Propeller, K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Propeller, K45

Inläggav hedgehog » tor jul 18, 2013 15:21

Inför stundande motorbyte undrar jag hur stor propeller som får plats på en standard K45?
Leverantören rekommenderar 17", kan det funka tro? Någon som vet?
Vår båt ligger i sjön, därav frågan

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » ons aug 14, 2013 10:32

Är det verkligen ingen här som vet hur stor propeller som får plats på 33:an utan modifiering?
Ni som bytt propeller?

/P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tor aug 15, 2013 13:57

Längre ner finns en tråd "byte av propell." Där berättar jag om min erfarenhet från vårt propellerbyte.
Där står inte diametern på propellern men det är en 16".
Större tror jag inte man skall ha med befintlig propellerbrun och den skall man nog akta sig för att modifiera.
Större diameter kommer att komma väldigt nära skrov/roder med allt vad det innebär av ljud och turbulens.
L-O Norlin beskriver i något nummer av Allegronytt för länge sedan hur det kan bli om man gör det utan att ha
kunskap i hydrodynamik.
/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » tor aug 15, 2013 22:19

Ok, tack för info.
Angående L-O Norlins artikel så antyder den ju faktiskt att 17" är det som ska användas. Hans problem berodde på att någon gjort en felaktig modifiering av propellerstäven.
Jag planerar att lägga i en 40 hk Lombardini och Rodahl menar att en 3-bladig 17" behövs för att få ut effekten
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » fre aug 16, 2013 05:48

Det finns ett kalkylblad som jag använde mig av när jag beräknade min propeller.
Kalkylbladet med mina siffror finns bifogat.
Du får ju naturligtvis ändra effekten,varvtal och utväxlingen på backslag o.s.v.
men det bör ge ett hum om var du skall hamna.
Jag fick som resultat 17" men efter diskussion med Darglow gick jag ner till 16" och ökade
stigningen. Anledningen till ändringen var just att jag ville ha lite space till skrovet.
Jag kommer inte ihåg vad stigningen blev utan att kolla i papperen. Är du intresserad kan
jag ta fram uppgifterna.

/Hasse
Bilagor
propcalc.xls
(85 KiB) Nerladdad 971 gånger
Senast redigerad av hasse_A fre aug 16, 2013 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » fre aug 16, 2013 06:08

Jag kollade Darglow's hemsida och de verkar numera ha en 4 bladig flöjlande propeller.
http://www.darglow.co.uk/Propellers/Fea ... index.html
Kolla längst ner på sidan.
Den borde ge dig en mindre diameter.
Själv skulle jag aldrig mer sätta en fast propeller på min båt.
Vi har upplevt skillnaden mellan en fast och flöjlande och den är avsevärd.
Det blir en helt annan båt att segla.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » fre aug 16, 2013 16:06

Det framgår av ditt propellerdokument att du har en 30 hästars motor. Är det originalmotorn eller är den utbytt? Hur upplevde du i så fall effektökningen? (Antar att en 23 hästare satt i från början)
Jag vill sätta i en 40 hästare men Rodahl menar att med mindre propeller än 17" kan man lika gärna välja en mindre motor eftersom man ändå inte får ut hela effekten i vattnet.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » fre aug 16, 2013 18:05

Det sitter en Yanmar 27 hkr 3-cylindrig maskin i vår båt och den satt i när vi köpte henne.
Jag tror den sattes i 1995. Det var alltså inte vi som bytte motorn.

Det hela beror ju på vilket varvtal propelleraxeln har. Om du ökar varvtalet på propellern
medför ju det att du kan ha en mindre propeller. Stigningen blir då mindre.
Alltså, om du kan få ett reduktionsbakslag med mindre utväxling så borde du klara
dig med en 16" propeller. I vart fall om den är 4 bladig.

Har du knappat in rätt "Gearbox reduction" ?
Med 40 Hkr, backslagsutväxling = 2,2 och maxvarv 3600 får jag 3 bladig propeller = 16" x 10" alternativt 15" x 12".

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav Leif & Gun » lör aug 17, 2013 22:09

Hej!
Jag bytte till en Darglow 3-bladig propeller i våras och vid mina kontakter med dem så rekommenderade de 16*12 i stället för 15*13 som jag haft på min fasta. Efter en säsong så gör jag högre fart med den nya propellern och har inga anmärkningar. Jag har en MD 11C på 23 hkr.
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » sön aug 18, 2013 19:40

Till hedgehog!

Jag har kollat på Rodahl's hemsida och försökt reda ut vilken motor du tänkt dig.
Jag gissar att det är en LDW 1404 M. Vilket backslag som är standard verkar inte framgå av specifikationen.
Tittar man på bilderna så kommer man fram till att backslaget är ett Technodrive.
Det förekommer med 2 olika utväxlingar, 2,00 och 2,45. Jag gissar att standard är 2,45.
Motorn gör max 3600 varv/minut. Med standardutväxling får jag m.h.a. propcalc precis som
Rodhal sagt till dig en 17" propeller. Stigningen blir 11". Vi snackar nu 3 bladig propeller.
Vad har Rodahl sagt om stigningen ?
Om vi däremot väljer ett backslag med 2.00 som utväxling blir propellervalet en 15" x 9".
Jag kan tänka mig att leverantören gör det lätt för sig och erbjuder standardbackslaget om man inte
själv säger något om detta.
Har du diskuterat med Rohdal om backslagsutväxlingen ?

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » sön aug 18, 2013 20:02

Till Leif och Gun!

För skojs skull kollade jag vad kalkylbladet ger med er motor.
Max effekt, 23 Hkr vid 2500 varv/minut. Backslagsutväxling = 1.91 som standard.
Detta ger som ni sa, en trebladig propeller 16" x 12". :D
Det verkar som att propcalc inte är helt snett ute.
Det finns ju fler parametrar att ta hänsyn till. Jag har valt en vikt av 6,5 ton och högsta fart = 7 knop.

Skoj att ni är har samma upplevelse vad gäller fartökning med en flöjlande prop.
Som jag skrev tidigare skulle jag aldrig sätta en fast prop på min båt.
Det gör nog inte ni heller.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tis aug 20, 2013 21:15

Kollade i pappren och min propeller är en 16" x 10"

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hedgehog » tis sep 03, 2013 20:47

hasse_A skrev:
> Till hedgehog!
>
> Jag har kollat på Rodahl's hemsida och försökt reda ut vilken motor du
> tänkt dig.
> Jag gissar att det är en LDW 1404 M. Vilket backslag som är standard verkar
> inte framgå av specifikationen.
> Tittar man på bilderna så kommer man fram till att backslaget är ett
> Technodrive.
> Det förekommer med 2 olika utväxlingar, 2,00 och 2,45. Jag gissar att
> standard är 2,45.
> Motorn gör max 3600 varv/minut. Med standardutväxling får jag m.h.a.
> propcalc precis som
> Rodhal sagt till dig en 17" propeller. Stigningen blir 11". Vi
> snackar nu 3 bladig propeller.
> Vad har Rodahl sagt om stigningen ?
> Om vi däremot väljer ett backslag med 2.00 som utväxling blir
> propellervalet en 15" x 9".
> Jag kan tänka mig att leverantören gör det lätt för sig och erbjuder
> standardbackslaget om man inte
> själv säger något om detta.
> Har du diskuterat med Rohdal om backslagsutväxlingen ?
>
> /Hasse
Tack för ditt engagemang!
Ja, det är en 1404 som är tilltänkt. Rodahl gör det inte lätt för sig utan vi har diskuterat olika utväxlingar och även olika backslag. TMC 40 eller 60 är de som är aktuella.
Enligt R kan man inte ha standardutväxlingen på TMC40 ihop med 1404 och 17" eftersom det backslaget inte tål vridmomentet som uppstår. Då får man antingen gå ner till 2:1 med mindre propeller eller välja TMC60 med 17". R menar dock att vitsen med att välja 40-hästaren lite går förlorad om man väljer en mindre propeller.
Vad gäller stigningen så är jag intresserad av en Autoprop flöjlande som efter vad jag förstår justerar stigningen efter aktuell belasting.
Som alternativ har jag den 3-cyl 30-hästaren med TMC40 och 16".
Enligt R bör en 17" propeller fungera på Allegrons skrovform. Det är betydligt värre om propellern hamnar nära bottnen på en båt men platt akterskepp. När du valde 16" var det grundat på praktisk erfarenhet eller ville du "spela säkert" och undvika risk för eventuella problem?'

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tis sep 03, 2013 22:00

Anledningen till valet av 16" var att jag ville inte låta bladspetsarna gå alltför nära propellerbrunnen.
Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå Rodahls påstående att vitsen med en 40 Hkr motor går
förlorad om man inte har en så stor propeller som 17".
Till en 250 Hkr Suzuki utombordare är den största propellern de rekommenderar på sidan nedan 16".
http://www.rubexprops.com/boat-propelle ... 0Spline%29
Jag påstår att det hela handlar om propelleraxelns rotationshastighet. Däremot har de rätt i att vridmomentet
blir större med lägre rotationshastighet om man skall överföra samma effekt.
När jag skulle välja flöjlande propeller tittade jag också på Autoprop men valet av en sådan skulle redan med vår
storlek på motor inneburit förändring av propellerbrunnen och om jag inte minns fel även ett uttag i rodret.
/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Propeller, K45

Inläggav hasse_A » tor sep 05, 2013 15:09

Jag frågade Darglow vad dom ansåg om att sätta en 17" propeller i utrymmet som bjuds på Allegro 33'an.
Här återges delar av deras svar:

*******************************************************************************************************************************
Between the dimensions we have and a picture I found on the internet I can tell that the space for the propeller diameter gets smaller the further aft you go toward the rudder so I think you are right and an Autorop / maxprop / folding prop where the blades are set further aft may not be possible. A Featherstream should sit in just the right place in the aperture with the blades in the maximum diameter position, very similar to a fixed propeller.

In this position your dimensions show that a 17” propeller would have 0.94”(24mm) tip clearance which is 5% of diameter.

A 16” propeller would have 1.44” (36.5mm) tip clearance which is 9% of diameter.

One option is, as you suggest, to use a 2:1 gear box and this would mean a 16”, 3 blade propeller would be the right size with adequate tip clearance. It would be a 16” 3 blade A hub just like you had but less pitch (16x9 where you had 16x10).

The other option would be to use a the 2.45:1 gear box and a 17” B Hub Featherstream. This would be more efficient and although the tip clearance is low at 5% of diameter, I think with a hull shape like you have that this would be OK. A 4 bladed Featherstream could also be considered here and would probably be the optimal set up.
*******************************************************************************************************************************

Jag har inte upplyst dem om att TMC40 med den högre utväxlingen inte klarar momentet med det är kanske en annan fråga.
De gav även priser men jag vet inte om det är känsligt att återge dessa här. Moderator kanske kan svara på detta.

/Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron