Elmotorer

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Elmotorer

Inläggav Mårten K25S330 » mån okt 31, 2011 22:52

I hemsidans bildarkiv finns bilder på en elmotor monterad i en Allegro. Jag är nyfiken på elmotorer och hur de fungerar och undrar därför vems bilderna och motorn är och om det finns några erfarenheter av att använda den. Tanken är ju väldigt tilltalande!
Roger Fahlström skrev i Allegronytt nr 2 2007 om att han monterat in en OZeco Drive elmotor i båten Wanderlust, det verkar handla om ett annat projekt än det på hemsidan. Han lovade återkomma med erfarenheter när han kört lite mer med den.
Så, nu är jag nyfiken på hur det har gått. Funkar motorerna? Räcker strömmen? Är det svårt att koppla upp sig i hamnarna? Funkar det att återladda med propellern när man seglar? Ja, det finns många frågor till Roger och andra med elmotorer.
Mårten K25S330
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 23, 2010 22:06

Re: Elmotorer

Inläggav KG Bergendahl » fre nov 04, 2011 13:02

Hej Mårten,

Jag funderade mycket på att ha eldrift i vår A27 men landade till slut i en diesel. Vi har en dryg timmes gång innan vi kan hissa segel. Jag ville dessutom ha friheten att förflytta mej i lite vind med en aktionsradie på 40M i 4-5knop. För att realisera ett sådant elmotorsystem var blybatterier uteslutna. Kostnaden hade landat på minst 50-75kkr mer än för en dieselinstallation.
ASMO Marine har intressanta motorer.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Elmotorer

Inläggav roger » lör nov 12, 2011 17:42

Hej alla elmotorintresserade!

Som svar på en undran är jag jättenöjd med min OZeco Drive elmotor som jag nu har haft sedan 2006. Den största fördelen är att det är rent o fräscht i motorrummet. Inga avgaser eller diesellukt i båten. Ingen lukt av smörjolja eller glykol.
Motorn fungerar som en klocka. Tyst o smidigt går jag ur o in i hamn. Elmotorn ger snabba och kraftiga manövrar, reglaget är lika enkelt som en spisknapp. Dessutom startar den alltid!!!
Det är inga problem att få laddning i hamnarna. När motorn väl är installerad tillkommer inga kostnader för bränsle eller servicar.
Nu till en nackdel. Återladdning med propellern under segling fungerar sådär. Varför vet jag inte, kanske det beror på våra skrovformer?
Jag lämnade in laddn.regulatorn för eventuell justering. Efter kontroll på företaget i Schweiz tycker jag inte att det blev någon nämnvärd förbättring.
Som reserv hade jag en Honda generator med mig men jag tyckte att det tog lång tid och ett himla surrande för att ladda. Dessutom kändes det fel att ha en bensinare i en segelbåt med elmotor.
För att slippa gå i hamn för laddning, skaffade jag två 60 W solceller monterade på specialgjorda pulpitar akter. Soliga dagar har jag mer laddning än med propellerladdningen. Men den har jag ju alltid som komplement.
En viktig sak att tänka på innan man bestämmer sig för att byta till elmotor är att som reklamen säger, den är för seglare som seglar. Den har inte samma uthållighet som en diesel, inte heller samma kraft mot vind o sjö. Man får hushålla med batterikapaciteten på ett helt annat sätt än med dieseln som varar hur länge som helst.
Men jag är nöjd med mitt val och jag har vant mig vid att ha tålamod när vinden tryter ellr vid dåligt väder ändra mina planer att gå till en annan hamn än den jag tänkt mig.
Det blir ett annat tänk med elmotor än med diesel. Naturligtvis använder jag motorn då och då även till sjöss. T.ex. när jag seglar över en korsande farled eller snålar med höjden för att säkert runda en udde.
Men allt ombord går ut på att hushålla med strömmen så att jag har kapacitet kvar att ungå en nödsituation. Hela elsystemet är gemensamt med motorns batterier.
När man vant sig vid allt detta är det bara att njuta av tystnaden vid motorgång och vid ett kliniskt rent motorrum.
Läs gärna min artikel i Allegronytt nr 2 2007.
Jag svarar gärna på ytterligare frågor över telefon. Ni hittar mitt nummer i matrikeln.
Hälsningar från Roger K25 291 Wanderlust!
roger
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 02, 2006 17:58

