Sida 1 av 1

Oljekris och skrovtjocklek

InläggPostat: mån maj 02, 2016 06:04
av Fornjot
1973 blev oljan plötsligt dyrarare. Man slösade inte längre med plast byggde plastbåtar tunnare. Före 1973 var plastbåtarna stadigt byggda överdimensionerad skrovtjocklek. En sån båtmodell som aldrig byggdes efter 1973 är Karlskrona-Viggen. Vad kan man säga om Allegro 27 är båtarna före ett visst nummer i serien gjord kring 1973 mycket tjockare och stadigare än dom nyare.

Re: Oljekris och skrovtjocklek

InläggPostat: mån maj 02, 2016 17:04
av Göran F
Lasse Norlin är en seriöst arbetande konstruktör, som varit involverad i sina olika båttyper under alla år de byggdes.
Har därför svårt att tro att båtarna byggts efter annat en hållfasthetsmässiga kriterier, Lasse kappseglade ju även med 27an så extra vikt kan inte ha varit något positivt.
Har heller aldrig hört talas om någon generell viktsskillnad mellan båtarna.

Re: Oljekris och skrovtjocklek

InläggPostat: mån maj 02, 2016 21:20
av Fornjot
Under vattenytan och andra känsliga platser är det bara positivt med extra förstärkning. En grundstötning kollision eller annan olyckshändelse är lite extra plast bra. Lånades inte formen ut och någon sparsam båtbyggare kan ha minskat på skrovets tjocklek efter 73. Nyare båtmodeller har rykte om sig att vara skörare än äldre av denna anledning. Förutom att plasten kostar blir båten ju lättare med mindre plast.

Kan man verkligen med säkerhet säga att Allegrobåtarna är lika tjocka före och efter 1973. Eller är det ett annat årtal som är viktigt för denna förändring. Kan det ha kommit succesivt.