Offeranod på järnkölen?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Offeranod på järnkölen?

Inläggav Per Rosquist » fre okt 08, 2004 19:44

Jag har funderat på om man utöver offeranod på propelleraxeln bör ha en på järnkölen och i så fall hur man på bästa sätt fäster den?
Per Rosquist
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2004 19:11

Offeranod på kölen

Inläggav Orion » lör okt 09, 2004 13:25

Jag har 2st långt ner på varje sida av kölen.

Dessa sitter med bult gängade i uppborrade hål. Återkom gärna så skall jag försöka förklara ev frågor..

MVH Bosse
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Inläggav Boje » mån aug 29, 2005 14:48

Offeranod på kölen behövs endast om du har något jordat i kölbultarna. Anoden kommer då att hindra att kölbultarna äts upp men järnlekaget som man ser på alla järnkölar kommer inte att försvinna eftersom det kommer från föroreningar i kölen.



Jag förordar att man bara har en gemensam jord för allt och att denna är kopplad till motorn och propelleraxeln och sedan har man en anod runt axeln. Med flera jord ställen (köl och axel) kan potensial skillnader uppstå som bara motverkar syftet att ha en bra jordning.



Se upp om ni har en separat avlastad axel eftersom då har propeller axeln och motor axeln inte någon metallisk kontakt vilket gör att propellern men inte motorn är skyddad av anoden.
Boje
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 29, 2005 14:29


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

cron