Riggtjocklek Allegro 33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » mån aug 10, 2015 08:16

Sedan fyra år är jag ägare till K45/S 143 Albertina. Vi har sedan köpet successivt uppgraderat henne inför planerad långsegling i samband med pensionen inom några år. Uppgraderingen omfattar bl.a. neddragna fall och trim, avtagbart kutterstag med hårdvindsfock, tillräckligt med solceller för el utan landladdning (150 W), radar på targabåge, livflotte, nya skrovgenomföringar till självlänsar, sjökort och pilots samt ny stående och löpande rigg (förutom de dubbla akterstagen som jag antar inte har samma dynamiska last). Stagdiametern är 7 mm samt 8 på förstaget.

Nu har jag läst i någon tråd att man bör öka till 8 mm på alla stag. Är detta nödvändigt? Vi seglar mest i södra Östersjön, som kan vara nog så busigt i kulingstyrka och vi har inte haft några synliga problem med pumpning osv. Albertina har något förhöjd mast, totalt 16 meter varav ca 14 överdäck.
Tacksam för synpunkter och erfarenheter från K45-ägare som långseglat och gärna också från LO Norlin.
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » ons sep 09, 2015 21:19

På vår 33'a uppgraderade vi alla vant och stag utom häckstagen till 8 mm.
Dock så bytte vi ut till nya häckstag. Vi hade islatorer som var 7 mm och tyckte det
var onödigt att gå upp till 8 där eftersom det sitter dubbla.
Förstaget är ju 8. 8 i kvadrat är ju 64. 7 i kvadrat är 49 och så har vi 2 alltså 98 för häckstagen.
(Jag räknar bara relativ area och därmed relativ hållfasthet och stumhet.
Detta betyder att vi har 98/64 = ungefär 1.5.
De 2 häckstagen vardera på 7 mm är alltså 1.5 ggr. starkare och stummare än förstaget.
Min slutsats blir att det är helt onödigt att gå upp till 8 på häckstagen. Dom blir bara lite
mindre överdimensionerade om man låter dem fortsättningsvis vara 7 mm.
En sak att tänka på när man skall sätta an riggen efter att man uppgraderat är att inte spänna
riggen hårdare än tidigare. Då får man enligt L-O Norlin en bananbåt.
Med samma räknesätt som tidigare får man att arean på 8 mm är 30 % större än på 7 mm.
64 jämfört med 49. Detta skall man alltså ta hänsyn till.
Det man är ute efter, eller i vart fall jag är inte större hållfasthet, 7 mm räcker, utan den
ökande stumheten. Framförallt i undervanten.
/Hasse K45, S120 TRUD
Senast redigerad av hasse_A mån sep 28, 2015 21:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » tis sep 15, 2015 08:11

Tack för svar Hasse.
För mig verkar det också logiskt att stumheten ökar med en genomskärningsyta på vajer som ökar med ca 30 procent. Lite förvirrad är jag dock av att Lars Olof Norlin anser att 7 mm rigg räcker gott under förutsättning att den är hel och oskadd. Men atlantsegling kanske inte ska anses som normalsegling utan i stället en aktivitet som kräver starkare doningar.

En annan fråga. Du och många andra K45-ägare har gjort seglingar över större vatten. En del anser att man, utöver förstärkt rigg, bör montera maststeg och andra tycks vara av motsatt uppfattning. Vad är egentligen "bäst" eller hur kan man resonera? Om man före långseglats inspekterar/byter slitna trissor, fall mm. När behöver man i så fall klättra upp i masten upp i masten. Det är ju tillräckligt kusligt att äntra masten när man ligger i hamn till och med i båtmansstol.

Med vänlig hälsning
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » tis sep 15, 2015 12:05

L-O Norlin tycker som du säger att det räcker med 7 mm om den är oskadd. Det gör det säkert i de flesta fall men vi som seglar långt lastar våra båtar på ett helt annat sätt än vid skärgårdssegling. All extrautrustning, fler segel, dinge, utombordare, kraftigare ankarutrustning, watermaker, släpgenerator, inverter, större tankar, cyklar, en massa reservdelar och verktyg. Allt detta medför att båten väger betydligt mer än vad båten är konstruerad efter. Vi har höjt vattenlinjen 8 cm och det var inte för mycket. Båten väger nog snarare 7 ton i.s.f. 5,6. Båten blir därmed styvare och då blir ju belastningen på riggen också högre.
Våra vänner i OE32'an Missy råkade ut för en svår storm (över 30 m/s och rapporterat 10 m vågor i området) när dom i våras gick från Karibien mot Azorerna.
Dom fick ett antal nedslag och gjorde en 360 men riggen stod kvar. Kanske beroende på att dom uppgraderade till 8 mm innan dom lämnade Sverige. Dom kunde senare ta sig till land och hamnade på La Palma, Kanarieöarna efter 30 dygn till havs. Hade riggen gått överbord hade dom förmodligen fått lämna båten.
Vi har steg i masten. Det är den infällbara typen av komposit. Jag använder dom ofta. Senast satte jag linor mellan toppvanten och masten så att inte storfallet kan lägga sig runt radarreflektorn. Steg inbjuder också till att inspektera riggen regelbundet. Det är ju så lätt att springa upp och kolla linhjul och gaffeländstycken o.s.v. Under långsegling är det ju inte aktuellt men när vi mastar har vi ingenting sittande i masttoppen. Vindgivare vindex och antenner sätter jag dit efteråt. Då riskerar man inte att skada dom mot mastkranen. Långseglar du kommer garanterat något där uppe att gå sönder och då är det bra med steg.
Stegen vi har är helt tysta och slamrar inte.
När jag går upp har jag samtidigt en båtsmanstol som säkerhet. Min fru sköter fallet till stolen. Det känns väldigt tryggt.
Jag har aldrig hitintills gått upp när vi varit till havs men är det inte för mycket sjö kan man nog det om man måste. Man får väl ha en sele runt masten eller till et stag så att man inte dansar runt för mycket.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » tor sep 17, 2015 10:41

Tack Hasse.

Jag har övertygats om det förnuftiga i att öka stumheten i riggen på längre seglingar, där man kanske inte kan undvika oväder.
Kompisar i min seglarklubb har tipsat mig om ett alternativ som dessutom skulle befria mig från det kinkiga jobbet att byta ut de gamla hakplåtarna mot större. Lösningen heter tydligen Dyform vant som är en sjutrådig rf-vire med 30-40 procent högre hållfasthet än vanlig 19-trådig.

Känner du till något om det här? Är det viktigt att kanske trots jobbet, viktigt att byta hakplåtar i samband med vant-byte

Med vänlig hälsning
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » tor sep 17, 2015 18:52

Allan Waktmar skrev:Kompisar i min seglarklubb har tipsat mig om ett alternativ som dessutom skulle befria mig från det kinkiga jobbet att byta ut de gamla hakplåtarna mot större.


Jag bytte hakplåtarna. Hakändstyckena blir ju större och då måste hakplåtarna också bytas. Det kan tyckas svårt att förstora redan tagna hål.
Jag använde en hålsåg med rätt diameter. För att hålsågen skulle centrera över det gamla hålet tog jag bort centrumborret och ersatte det med en svarvad insats som stack ut utanför hålsågen. Upptill var diametern 6,5 eller vad nu borren i hålsågen är. Detta fästes med skruven som annars håller borret.
Nertill var diametern lika med diametern på de gamla hakplåtarnas hål (det stora hålet).
Vi har seldenmast och jag fick tag på hakplåtar där avståndet för hålen som man fäster dom med var samma.
Jag tror det var en äldre variant så man får kolla med selden om dom har sådana kvar.

Allan Waktmar skrev:Känner du till något om det här? Är det viktigt att kanske trots jobbet, viktigt att byta hakplåtar i samband med vant-byte

Nej, Jag har inte funderat i dessa banor.

/Hasse
Senast redigerad av hasse_A mån sep 28, 2015 22:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » mån sep 28, 2015 19:15

Hej igen Hasse.

Tack för många kloka idèer och lösningar. Har ännu en fråga sedan vet jag på ett ungefär hur jag ska gå vidare.
Jag har läst en del positiva berättelser om maststegen som jag tror heter Composit Folding Mast Walk.
Dock hittar jag ingen svensk leverantör. Jag har bara funnit maststegen i medelhavet och i USA. Det verkar onödigt långt.

Har du något förslag på leverantör på närmare håll?

Tack på förhand
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » mån sep 28, 2015 21:48

Jag köpte från England men jag kommer inte ihåg varifrån och då
jag långseglar har jag inte tillgång till kvittona men här är ett par leverantörer.

http://www.force4.co.uk/force-4-mast-st ... gmKtJcyFI4
http://www.calibramarine.com/deck-hardware/mast-steps/

Vad jag kommer ihåg så var det väldigt mycket billigare från England.

De har fungerat utmärkt och man har inte behövt oroa sig för galvaniska effekter.

Att popnita dit dem kan vara lite pöligt. Jag köpte en popnittång från Biltema typ den här :
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000034439/

Det kan hända att man måste slipa till munstycket då man annars inte kommer ner i botten på
stegets försänkning, men nittången kostar ju inte all världens pengar. I vart fall inte i jämförelse med stegen.

Min gode vän fick för sig att han skulle montera stegen med masten stående på båten. Jag var mycket tveksam till detta,
och mycket riktigt så kom masten ner efter att 2 eller 3 steg vart monterade. Detta är alltså icke att rekommendera.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » lör okt 10, 2015 16:40

Jag kom på ytterligare en bra anledning till att ha steg i masten.
När man skall segla in i en revöppning är det väldigt bra att kunna komma upp en bit för att
lokalisera reven.
Vi ligger i södra Portugal och här i marinan finns en båt som till och med har en korg vid
spridaren att stå i när man vill kolla reven.
/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » fre okt 16, 2015 12:17

Hej igen Hasse.
Tack för ännu ett bra tips/rekommendation.

Jag har nu haft ett antal kontakter med Benns och de rekommenderade absolut byte av hakplåtar till de nya gjutna. De gjutna är betydligt kraftigare framför allt runt "nacken". När det gäller vanten rekommenderade de 7 mm Dyform, som de säger är både starkare och stummare än 8 mm vanlig 19-trådig vajer. I mitt fall blir det i varje fall en 30% ökning av styrkan i riggen. Tack vare den rekommendationen slapp jag också borra för de nya hakplåtarna. Dessa passade ganska precis. Det var endast på ett ställe som vi behövde köra lite med slipstiftet. En potentiellt ruskig händelse är att B-temas stora popnittång inte klarar att håll kvar nitens stålsprint när den knäcker. Flera av dessa kom ut som livsfarliga pistolskott och platsbehållaren för stiften smulades kvickt sönder. Nästan också knogarna när handtagen på n ittången slog i hop. Ska köra dit och återlämna denna farliga tingest.

En fråga Hasse angående maststegen. Till min mast (13,5 m över däck) räknar jag behovet till 25-26 steg med avstånd 40 cm. Vilket stegavstånd har du valt? Jag ser på dina bilder att stegen sitter orienterade bakåt. När ska man välja det montaget? En märklig sak är att några av mina klubbmedlemmar påstår att med så många nit skulle man få en vertikal brottanvisning. Det låter ju olustigt. Har du märkt någon som helst försvagning längs nitningslinjen?

Hälsningar
Allan
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » fre okt 16, 2015 13:16

Allan Waktmar skrev:En fråga Hasse angående maststegen. Till min mast (13,5 m över däck) räknar jag behovet till 25-26 steg med avstånd 40 cm. Vilket stegavstånd har du valt?


44 cm.

Allan Waktmar skrev:Jag ser på dina bilder att stegen sitter orienterade bakåt. När ska man välja det montaget?


Vad får du det ifrån ? Våra steg sitter mitt på. Längs den strängpressade linjen.

Allan Waktmar skrev:En märklig sak är att några av mina klubbmedlemmar påstår att med så många nit skulle man få en vertikal brottanvisning. Det låter ju olustigt. Har du märkt någon som helst försvagning längs nitningslinjen?


Vad är det för snack ? Då vågar dom inte sätta dit skena för spribom heller då ? Den sitter ju också på framsidan av masten där belastningen är mycket större.
Vi har Seldens E-profil. Den är mycket grov. Jag har inga betänkligheter att borra hål för stegen.
Våra vänner hade steg i masten och gjorde en 360. Jag har svårt att tänka mig värre belastning på masten i sidled än så, så länge toppvanten är intakta.
Masten stod upp efteråt. Inget i riggen var skadat.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » lör okt 17, 2015 10:49

Tack än en gång Hasse.
Som du vet finns det tvärsäkra "experter" i våra hamnar och klubbar. Därför vänder jag mig till dem som vet och har egen erfarenhet även om vissa frågor kanske framstår som korkade. Better safe than sorry. Beträffande maststegen fick jag den optiska illusionen av vinklade steg från fotot akterifrån av Trud vid kajen i Farsund.
Även jag har E-profilen så nu vet jag, inte minst med hjälp av dina råd, vad som funkar.

Med vänlig hälsning

Allan
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » lör okt 17, 2015 12:03

Allan Waktmar skrev:Beträffande maststegen fick jag den optiska illusionen av vinklade steg från fotot akterifrån av Trud vid kajen i Farsund.
Allan


Det fotot du refererar till antar jag är detta.
http://www.trud.se/loggbok/wp-content/uploads/2011/06/DSC00019.jpg

En sak att tänka på är att stegen skall fungera vid undervantens infästning i masten.
Det var därför jag monterade de 2 stegen närmast under spridarna när masten satt på plats.
Man skall ju kunna få dit foten på steget och jag tyckte det var lite svårt att veta hur
de skulle vinklas eller om jag var tvungen att flytta dom i höjdled lite från de 44 centimeterna.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav Allan Waktmar » mån okt 19, 2015 19:33

Hej igen Hasse.

Hoppas du har överseende med alla mina frågor. Jag är mycket tacksam och tror att jag kommer att undvika onödiga misstag genom att ta del av din erfarenhet innan jag trycker borren i masten.

Jag har ännu inte beställt Composite mast step men antar, med hjälp av bilderna, att steget bygger någonstans mellan 15-17 cm i utvikt läge. Då är frågan hur långt ner under toppvantets infästning man måste montera för att inte maststeget ska stöta i toppvanten. Dessutom vill man antagligen inte ha längre avstånd mellan masttopp och steg än ca 140 cm.

Min andra fråga är. Hur löste du placeringen av steget vid undervanten? Ska den monteras i området mellan spridare och hakplåtar?

Hälsningar
Allan Waktmar
Allegro 33
Albertina
SWE 143
Allan Waktmar
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 18, 2004 20:44
Ort: Ystad

Re: Riggtjocklek Allegro 33

Inläggav hasse_A » mån okt 19, 2015 20:33

Allan Waktmar skrev:Hoppas du har överseende med alla mina frågor.


Inga problem. Vi är numera cruisers och ligger i södra Portugal och väntar på bra väder för att gå över till Porto Santo.

Allan Waktmar skrev:Jag har ännu inte beställt Composite mast step men antar, med hjälp av bilderna, att steget bygger någonstans mellan 15-17 cm i utvikt läge.


15 cm

Allan Waktmar skrev:Då är frågan hur långt ner under toppvantets infästning man måste montera för att inte maststeget ska stöta i toppvanten. Dessutom vill man antagligen inte ha längre avstånd mellan masttopp och steg än ca 140 cm.


150 cm från masttoppen. Kolla bilaga. Det är möjligt att jag satte de översta stegen lite vinklade för att de skulle gå fria från toppvanten.
Jag får kila upp i morgon och kolla. Det är mörkt nu.

Allan Waktmar skrev:Min andra fråga är. Hur löste du placeringen av steget vid undervanten? Ska den monteras i området mellan spridare och hakplåtar?


De monterade jag som jag tidigare sagt i efterhand för att få dom på bästa plats.
Jag kan fixa en bild på detta men det får bli i morgon det också. Det är fortfarande mörkt här.
Bilagor
Mast.pdf
Måtten är angivna i dm.
(74.08 KiB) Nerladdad 1343 gånger
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron