Huvudströmbrytare Biltema

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Huvudströmbrytare Biltema

Inläggav Göran F » ons feb 25, 2015 19:41

Jag håller på och renoverar vår Albin 25, http://www.albin25.com, och har klarat av demontering, slipning, lackning och återmontage av all träinredning i båten.
Nu håller jag på och återställer och förbättrar elsystemet i båten.
Kablaget är i gott skick och det behåller jag men kopplingsplintar och säkringslådor är av halvdan kvalitet så de byts ut, även det elektriska mellan batterier och motor ska uppdateras till modern standard med säkringar mm.
Jag har en motor, VP MD2030, med ett två-poligt elsystem, dvs ingen minus kopplad till motorhuset, all ”minus-el” på motorn ligger i kablage, detta är en stor fördel avseende galvaniska problem och jordfel till vatten. För att helt säkerställa detta kommer jag att koppla in ett flertal huvudströmbrytare.
Sven-Olov Aldrin har kunnigt skrivit i Tipshandboken om problem med dåliga huvudströmbrytare och även om att det finns sådana av bra kvalitet. Skillnaden är i princip att de dåliga har tryckande kontaktytor med de bra har svepande, gnidande kontaktytor som nöter bort oxidation och beläggningar.
Anders Lamrén beskriver problematiken och visar på samma lösning i en artikel i Allegronytt 2/2012.
Dessa kvalitativa huvudströmbrytare har dock ett relativt högt pris.
Biltema säljer också huvudströmbrytare, eller batterifrånskiljare som de kallar dem för 139 kr/st.
Då jag till pågående projekt och kommande motorbyte i Allegro 27an kommer att behöva ett antal huvudströmbrytare blev jag nyfiken på dessa.
Har köpt en sådan och demonterat den i delar. Se bifogad bild.
Det visar sig då att denna har svepande kontaktytor av bra dimension, kraftig tryckfjäder och är väl infettade med vaselin eller liknande. Den är och gnistskyddad med o-ringar, som tätning. Sammanfattningsvis tycker jag dessa känns kvalitetsmässigt vettiga och prismässigt väldigt tilltalande.
Försiktigtvis kommer jag dock att använda en mix av Blueseas dyra huvudströmbrytare och Biltemas billiga och använda den förhoppningsvis bättre Bluesea strömbrytaren i kritiska kretsar som startkrets där kontaktbortfall under generatorladdning kan bli dyrbart och Biltemas i övriga delar.
Bilagor
huvudströmbrytare innanmäte.jpg
huvudströmbrytare innanmäte.jpg (289.2 KiB) Visad 6745 gånger
biltema frånskiljare.jpg
biltema frånskiljare.jpg (29.07 KiB) Visad 6745 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron