Dieselvärmare till lågkostnad.

Tips för ombyggnad och förbättringar, lämna ditt bidrag här!
Inga frågor i detta forum, de ställer du i frågeforumet.

Dieselvärmare till lågkostnad.

Inläggav Ulf » tis jan 31, 2012 21:31

Hej

Har Wallasvärmare men för att spara på elräkningen har jag köpt nedanstående dieselvärmare på Claes Olsson.
Den fungerar över all förväntan osar inte och värmer lika mycket som Wallasvärmaren som låter mycket värme gå ut genom skorsten.
Jag har den surrad längst förut mellan de båda kojerna där. För säkerheten stuvar jag fram dynerna där när den användes.


Dieselvärmare
Dieselvärmare. Rundstrålande dieselvärmare lämplig för uppvärmning av mindre utrymmen eller som tillfällig värmekälla vid t.ex. strömavbrott. Som bränsle används diesel miljöklass 1 som finns i hela EU. 99,5 % luktfri förbränning. Försedd med tippskydd för din och andras säkerhet. Bränsleförbrukning: 0,18 l tim. Brinntid upp till 28 tim. vid maxeffekt. Tankvolym 5,5 l. Veke av bomull. Testad av SP. Vikt 6,5 kg. Mått 49 x 33 cm.KundinformationDu som har köpt en dieselvärmare (art. nr 36-4307) före ...
el > värme/kyla/ventilation > kaminer
999,00 PORTABEL DIESELVÄRMARE
"EDNA" Tror jag den är namnad till.

HEj

Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Dieselvärmare till lågkostnad.

Inläggav Erlandf » sön feb 05, 2012 18:25

Detta med olika typer av värmekällor i båt brukar ge upphov till engagerade diskussioner i dom båtforum jag brukar titta i.
Jag kan inte låta bli att lämna några synpunkter på användning av en skorstenslös dieselvärmare i båt.
Som jag ser det finns det (minst) två nackdelar med skorstenslösa värmare, den ena nackdelen allvarlig (risk för livet) den andra av komfortkaraktär.
När diesel (C14H30) förbränns bildas som avgaser i huvudsak koldioxid och vattenånga. Dessutom , även vid god syretillgång, en mindre mängd kolmonoxid.
Förbränning av 1 kg dieselolja ger uphov till ca 1,5 kg (liter) vatten som tillförs utrymmet som vattenånga. Utrymmet blir alltså, förutom att det blir varmt även fuktigt. Detta är ju inte alltid trevligt, men det kanske man får stå ut med när man i gengäld får värme.
Betydligt allvarligare är kolmonoxidbildningen. Kolmonoxid är luktlös, och blandar sig bra med luft. Att en värmare upfattas som lukt/osfri är ingen garanti för att det inte bildas kolmonoxid. Det behövs mycket låg koncentration i luften för att förgiftning ska uppstå. Och blir man kolmonoxidförgiftad märker man det inte själv, man somnar lugnt in.
Risken med att vistas i utrymmet är alltså inte i första hand risken för syrebrist i rummet utan risken för att man påverkas av kolmonoxid.
Några av de skorstenslösa värmare som säljs har i sin produktinformation som varningstext text med innebörden att värmarna kan användas, dock ej medan människor eller djur vistas i utrymmet, samt att utrymmet ska vara välventilerat. En rekommendation som jag instämmer i.

Varma hälsningar
Erland F
Erlandf
 
Inlägg: 11
Blev medlem: sön feb 14, 2010 20:57

Re: Dieselvärmare till lågkostnad.

Inläggav Ulf » mån feb 06, 2012 11:22

Hej.

Jag nämnde i mitt inlägg inte helt klart att jag självfallet använder min Wallas värmare när jag seglar eller sover i båten.

Men när båten ligger förtöjd sparar jag ström med den utan elförsörjning nämnda dieselvärmaren.

Den håller dynor och instrument fuktfria genom båtens däcks ventilation och gör det behagligt att göra klart för segling även vintertid.

Helt klart är som alltid ventilation viktig, och som alltid att tillse att ventilation fungerar och alltså inte i för att behålla värmen stänga
av möjlighet för ventilation.

Hej
Ulf
Ps. Härligt väder för segling nu för oss här i Öresund som har båten i sjön och ingen trängsel.
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna


Återgå till Tips (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron