Hej
Köpte i höstas A27 nr 173. Jag fastnade för : -högre rigg -blyköl - nyare motor(2 GM) -dubbel uppsättning segel stor + genua -rodrigg - Pullmankojer(+stick) - kättingbox under förpikskojerna m.m. Säljaren uppmuntrade mig att "personifiera" båten under vintern och jag har nu börjat : - ny bom single-line -ny livflotte - renoverat Optimus 155 - beställt sittbrunnskapell - skaffat kutterstag med Furlexrulle
Såg att färgen var knottrig på skrovsidorna men tänkte som gammal träbåtsägare att det "bara" var att slipa ner och måla om. Visade sig vara illaluktande och klibbig vätska i blåsorna - har nu renskrapat hela friborden ner till gelcoaten och ibland genom in till plasten. Har frågor om färg och annat till er som har erfarenhet :
-grundfärg + lack = 2-K eller 1-K ? De Ijssel gott rykte = svårare ? International = enklare ? Epifanes = ? Annat ? (tidigare färgen sprutmålad International 2-K i tjocka lager som ibland lossar i stora flak men oftast kräver värmepistol och skrapa och slipning med 40-papper)
-fick med en omonterad kraftig r.f. vattentank "skräddarsydd" att passa ovanför motor under sittbrunnsdurken (cirka 40 liter). Blir det baktungt med den där ? (har 90 liter dieseltank under b.b. stuvbänk)
-har i "fyndlådan" hemma både en GeHå POD och en Refleks 66 för vattenburen värme - hört att POD är "klen" sen höst och tidig vår - stämmer det? Vilken rekommenderar ni ?
-kutterstaget ska få en självslående fock till våren och jag har i "fyndlådan" både en böjd fockskotskena och en Peterbom i aluminium., Erfarenheter av dessa 2 olika sätt att skota focken ?
- båten har stått på land i 10 år så jag ber en mekaniker vara med för att småningom väcka motorn ur sin "Törnrosasömn" - något särskilt att tänka på då ?
Tacksam för synpunkter och erfarenheter
Lars Gustafsson
0708-83 44 80