Re: Elmotorer

Inläggav admin » mån nov 14, 2011 15:20

Även vi har en OzEcodrive i vår Adagio. Beskrivs i Allegronytt 2008-4. Håller i stort sett med föregående talare om att detta är en lösning för seglare som seglar! Vi vart avrådda från propellerladdning eftersom det krävs farter över fem knop för att ge något. Men det har en poäng som propellerbroms för det svaga vinandet från propellern vid segling är ibland lite störande. Farten blir drygt tre knop i lungt väder och neråt två när det blåser 6-7 sekundmeter emot. Fast då seglar man som sagt lämpligen istället. Detta gäller ekonomifart, drar man på för fullt klarar man manövrer i alla normala vindar.

En viss räckviddsångest kan sätta in efter 3-4 dagars normal segling med motorgång nån timme om dagen så även vi har ett Honda-elverk ombord. Planerar för fler solceller men har inte hittat någon bra placering än. Vi har faktiskt fuskat lite och monterat jollemotorn på ett nedfällbart motorfäste men bara provkört det arrangemanget, aldrig använt det på riktigt.

Den stora poängen är att det är så enkelt, tyst och rent med elmotor (ingen vinterkonservering och inget slabb med oljebyten). Och den startar alltid...

Mvh
Tore André
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Elmotorer

Inläggav Mårten K25S330 » lör nov 19, 2011 13:28

Tack för beskrivningarna!
Jag ska som sagt inte byta motor just nu utan var mest nyfiken på hur elmotorerna funkar, men det ni berättar gör ju att man fortfarande kan fundera på dem. Det låter utan tvekan som ett intressant alternativ.
Visst är dieseln trygg men jag använder den ju knappt och därför känns inte den begränsade kapaciteten i batterierna som ni trots allt tycks bekymra er om, så allvarlig.

Ja, en fråga till - Hur har ni monterat elverken? Får de plats tillsammans med batteribanken i motorrummet så man kan köra elverket där eller får man plocka upp det o ha det i sittbrunnen?

Men, jag kan fundera vidare. Tack ska ni ha för era inlägg!
MD
Mårten K25S330
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 23, 2010 22:06

Re: Elmotorer

Inläggav admin » lör nov 19, 2011 20:25

Jag var inne på det först men hittade inget elverk som är förberett för att koppla avgasröret till en slang. Kan nog även bli kylproblem. Dessutom har de snörstart så det skulle bli bökigt. På Adagion lyfter jag upp det på skarndäcket bredvid akterruffen. Fast ärligt talat har elverket mest en psykologisk effekt, vi använder nån enstaka gång per säsong. Med 45A laddare orkar 1 kW-modellen ladda för fullt eller nästan driva motorn i ekonomifart. För att göra verklig nytta borde man ha ett på 5 kW men då blir laddaren *väldigt* dyr.
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Elmotorer

Inläggav Göran F » lör nov 19, 2011 22:28

Det pågår en intressant diskussion kring elmotordrift på sailguides forum.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... a&start=30
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Elmotorer

Inläggav S/Y Duga » lör okt 06, 2018 08:27

Jag inser att det nu var ett tag sedan denna tråd var aktiv men chansar ändå. Jag är nyfiken på hur det gått med era elmotorer (speciellt i Adagio 27) och vad ni skulle rekommendera i dagsläget.
S/Y Duga
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör okt 06, 2018 06:40


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron