Er rodret godt festet?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Er rodret godt festet?

Inläggav erlend » lör maj 31, 2014 20:51

Jeg synes rodret på vår allegro 27 virker litt slarkete. Er det noen fare for at det kan falle av!? Jeg klarer ikke finne noen tegninger av hvordan det er festet til båten. Har det noensinne skjedd med en allegro 27 eller er det bare et skrekkscenario!?
erlend
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 26, 2013 19:20

Re: Er rodret godt festet?

Inläggav Göran F » lör maj 31, 2014 22:04

Om rodret känns "sladdrigt, vingligt" är glapp i rodergångjärnen den mest sannolika orsaken. Lagringen gjordes ursprungligen i vävbakelit och slits av långvarigt användande.
Att rodergångjärnen är ordentligt fastskruvade och inte hänger lösa förmodar jag att du kontrollerat.
Tre kraftiga rodergångjärn infästa i rejält homogent material är säkert en av de starkare roderkonstruktionerna på segelbåtar överhuvudtaget.
Problem kan dock uppstå om man slarvat med att montera klossar som förhindrar att rodret hakas av vid vid grundstötning eller annan kraftig rörelse.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Er rodret godt festet?

Inläggav erlend » sön jun 01, 2014 18:49

Takk! Vi kjøpte båten i fjor høst og har ikke hatt den på land enda. Vi skal ha den på land i juli, så da får jeg sett litt nøyere etter. Har dere byttet lagringen eller gjort noe annet vedlikehold med rodret?
erlend
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 26, 2013 19:20

Re: Er rodret godt festet?

Inläggav Göran F » sön jun 01, 2014 19:45

Nej, vi har inte gjort mer än att kontrollera skruvar och montera nya klossar när rodret varit bortmonterat.
Vårt roder har ett kännbart glapp i rodergångjärnen och någon gång ska vi byta bussningarna men jag ser det mest som ett kosmetiskt fel, glappet är ju obetydligt jämfört med gamla träbåtsroder.
Det väsentliga är rimligen att rodergångjärnen sitter fast ordentligt och att klossar, som förhindrar avhakning, sitter på plats.
Det sistnämnda är en viktig aspekt då rodret är svårt att hänga på med båten i vattnet.
Finns dock vissa optimister som seglar Allegron utan både låssprintar och klossar men det är att lita på försynen alltför mycket, tycker jag :)
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Er rodret godt festet?

Inläggav Hans-Roland » mån jun 02, 2014 13:37

Hej,

När jag byggde min K 25:a användes dieldrin som bussningsmaterial om jag inte minns fel. Motsvarande har jag också på min nuvarande K45:a. Den är byggd 1975 och något nämnvärt glapp i lagringen kan inte förnimmas. Dock är det viktigt att sätta låsklossar som förhindra att rodret trycks av som Göran påpekar. En av mina goda vänner råkade ut för det när rodret slog i botten efter en sättning i sjön. Bara brickor och låssprintar var inte tillräckligt för att förhindra detta.

Hans-Roland K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron