiB) Visad 10318 gånger
bild (3).JPG
bild (3).JPG (56.1 KiB) Visad 10318 gånger
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tis maj 06, 2014 20:51

Ljudnivån på vår propeller är i nivå med den 3-bladiga vi hade innan. D.v.s. inget anmärkningsvärt.
Uppenbarligen är stigningen för stor. Du borde komma upp i ca 3400 varv/minut.
Hade jag varit i dina kläder hade jag bytt till det som Darglow föreslår.
Sedan kan du ju finjustera nästa gång du har uppe båten.
När jag köpte min propeller så lovade dom att skicka nya klackar utan kostnad om det skulle
bli aktuellt. Jag förmodar att dom gör detsamma för dig.
Du behöver ju inte varva motorn till max, och skulle du göra det så begränsar regulatorn
till 3700.
Räknar man rått så borde 10,5" ge ett varvtal på (12/10.5)*2880 = 3290 varv/minut.
Nu kommer ju motorn att utveckla lite högre effekt förmodligen så något högre varvtal
får man nog. Jag vet inte hur effektkurvan ser ut. Den böjer nog av lite när man närmar
sig maxvarvtal.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav Allan Waktmar » tor nov 06, 2014 21:29

Hej Hasse A

Jag vet inte om du ff är K45-ägare men så vitt jag förstår förefaller du nöjd med din Featherstream från Darglow.

Jag är inne på att köpa samma fast kanske en tre-bladig. Själv har jag en Volvo Penta MD 2030 28-29 hpr med 25 mm rak axel och trebladig 16-tums fast propeller.

Hur väl uppfyllde din kontakt med leverantören resp produkten i sig dina förväntningar och hur bedömer du kvaliteten. Varför blev det fyra blad i stället för tre.


Tacksam för dina synpunkter
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » fre nov 07, 2014 17:18

Det var jag som köpte en 4-bladig.
Finns en del att berätta men har inte möjlighet just nu. Kommer med ett svar i helgen
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » sön nov 09, 2014 12:29

Hej Allan,
Som du kan se lite tidigare i tråden så fick vi problem med en väldigt störande ljudnivå med den nya propellern.
Grunden för beslutet att välja en 4-bladig 16" i stället för en 3-bladig 17" var att den mindre propellern skulle komma längre från båtbotten och därigenom ge upphov till mindre oljud. Därför var det väldigt oväntat och frustrerande att det istället blev tvärtom...
Som ett första steg provade vi att ändra stigningen från 12 till 10,5. Det blev en viss förbättring men fortfarande långt från acceptabelt. Efter många diskussioner med både Rodahl Marin (som engagerat sig mycket i problemet trots att de inte levererat propellern utan endast motor och övriga tillbehör) och Darglow i England kom vi fram till att det som antagligen ger upphov till oljudet är att 2 av bladen samtidigt kommer i "skugga" bakom den ganska skarpa bakkanten på kölen. Någon typ av resonansfenomen antagligen. Vi bestämde oss för att testa en 3-bladig 17 x 10,5. I samband med att båten var uppe för propellerbyte så passade vi även på att montera en R&D flexibel axelkoppling.
Det var otroligt nervöst att lägga i växel och puttra iväg första gången efter bytet men resultatet var över förväntan. Ljudnivån har sänkts betydligt och är dessutom mer lågfrekvent istället för det irriterande smattrande ljud som fanns förut. Övrig karaktäristik är oförändrad, dvs bra fart och kraft, framför allt på back och en rejäl förbättring av farten under segel i lättare vindar. Uppskattningsvis plus en halv knop runt 4 m/s.
Den mekaniska kvaliteten på propellern verkar hög med bra finish. Leverantören Darglow kan inte få nog med beröm. De har verkligen ställt upp till hundra procent för att försöka lösa problemet. De tog på eget initiativ tillbaka den 4-bladiga och krediterade hela beloppet trots att vi kört nästan en hel säsong med den. Den nya propellern var billigare så i slutänden blev det lite pengar över.
Sammanfattningsvis kan man säga att vi hade lite oflyt som gick vägen över 4-bladig men till slut blev det bra och vi kan inte annat än rekommendera Featherstream /Darglow! Prata med Chris Hares.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Föregående

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster

cron