av roger » lör nov 12, 2011 17:42
Hej alla elmotorintresserade!
Som svar på en undran är jag jättenöjd med min OZeco Drive elmotor som jag nu har haft sedan 2006. Den största fördelen är att det är rent o fräscht i motorrummet. Inga avgaser eller diesellukt i båten. Ingen lukt av smörjolja eller glykol.
Motorn fungerar som en klocka. Tyst o smidigt går jag ur o in i hamn. Elmotorn ger snabba och kraftiga manövrar, reglaget är lika enkelt som en spisknapp. Dessutom startar den alltid!!!
Det är inga problem att få laddning i hamnarna. När motorn väl är installerad tillkommer inga kostnader för bränsle eller servicar.
Nu till en nackdel. Återladdning med propellern under segling fungerar sådär. Varför vet jag inte, kanske det beror på våra skrovformer?
Jag lämnade in laddn.regulatorn för eventuell justering. Efter kontroll på företaget i Schweiz tycker jag inte att det blev någon nämnvärd förbättring.
Som reserv hade jag en Honda generator med mig men jag tyckte att det tog lång tid och ett himla surrande för att ladda. Dessutom kändes det fel att ha en bensinare i en segelbåt med elmotor.
För att slippa gå i hamn för laddning, skaffade jag två 60 W solceller monterade på specialgjorda pulpitar akter. Soliga dagar har jag mer laddning än med propellerladdningen. Men den har jag ju alltid som komplement.
En viktig sak att tänka på innan man bestämmer sig för att byta till elmotor är att som reklamen säger, den är för seglare som seglar. Den har inte samma uthållighet som en diesel, inte heller samma kraft mot vind o sjö. Man får hushålla med batterikapaciteten på ett helt annat sätt än med dieseln som varar hur länge som helst.
Men jag är nöjd med mitt val och jag har vant mig vid att ha tålamod när vinden tryter ellr vid dåligt väder ändra mina planer att gå till en annan hamn än den jag tänkt mig.
Det blir ett annat tänk med elmotor än med diesel. Naturligtvis använder jag motorn då och då även till sjöss. T.ex. när jag seglar över en korsande farled eller snålar med höjden för att säkert runda en udde.
Men allt ombord går ut på att hushålla med strömmen så att jag har kapacitet kvar att ungå en nödsituation. Hela elsystemet är gemensamt med motorns batterier.
När man vant sig vid allt detta är det bara att njuta av tystnaden vid motorgång och vid ett kliniskt rent motorrum.
Läs gärna min artikel i Allegronytt nr 2 2007.
Jag svarar gärna på ytterligare frågor över telefon. Ni hittar mitt nummer i matrikeln.
Hälsningar från Roger K25 291 Wanderlust!